/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Indtastning FT 1921
Fra : Inger Buchard


Dato : 03-01-04 20:16

Er der nogen iblandt jer, der har erfaringer med indtastning af FT 1921 ( i
Sønderjylland)?

Jeg har følgende oplysninger i protokollen FT 1921 Ensted sogn:
Spalte 1: Byernes Navne med ...Matr. Nr.: Røllum = det svarer til i WinKip:
Kildestednavn: Røllum
Spalte 2: Familiernes løbenumre; registerføreren begynder af og til forfra i
tællingen på samme lokalitet, og i hvert fald på en ny lokalitet (Torp 1-5,
Røllum 1-5, 1-7, Stubbæk)

Tvivl:
1. skal jeg skrive dette tal i Husstandsnr? Så må jeg opgive at opsummere
antallet af husstande via feltet Husstandsnr, eftersom listeføreren af og
til begynder forfra i nummereringen.
2. skal jeg udelade dette tal? Dermed kan jeg bruge feltet Husstandsnr. til
den fortløbende optælling af antal husstande
3. Skal jeg skrive dette tal i Kommentarfeltet? - for listeførerens
oplysning om husstandsnummer er vel relevant, selv om det ikke fremgår af
protokollen, hvori relevansen består?

Feltet Matrikel kan jeg ikke udfylde, da der ikke er oplysninger om
matrikelnr i FT-protokollen; familiernes numre er IKKE et matrikelnummer.

Inger Buchard



 
 
Niels Fredensborg Lu~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Niels Fredensborg Lu~


Dato : 04-01-04 13:41

Hej Inger

Her er et uddrag fra Winkips hjemmeside:
http://www.winkip.dk/default.asp?id=2&mnu=2 punkt 5:
Husst. nr: Her skrives Husstands nr. fortløbende uanset hvad der
står i kilden. Hvis der er flere familier i samme husstand
tilføjes der F1 ved den første, F2 ved den anden. Eks. 36 F1 ved
næste familie 36 F2. ALT + h bruget til at flytte markøren til
feltet Husst. nr.

Det er vigtigt, at der inden for hvert sogn, er entydige
husstandsnumre, da de styrer forespørgsel på husstandens
medlemmer. Hvis flere husstande inden for samme sogn får samme
husstandsnummer, så vil en husstandsforespørgsel blande disse
husstande sammen.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund
niels@fredensborglund.dk

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev
i en meddelelse
news:3ff71469$0$95063$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er der nogen iblandt jer, der har erfaringer med indtastning af
FT 1921 ( i
> Sønderjylland)?
>
> Jeg har følgende oplysninger i protokollen FT 1921 Ensted sogn:
> Spalte 1: Byernes Navne med ...Matr. Nr.: Røllum = det svarer
til i WinKip:
> Kildestednavn: Røllum
> Spalte 2: Familiernes løbenumre; registerføreren begynder af og
til forfra i
> tællingen på samme lokalitet, og i hvert fald på en ny
lokalitet (Torp 1-5,
> Røllum 1-5, 1-7, Stubbæk)
>
> Tvivl:
> 1. skal jeg skrive dette tal i Husstandsnr? Så må jeg opgive at
opsummere
> antallet af husstande via feltet Husstandsnr, eftersom
listeføreren af og
> til begynder forfra i nummereringen.
> 2. skal jeg udelade dette tal? Dermed kan jeg bruge feltet
Husstandsnr. til
> den fortløbende optælling af antal husstande
> 3. Skal jeg skrive dette tal i Kommentarfeltet? - for
listeførerens
> oplysning om husstandsnummer er vel relevant, selv om det ikke
fremgår af
> protokollen, hvori relevansen består?
>
> Feltet Matrikel kan jeg ikke udfylde, da der ikke er
oplysninger om
> matrikelnr i FT-protokollen; familiernes numre er IKKE et
matrikelnummer.
>
> Inger Buchard
>
>



Bent Mortensen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 04-01-04 13:59

Hej Niels
det er rigtig men det er en betingelse at alle i samme husstan får det samme
Nr.
der er nogen der har misforstået det
hvor de skriver i samme hustand
36 F1
36 F2
36 F3 osv så får man ødelagt visningen af Husstand
men skrive der det samme ud for alle i samme husstand så er det ok
og hvis der er ens Hussands nr kan de deles op på den måde
det er møg træls når Husstanden ikke kan vises

v/h Bent Mortensen

"Niels Fredensborg Lund" <lund@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:mTTJb.748$mM2.347@news.get2net.dk...
> Hej Inger
>
> Her er et uddrag fra Winkips hjemmeside:
> http://www.winkip.dk/default.asp?id=2&mnu=2 punkt 5:
> Husst. nr: Her skrives Husstands nr. fortløbende uanset hvad der
> står i kilden. Hvis der er flere familier i samme husstand
> tilføjes der F1 ved den første, F2 ved den anden. Eks. 36 F1 ved
> næste familie 36 F2. ALT + h bruget til at flytte markøren til
> feltet Husst. nr.
>
> Det er vigtigt, at der inden for hvert sogn, er entydige
> husstandsnumre, da de styrer forespørgsel på husstandens
> medlemmer. Hvis flere husstande inden for samme sogn får samme
> husstandsnummer, så vil en husstandsforespørgsel blande disse
> husstande sammen.
>
> Med venlig hilsen
> Niels Fredensborg Lund
> niels@fredensborglund.dk
>
> "Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev
> i en meddelelse
> news:3ff71469$0$95063$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Er der nogen iblandt jer, der har erfaringer med indtastning af
> FT 1921 ( i
> > Sønderjylland)?
> >
> > Jeg har følgende oplysninger i protokollen FT 1921 Ensted sogn:
> > Spalte 1: Byernes Navne med ...Matr. Nr.: Røllum = det svarer
> til i WinKip:
> > Kildestednavn: Røllum
> > Spalte 2: Familiernes løbenumre; registerføreren begynder af og
> til forfra i
> > tællingen på samme lokalitet, og i hvert fald på en ny
> lokalitet (Torp 1-5,
> > Røllum 1-5, 1-7, Stubbæk)
> >
> > Tvivl:
> > 1. skal jeg skrive dette tal i Husstandsnr? Så må jeg opgive at
> opsummere
> > antallet af husstande via feltet Husstandsnr, eftersom
> listeføreren af og
> > til begynder forfra i nummereringen.
> > 2. skal jeg udelade dette tal? Dermed kan jeg bruge feltet
> Husstandsnr. til
> > den fortløbende optælling af antal husstande
> > 3. Skal jeg skrive dette tal i Kommentarfeltet? - for
> listeførerens
> > oplysning om husstandsnummer er vel relevant, selv om det ikke
> fremgår af
> > protokollen, hvori relevansen består?
> >
> > Feltet Matrikel kan jeg ikke udfylde, da der ikke er
> oplysninger om
> > matrikelnr i FT-protokollen; familiernes numre er IKKE et
> matrikelnummer.
> >
> > Inger Buchard
> >
> >
>
>



Inger Buchard (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Inger Buchard


Dato : 04-01-04 14:03

> Husst. nr: Her skrives Husstands nr. fortløbende uanset hvad der
> står i kilden.

Tusind tak - den side har jeg læst så mange gange, at jeg ikke kan se, hvad
der står
Men det betyder, at informationen om, hvordan listeføreren har numereret
husstandene, forsvinder - ikk'?

Inger Buchard




Niels Fredensborg Lu~ (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Niels Fredensborg Lu~


Dato : 05-01-04 01:49

Jo, desværre forsvinder listeførerens nummerering på denne måde,
hvilket gør det lidt sværere at slå op i det originale materiale,
men det er efter min mening vigtigere, at man kan få rigtigt styr
på husstandens medlemmer.

Man kunne evt. anføre listeførerens nummerering i
kildehenvisningen, men her anbefaler vejledningen, at der anføres
sidenr.

Som Bent skriver, så er der nogle indtastere, som går til den
modsatte yderlighed og nummererer personerne inden for en
husstand, og det gør det jo også vanskeligt at finde alle
husstandens medlemmer, idet en forespørgsel på husstanden så kun
viser én person (er f.eks. sket i Værløse FT-1787). Her kan man
dog gå op i www-adresselinien og rette i det sidste nummer i
linien, så kan man én for én få de øvrige medlemmer frem.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund
niels@fredensborglund.dk


"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev
i en meddelelse
news:3ff80e83$0$95092$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Husst. nr: Her skrives Husstands nr. fortløbende uanset hvad
der
> > står i kilden.
>
> Tusind tak - den side har jeg læst så mange gange, at jeg ikke
kan se, hvad
> der står
> Men det betyder, at informationen om, hvordan listeføreren har
numereret
> husstandene, forsvinder - ikk'?
>
> Inger Buchard
>
>
>



Martin Henriksen (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Henriksen


Dato : 05-01-04 15:43


"Niels Fredensborg Lund" <lund@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3w2Kb.1551$qx1.613@news.get2net.dk...
> Jo, desværre forsvinder listeførerens nummerering på denne måde,
> hvilket gør det lidt sværere at slå op i det originale materiale,
> men det er efter min mening vigtigere, at man kan få rigtigt styr
> på husstandens medlemmer.
> klip -------------

Jeg plejer at gøre følgende: Under kildehenvisning skrives mikrokort nr.,
skemanummer og sidenr.
Det er herefter lige til at gå til på mikrokortet/originalt materiale.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste