cpu speed?
Fra : P.sørensen

Dato : 04-01-04 10:59

Jeg har installeret ny processor (eller rettere flyttet rundt på en ældre
p.gr. af opgradering), således at mine børns pc nu har fået en amd athlon
k7, hedder den, på 1024 ghz, model nr. 1045. Men hvad skal der stå i bios
ved "cpu speed"? Man kan vælge 100 eller 133 mhz - ellr har det ikke noget
at sige??
P.sørensen

Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-04 01:03

> [...]
> ved "cpu speed"? Man kan vælge 100 eller 133 mhz - ellr har det ikke noget

Nah, den er nok ikke 1024 GHz... Den er måske så mange MHz, men så igen, så
kører CPUer som regel på hastigheder der kan divideres med hele eller halve
tal så det giver 100 eller 133...

Hvis det er en 1000 MHz, altså én GHz CPU så skal den stå til 100 MHz.
Multiplier skal så stå til 10x, 10*100=1000!

Hvis den skal køre 133 MHz (Hvilket den helt sikkert ikke gør hvis den
faktisk kun er på 1 GHz) skal multiplier på til 7,5x. 133*7,5=1000 (Ca. 1000
ihvertfald ;)).

Du kan sikkert ikke ændre på multiplieren, så hvis du ved hvor mange MHz
CPUen er på kan du altid regne ud om den skal stå på 100 eller 133, hvis du
ellers kan se multiplieren, det står som regel i BIOS :)

Brian