fast vand på CV
Fra : SB

Dato : 04-01-04 10:17

Findes der en enm og smertfri måde at lave så ens CV har fast vand sat til.
Er stor ynder af de der dovenskabspladser (komfortpladser bliver de vist
også kaldt)
Har en ide om at man kan sætte det direkte på sin vandbeholder, og lave
noget med en flyder a la et toilet, der selv lukker af når den er fuld.
Det er jo for så vidt ligegyldigt om serviceklappen står åben når man holder
på pladsen.

nogen der har erfaring i den retning?

/Søren

Fra : HC

Dato : 04-01-04 13:12

Skal selv have det på min vogn

http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='371000'&page=1&p_cat_id='526'&menuguid=2

Men har ingen erfaring med det,
--
Mvh Hans C Jensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-01-04 15:53

> Skal selv have det på min vogn

> [...]

Hej

Jeg tror kun at det er den halve løsning.

Dvs. at vandindtaget kun er beregnet til hvis vognen er udstyret med
"rigtige" vandhaner til permanent vandtryk.

Det skal nok kombineres med "cisterneløsningen" for at virke på alm. vogne.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : HC

Dato : 04-01-04 18:11

> [...]
> "rigtige" vandhaner til permanent vandtryk.
>
> Det skal nok kombineres med "cisterneløsningen" for at virke på alm.

Der er trykregulator på sættet, så man slukker bare for vandpumpen når
vognen forsynes med "by vand"
Men ellers skal jeg nok skrive om det her til foråret når jeg monter sættet.

Mvh Hans

Fra : Flemming Udbj?rg

Dato : 04-01-04 17:06

Den "rigtige" løsning ville for mig være at montere et rigtigt
vandindtag - det koster ca. 700,- kr. og monteres, så du har en fast
slange til din vogn, men en trykregulator der gør, at du inde i vognen
ikke har det alm. vandtryk.

Så kobles det interne vandsystem til denne trykventil - og du sparer
vandtanken.

Di CV-forhandler har ventilen og kan fortælle dig mere.

Fra : Kim Roesdahl Peterse~

Dato : 04-01-04 18:46

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> wrote in message news:<3ff7da24$0$29306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Findes der en enm og smertfri måde at lave så ens CV har fast vand sat til.

Hej Søren

Praktisk erfaring kan jeg ikke bidrage med, da jeg aldrig selv har
monteret noget sådant.

Jeg ved dog at Fritz Berger i sit katalog har de nødvendige dele til
dette. (På nettet http://www.fritz-berger.de).

De har delene til den løsning du omtaler (Art.no 121980 til 16,95
Euro). Bemærk max vandværkstryk er 3 bar. Hvis jeg selv skulle
installere dette ville jeg også lave et overløb fra tanken eller på
anden måde sikre mig mod oversvømmelse i CV hvis svømmerventilen
svigter.

En anden løsning er at montere en udvendig tilslutning til vand med
reduktionsventil (Fritz-berger art no 120060 "stadtwasserregler" pris
47,95 Euro) her skal dog også monteres en kontraventil i slangen til
pumpen for ikke at overfylde vandtanken i CV når der sættes vand på.
Det vil nok være tilrådeligt også at bygge en kontakt ind så man kan
afbryde for strømmen til vandpumpen i CV når man har ekstern vand
tilsluttet, så er der for det første ingen grund til at den starter
når der åbnes for vandet og for det andet er den sikret i tilfælde af
at tanken i CV er tom.

Den førnævnte reduktionsventil findes også i Camperkataloget de kalder
den Colorado vandindtag (Varenummer 371000) vejledende udsalgspris er
695 kr - næsten det dobbelte af det Fritz Berger forlanger.

Fra følgende site er det muligt at downloade en række "Gør det selv"
artikler mod betaling, desværre - 0,5 Euro stykket og det kræver
registrering. Artiklerne er på tysk. Der findes også en netop om
montering af vandindtag.

http://www.camping-cars-caravans.de/doityourself/

Held og lykke med projektet.

Mvh

Kim

NB fra Fritz Bergers hjemmeside er det muligt at bestille deres
katalog i papirudgave.

Fra : Søren

Dato : 04-01-04 22:29

> [...]
> noget med en flyder a la et toilet, der selv lukker af når den er fuld.
> Det er jo for så vidt ligegyldigt om serviceklappen står åben når man

Har ikke prøvet det, men se her der er to varianter. Den nederste er den du
foreslår.
http://www.bc-udstyr.dk/vandtils.htm

Fra : SB

Dato : 05-01-04 07:17

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> holder

> Har ikke prøvet det, men se her der er to varianter. Den nederste er den
du
> foreslår.
> http://www.bc-udstyr.dk/vandtils.htm

den nederste kan vist kun klare 3 bars tryk, hvad er så vandtrykket normalt
på DK's campingpladser?
Er ikke meget for at skulle til at skære i vognen for at få
reduktionsventilen sat på også

Søren

Fra : Søren

Dato : 05-01-04 11:28

> [...]
normalt
> på DK's campingpladser?
> Er ikke meget for at skulle til at skære i vognen for at få

Det er vist nødvendigt, jeg tror det kan være op til 12 bar
Du kan læse noget mere om vand i CV her
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/033_037.pdf

Fra : Kim Roesdahl Peterse~

Dato : 05-01-04 18:20

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message news:<3ff93c32$0$9816$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Det er vist nødvendigt, jeg tror det kan være op til 12 bar
> Du kan læse noget mere om vand i CV her
> http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/033_037.pdf

Normalt vandværkstryk mener jeg er omkring 3 - 4 bar, men det er jo
også i overkanten for den omtalte svømmerventil. Der findes en række
ventiler der kan reducere vandtryk, det behøver ikke være CV modellen
hvis man ikke ønsker det.

Evt. kan VVS-grossisten http://www.vvs-grossisten.dk/ hjælpe med at
finde både en passende reduktionsventil samt svømmerventil.

Jeg har ikke andre relationer til firmaet end at have handlet der
nogle gange, og i den forbindelse fået god vejledning.

Mvh

Kim

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 13:16

Fra : SB

Dato : 06-01-04 18:09

"Dan Spares" <danspares@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næ

Jo der var så, mange der har svaret, prøv at trykke på det lille kryds der
er ud for posten, så vil du også kunnne se alle svarene

Søren