Regler for mobil i bilen
Fra : Søren Trelborg

Dato : 28-12-03 20:58

Det skal være håndfri, men hvordan.
Må telefonen ligge løs eller skal den sidde i en holder ?
Hvor findes detailregler ?

Fra : John Frandsen

Dato : 28-12-03 21:20

"Søren Trelborg" <soren.trelborg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det skal være håndfri, men hvordan.
> Må telefonen ligge løs eller skal den sidde i en holder ?
> Hvor findes detailregler ?

Telefonen må såmænd hænge og dingle i en orange bomuldstråd, bare den kan
benyttes uden at blive holdt i hånden Så om du bruger et fast monteres
sæt, en øreprop, bluetooth eller what ever, er ligegyldigt... bare du ikke
holder telefonen i hånden under kørslen.

Jeg gætter nu på at der inden længe vil blive stillet forslag om helt at
forbyde chaufføren at tale i telefon under kørslen. Der har for nyligt været
ret meget fokus på at en samtale distraherer lige så meget som en
promillekørsel.

Mvh John

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 28-12-03 21:34

"John Frandsen" <oplyses@ikke.her> skrev i melding

> [...]
været
> ret meget fokus på at en samtale distraherer lige så meget som en

Ja, forskning har visstnok påvist at det er samtalene som distraherer, ikke
hvorvidt man har telefonen i hånden/mot øret , eller ikke.

Det store stuntet er dog dersom man skriver SMS eller fingrer med
telefoninnstillingene mens man kjører. DET må da kunne sammenlignes med
promillekjøring!

Jeg drev selv og rotet inni telefonmenyene om kvelden julaften, da jeg var
ute og kjørte. Da jeg så opp, oppdaget jeg plutselig et par fotgjengere som
krysset vegen på gangfelt like forut, og måtte bremse kraftig. Jeg behøver
kanskje ikke nevne at fotgjengerne kikket meget irritert på meg...

Så, handsfri eller ikke, det minste man må kunne gjøre, er å holde øynene på
vegen. Det kunne blitt en julaften jeg aldri ville glemt, og de to
fotgjengerne kanskje aldri ville husket. Shame on me!

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-12-03 23:58

"John Frandsen" <oplyses@ikke.her> skrev i en meddelelse

> [...]
været
> ret meget fokus på at en samtale distraherer lige så meget som en

Der bliver vel snart stillet krav om at alle biler max må have et sæde.
Nemlig føresædet så man ikke bliver distraheret...

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 00:02

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3fef6038$0$27405$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Der bliver vel snart stillet krav om at alle biler max må have et
sæde.
> Nemlig føresædet så man ikke bliver distraheret...

Nååeeda ... sådan et førersæde havde jeg da i min første bil.

Det gik helt fra højre til venstre side af bilen.....man kaldte det et
'bænksæde'...

Hr. Bjørn

Fra : Søren Christensen

Dato : 29-12-03 11:31

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nååeeda ... sådan et førersæde havde jeg da i min første bil.
>
> Det gik helt fra højre til venstre side af bilen.....man kaldte det et

Ja men der er jo plads til flere medmindre man fylder for 3...

Venligst

Fra : Rander

Dato : 29-12-03 00:29

Sun, 28 Dec 2003 21:20:07 +0100 brugte John Frandsen 20 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

>Telefonen må såmænd hænge og dingle i en orange bomuldstråd, bare den kan
>benyttes uden at blive holdt i hånden Så om du bruger et fast monteres

Nu er en orange bomuldstråd nok ikke lige hvad man vil kategorisere som "en
holder, som er fastmonteret i køretøjet, og hvori mobiltelefonen kan
placeres og på betryggende måde fikseres under kørsel (som det hedder i
"Vejledning om færdselslovens forbud mod anvendelse af håndholdte
mobiltelefoner under kørsel"), så nej, det vil være ulovligt...

Læs selv videre på <http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/mobiltelefon.htm>

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Organisationstalent er at bestemme sig hurtigt og få nogle andre til at udføre arbejdet. (J.G. Pollard )

Fra : Fischer

Dato : 29-12-03 13:14

> [...]
> "Vejledning om færdselslovens forbud mod anvendelse af håndholdte
> mobiltelefoner under kørsel"), så nej, det vil være ulovligt...

Det er lidt rystende!
Min mobile løsning ser faktisk ud til at være ulovlig.

Jeg har min mobil i lommen monteret med et bærbar håndfri. Telefonen er på
autosvar og jeg ringer ikke op under kørslen - jeg modtager kun opkald.
Så når telefonen ringer putter jeg sneglen i øret (hvis den ikke allerede er
der), gennemfører samtalen der selv slutter når den der har ringet op igen
lægger på.
Ret sikkert IMHO.

Faktisk bør jeg montere en passiv holder i bilen og have ledningen til at
slaske igennem kabinen, hen over gearstang, radio o.s.v.
Det vil gøre min løsning lovlig men mere farlig.

*Fischer

Fra : Rander

Dato : 30-12-03 03:48

Mon, 29 Dec 2003 13:13:31 +0100 brugte Fischer 28 linier på at fortælle
> [...]

>der), gennemfører samtalen der selv slutter når den der har ringet op igen

Well, hvis du husker at tage sele på kan man vel med lidt god vilje godt
kalde hodleren (lommen) "fastmonteret"...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Det kræver ærlighed at sælge elastik i metermål. (Storm P.)

Fra : John Frandsen

Dato : 30-12-03 09:00

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> "Vejledning om færdselslovens forbud mod anvendelse af håndholdte
> mobiltelefoner under kørsel"), så nej, det vil være ulovligt...

Det kommer noget bag på mig! idet jeg, bl.a. i Trefikradion, har hørt
spørgsmålet besvaret af en eller anden ekspert som definerede håndfri som at
man simpelthen kunne føre samtalen uden at direkte ha' mobilen i hånden...

Never mind... Jeg klarer mig ved at have mobilen liggende i dørlommen ell.l.
og have en prop i øret. Om ikke andet er det MIN definition af håndfri

Mvh, og godt nytår
John

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 09:04

"John Frandsen" <oplyses@ikke.her> skrev i en meddelelse

KLIP

> Never mind... Jeg klarer mig ved at have mobilen liggende i dørlommen
ell.l.
> og have en prop i øret. Om ikke andet er det MIN definition af håndfri

Den forklaring kan du så møde op og afgive i retten.

Personligt tror jeg ikke, dommeren godtager din definition...

Hr. Bjørn

Fra : John Frandsen

Dato : 30-12-03 21:25

> Den forklaring kan du så møde op og afgive i retten.
> Personligt tror jeg ikke, dommeren godtager din definition...

Det har du nok ret i
Nå... Hvis du ikke sladrer, så fortsætter jeg min lysky adfærd med
ørepropper og hvad dertil hører

Godt nytår til alle i gruppen!

Mvh John

Fra : LER

Dato : 01-01-04 15:23

> [...]
>
> Det har du nok ret i
> Nå... Hvis du ikke sladrer, så fortsætter jeg min lysky adfærd med

Man skal huske på at ét er reglerne, noget andet er hvordan reglerne
administreres. Jeg er ret sikker på at med mindre du pisser på politimandens
sukkermad så vil han ikke sige noget til at telefonen ikke er "spændt fast".
Så længe du lever op til lovens formål, nemlig at du ikke skal bruge for
meget opmærksomhed (og for mange arme) på din telefon, så tror jeg at du
kommer langt..

LER

Fra : Søren Trelborg

Dato : 30-12-03 20:49