Mælke-steamer (til eks. Café Latte)
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 15:20

Hey

Nogen her som ved om der findes et løst køkkenredskab som er beregnet
til steaming (opvarmining og skumning) af mælk (til eks. Café Latte
o.lign.) ?
Jeg ved godt der sidder en steamer på samtlige espressomaskiner (som
er voldsomt dyre), og jeg er klar over at man kan opvarme og piske
mælken manuelt hvis man ikke har en maskine til det (det er bare for
meget arbejde i :) ), men selve streameren er trods alt ikke andet end
en lettere advanceret dyppekoger så det er vel ikke utænkeligt at
"nogen" har opfundet og markedsført sådan en som et uafhængigt
køkkenredskab?

0:) JG

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 03-01-04 16:44

On Sat, 03 Jan 2004 15:20:20 +0100, Innocence
<innocence(a)klog(dot)dk> wrote:

> [...]
>en lettere advanceret dyppekoger så det er vel ikke utænkeligt at
>"nogen" har opfundet og markedsført sådan en som et uafhængigt

Det er der - ved dog ikke om/hvor den fås herhjemme
http://www.1st-line.com/machines/home_mod/eg/50.htm

KS

Fra : Flemming Kold

Dato : 04-01-04 00:46

Ellers kan du prøve med en lille pisker. Aner ikke hvad den hedder eller
noget!

Det er en lille batteri drevet (2 stk AA eller AAA) sag, hvor der er en lang
(8 - 10 cm) rustfri ø1 pind, med en slags piskehovede for enden.

Har set den i butikker, lige fra det lokale Fakta, Føtex til div.
isenkræmmere.

Håber at det er en lille hjælp!!

Flemming Kold

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 11:01

On Sun, 4 Jan 2004 00:46:25 +0100, "Flemming Kold"
<rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Ellers kan du prøve med en lille pisker. Aner ikke hvad den hedder eller
>noget!

N'joe jeg har skam også en håndmixer som hurtigt kan laves til et
piskeris, men det løser jo ikke "problemet" med at mælken først skal
varmes op. Den stove-top anordning som KS skriver om virker så vidt
jeg kan se ved at hælde mælken i beholderen og placere denne på et
komfur, hvor det jeg håbede at kunne finde var en løs anordning som
virker præcis som de man finder på espresso-maskinerne: En dyppekoger
som både opvarmer og skummer - det letter arbejdet og rengøring
betydeligt.

Men noget kan jo tyde på at dette faktisk ikke er opfundet :)

0:) JG

Fra : Flemming Kold

Dato : 04-01-04 11:34

> N'joe jeg har skam også en håndmixer som hurtigt kan laves til et
> piskeris, men det løser jo ikke "problemet" med at mælken først skal
> varmes op.

Det jeg snakker om, er ikke en almindelig håndmixer. Den kan lave perfekt
mælkeskum, med det lille minus, at skummet ikke er varmt. Den er udelukkende
lavet til at skumme mælk. Nu er jeg selv ejer af en ekspresso maskine, og
er egentlig ikke speciel glad for damp-skumnings-delen. Så jeg skal 100% ned
og hav fat i sådan en lille batteridrevet en.

Flemming Kold

Fra : Flemming Kold

Dato : 04-01-04 11:41

Fandt lige et link til OBH, de har sådan en.

http://www.obhnordica.dk/Products/Product.asp?ProductNo=6856

Flemming Kold

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-04 12:56

On Sun, 4 Jan 2004 00:46:25 +0100, Flemming Kold wrote:

> [...]
>
>Det er en lille batteri drevet (2 stk AA eller AAA) sag, hvor der er en lang
>(8 - 10 cm) rustfri ø1 pind, med en slags piskehovede for enden.

Bodum, tror jeg nok, har lavet en med noget der ligner en forvredet
plastichætte istedet for det fjederhovede ... må være nemmere at rengøre,
især hvis det får lov at sidde.

Ellers har jeg har jeg engang set en anordning der mest af alt ligner en
bred, lavstammet stempelkaffekande, hvor der er lavet et roterende spor i
stempelpinden, hvilket får piskehovedet (der mest af alt ligner
stempelhovedet i en stempelkaffekande, uden filter) til at rotere når man
presser stemplet i bund.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Reality Sucks!

Fra : Peter Jespersen

Dato : 05-01-04 20:00

On Sun, 04 Jan 2004 11:55:55 +0100 (CET), Peter Jespersen wrote:

<snip>

> [...]
>stempelpinden, hvilket får piskehovedet (der mest af alt ligner
>stempelhovedet i en stempelkaffekande, uden filter) til at rotere når man

Var en tur i Kop%Kande idag, de har en anden model end ovennævnte foamer,
som jeg tror at det hedder på dansk - lavet af Bodum. Det er simpelthen et
modificeret stempelkande design, hvor man pumper stemplet lige op og ned,
et fintmasket net sørger for skumdannelsen. Det er AFAIR meningen at man
sætter selve glaskomben på koepladen og varmer mælen op til 70grader -
hvorefter at man hurtigt skulle kunne "tæve" skum ud af mælken med
stemplet.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Anthony's Law of Force: Don't force it - get a bigger hammer.

Fra : Kim Grandjean

Dato : 04-01-04 13:02

Innocence wrote:

> [...]
> en lettere advanceret dyppekoger så det er vel ikke utænkeligt at
> "nogen" har opfundet og markedsført sådan en som et uafhængigt

Det tætteste jeg er kommet på det du efterlyser findes her:

http://www.wholelattelove.com/Capresso/cap_frothexpress.cfm men jeg ved ikke
hvor let den er at skaffe til Danmark.

Før jeg selv fik en ordentlig espressomaskine, brugte jeg en glaskande med
plastikhåndtag (kanden fra en Bodum mælkeskummer). Heri hældte jeg ca. 4-5 DL
mælk, og satte det 2 minutter i mikrobølgeovn til mælken var godt varm. Herefter
blev det pisket med en Aerolatte pisker som den Flemming nævner.

Det er let, giver masser af skum hurtigt, og der er nærmest ingen oprydning
(både kande og pisker renses ved at skylle dem under rindende vand). Det koster
dog nogen batterier hen ad vejen.

Happy frothing
Kim

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-01-04 13:22

Innocence wrote:
> [...]
> en lettere advanceret dyppekoger så det er vel ikke utænkeligt at
> "nogen" har opfundet og markedsført sådan en som et uafhængigt

Føtex havde en lille espressomaskine på bud til 299,- før jul. Jeg har
fået sådan en i julegave og den virker fortrinligt.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>