MySQL indsættelse
Fra : DrOnE

Dato : 03-01-04 19:10

Hejsa :)
Jeg tror dette er et meget nemt spørges mål for de fleste, men alligevel kan
jeg ikke finde ud af det :S - Alt jeg har gjort har slået fejl.

Det jeg skal have gjort er bare at indsætte noget text i 2 forms. En
form til Link, og en Form til Beskrivelse. Jeg har lavet MySQL tabellen og
det virker når jeg går ind og indsætter det Manuelt, men ellers gør det ikke
:S - Det skal helst være det hele script i skriver - bare foruden db
connection, den har jeg allerede i en fil. Men med alt fra form til
indsættelses-php-script-noget

Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 03-01-04 19:37

http://www.php-faq.dk/index.php?faq=22

Fra : Leonard

Dato : 03-01-04 20:07

"DrOnE" <dronerax@hotmail.com> wrote:

>Det jeg skal have gjort er bare at indsætte noget text i 2 forms. En
>form til Link, og en Form til Beskrivelse.

Jeg fatter ikke hvad det er du vil?
- vil du tage noget fra din database og skrive i et par formularer?
- eller vil du have 2 formularer, hvor du kan skrive noget og indsætte
det i din database?

Det er sikkert det sidste, men hvorfor vil du have 2 formularer?
- er det ikke nemmere at kunne skrive begge dele på en gang og så
indsætte samtidigt?

Men det er ret enkelt:
1 side med en formlar med 2 felter i til at skrive de 2 ting i du
gerne vil have.
1 side som du submitter til med din form og som sætter dataene ind i
din database ligesom du gør når du gør det manuelt

Det kan skrives sammen på den samme side og der kan tilføjes
forskelligt til at validere om input er gyldigt osv.

Skriv nu selv noget kode og vis os så hvad der går galt når du ikke
kan komme længere, og vis os det ved at gemme dine filer både som .php
og .phps så vi kan se din kode.
(Lad være med at poste 100 liniers kode her)

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

maxlength="50" size="30"></td>
size="2">Beskrivelse (max 150 tegn og bogstaver):</font></td>
maxlength="24" size="30"></td>
<input type="submit" class="button" name="skriv" value="Add">
<input type="reset" class="button" name="Nulstil" value="Nulstil">
</form>

Index-php:

<?

include("../db.php");
if($link && $beskrivelse) {

mysql_query("INSERT INTO `links` ( `link` , `beskrivelse` )
values ('','$link','$beskrivelse')");

}

?>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../dronerax.css">
<?
include("../config.php");
$connection = mysql_connect("localhost","$user","$pass");
mysql_select_db("$db", $connection);
$query = mysql_query("select * FROM links") or die(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($query)) {
echo "<tr><td><a href='http://$row[link]'
}
?>

Fra : DrOnE

Dato : 04-01-04 01:46

Dette er scriptet...

<form action="index.php" method="post">
(www.ditlink.dk):
Fra : Leonard

Dato : 04-01-04 12:32

"DrOnE" <dronerax@hotmail.com> wrote:

[Klip noget kode]

Men hvad er det der ikke virker?

--
[...]

-------------------------------
Men ud fra det script indsætter den ikke en hat i MySQL'en.
Jeg er sikker på at det er det her script der er noget galt med eftersom jeg
sagtens kan se de andre ting der er i tabellen hvis jeg har sat dem ind
manuelt.
Der kommer slet ikke noget ind i MySQL tabellen når jeg bruger det her
script... Hvad går der galt? :S

Fra : DrOnE

Dato : 04-01-04 14:35

Jeg tror lige jeg prøver igen :P - det gik vidst lit for hurtigt før...

Her er scriptet:
<?

include("../db.php");
if(isset($foo))
$link=$_GET["link"];
$beskrivelse=$_GET["beskrivelse"];

mysql_select_db("dronerax_dk");

mysql_query("INSERT INTO links (link,beskrivelse)
VALUES('','$link','$beskrivelse')");

$SQL = "SELECT * FROM links WHERE link='$link' AND
beskrivelse='$beskrivelse'";

?>
<form action="addlink.php" method="post">
(www.ditlink.dk):
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-01-04 15:11

DrOnE wrote:

> $link=$_GET["link"];
^^^^^
> $beskrivelse=$_GET["beskrivelse"];
^^^^^
> <form action="addlink.php" method="post">
^^^^

Prøv med $_POST["link"];

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : DrOnE

Dato : 04-01-04 16:15

Hjalp ikke noget desværre.
Jeg forstår det simpelthen ikke...

Der er ikke nogen der kan sende en meget forinklet version af sådan et
script som virker?
Så kan jeg bare lave det lidt om.

Fra : Bjarne

Dato : 04-01-04 17:20

On Sun, 04 Jan 2004 14:35:08 +0100, DrOnE wrote:

> Jeg tror lige jeg prøver igen :P - det gik vidst lit for hurtigt før...
>
> Her er scriptet:

[Noget kode]

> mysql_query("INSERT INTO links (link,beskrivelse)
> VALUES('','$link','$beskrivelse')");

Jeg vil gætte på, at det går galt med denne linie. Du fortæller MySQL
at du vil indsætte i to felter, men du indsætter tre værdier. Det er
ALTID en god ide at tilføje lidt debugging til sine sql-queries. Prøv i
stedet:

mysql_query("INSERT INTO links(link, beskrivelse)
VALUES('$link', '$beskrivelse')") or die mysql_error();

Hvis querien så fejler, stopper udførslen af scriptet, og du får en
fejlbesked, som ofte kan hjælpe med at identificere fejlen.

/* Bjarne */

"Fate just isn't what it used to be!"
- Hobbes

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 10:02

> $link=$_GET["link"];
> $beskrivelse=$_GET["beskrivelse"];

Du bruger $_GET her:

> <form action="addlink.php" method="post">

Men "POST" her:

Du skal bruge det samme begge steder.

Leif.

Fra : DrOnE

Dato : 06-01-04 18:41

Tak for hjælpen :) - Jeg har fundet problemet nu. Det var det Bjarne skrev.
:) - det er dejligt der er nogen der kan hjælpe en :)