Transportfradrag / skattefar
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 12:29

Jeg har fået et arbejde på sjælland i en periode, men bor på fyn.

Mit spørgsmål er som om jeg skal kunne bevise overfor skattefar at jeg kører
over dagligt eller er det dem der skal bevise at jeg ikke har kørt over
dagligt?

Fra : Henrik Petersen

Dato : 03-01-04 12:35

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kører
> over dagligt eller er det dem der skal bevise at jeg ikke har kørt over

Du skriver bare hvormage kilometer du har kørt ialt om dagen, minus de 24 km
der ikke er fradrag på. og husk det er ikke den korteste vej, jeg personligt
bor i København NV og arbejder i Dragør, jeg har ikke bil, men trækker
aligevel vejen fra kbh nv til herlev og derfra med motrovejen til dragør,
rundt om københavn. og det er godkendt af told og skat. Da der er faldet en
dom i højesteret og at vejen gerne må være længer, bare den er hurtiger,
mere sikrer og det forurener mindre (miljø) og det er nok, med en af de tre
ting. det kan da godt tænkes at du får et brev hvor de vil have
dokumentation, så er det jo bare ind på www.krak.dk og udskrive ruten, der
kan du oxo se hvormage kilometer der ialt. dejligt ikk

henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 14:23

> [...]
> dokumentation, så er det jo bare ind på www.krak.dk og udskrive ruten, der
> kan du oxo se hvormage kilometer der ialt. dejligt ikk

Det vil sige at jeg ikke behøver at kunne bevise at jeg tager broen over
dagligt? Er dette korrekt forstået?

Jens

Fra : ha

Dato : 03-01-04 14:53

Jens wrote:
> Det vil sige at jeg ikke behøver at kunne bevise at jeg tager broen
> over dagligt? Er dette korrekt forstået?

Nej, se hvad toldskat skriver på dette link
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=160208&ov_id=0&search=befordringsfradrag¤kørselsfradrag

mvh
ha

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 03-01-04 14:54

Jens wrote:
> Det vil sige at jeg ikke behøver at kunne bevise at jeg tager broen over
> dagligt? Er dette korrekt forstået?

Jeg har en bekendt som bor i Middelfart og arbejder på Amager efter en vagt-
plan, skattevæsnet ville ikke godtage hans ord (han skifter mellem bil og tog),
så han må gemme bro og tog billetter til dokumentation.

--
Morten!

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 15:03

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> wrote in message

> Det vil sige at jeg ikke behøver at kunne bevise at jeg tager broen
over
> dagligt? Er dette korrekt forstået?

Du skal kunne bevise, at du er på arbejde det antal dage du foretager
fradrag for. Om du svømmer, kører bil, tager tog eller andet er sagen
uvedkommende.

Fra : Poul Christensen

Dato : 03-01-04 17:37

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in

> [...]
>
> Du skal kunne bevise, at du er på arbejde det antal dage du foretager
> fradrag for. Om du svømmer, kører bil, tager tog eller andet er sagen

Dette er ikke tilstrækkeligt for at få det særlige Storebæltsfradrag, som
er afhængig af transportformen jf ligningsoven § 9 C, stk 9.
Se eventuelt også
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133162&ov_id=200217&search=stor
ebælt
Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : anders majland

Dato : 04-01-04 13:00

> Du skal kunne bevise, at du er på arbejde det antal dage du foretager
> fradrag for. Om du svømmer, kører bil, tager tog eller andet er sagen
> uvedkommende.

Det er ikke tilstrækkeligt. Der er kun fradrag for faktisk kørte
kilometre så skulle spørgeren finde på at overnatte i københavn i løbet
af ugen kan han kun få fadrag for de faktisk kørte km. Og andre har
linket til kravene for dokumentation der gør sig gældende for pendlere
der anvender storebælt (eller færger).

Men da jens skriver at han har arbejde en "periode" er det måske heller
ikke så skidt endda da han muloighvis kan få fadrag for dobbelt
husførelse istedet / logi istedet.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 14:15

> [...]
>
> Men da jens skriver at han har arbejde en "periode" er det måske heller
> ikke så skidt endda da han muloighvis kan få fadrag for dobbelt

Nu begynder det at blive kompliceret må jeg nok sige.

Sagen er den at jeg som sagt er ved at få et midlertidigt job på sjælland
men bor på fyn. Jeg regner med at bo hos noget familie i den periode.
Det jeg så overvejer er om jeg skulle "fake" at jeg tog bilen over dagligt
eller om jeg bare skulle købe et pendler kort også trække det fra på den
måde. Som jeg ser det lige pt kan det med toget nok bedst betale sig.

Dobbelt husførelse bliver nok en del værre når det er hos familie og jeg
ikke betaler det store der!

Jens

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-04 19:37

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Der er kun fradrag for faktisk kørte kilometre

Lidt upræcist. Kørte km pr. dag behøver ikke være det faktiske antal.
Hvis man f.eks. tager med tog, regnes der stadig med antal km for den
mest hensigtsmæssige rute i bil.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Søren

Dato : 04-01-04 15:08

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal kunne bevise, at du er på arbejde det antal dage du foretager
> fradrag for. Om du svømmer, kører bil, tager tog eller andet er sagen

Du må hellere skrive MØDT OP på arbejde - fordi jeg som har firma hjemmearbejdsplads ikke
behøver at køre hver dag, men
alligevel fratrækker befordringsfradrag - og i firmaets tidsregistreringsdatabase kan jeg
sidde hjemme og indskrive FRA / TIL klokkeslet

Til gengæld skal jeg selv betale for kaffen, el- og varme og vand til toiletbesøg (medens
jeg arbejder hjemme) !!!!

vh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 16:19

Korrektion:

Du skal kunne bevise, at du transporterer dig til arbejde det antal dage
du foretager fradrag for. Om du svømmer, kører bil, tager toget eller
andet er sagen uvedkommende.

Det specielle fradrag for bilister på Storebæltsbroen kræver
selvfølgelig, at du kører i bil - vel at mærke din egen, hvis jeg ikke
tager meget fejl.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 05-01-04 23:41

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Mit spørgsmål er som om jeg skal kunne bevise overfor skattefar at jeg
kører
> over dagligt eller er det dem der skal bevise at jeg ikke har kørt over
> dagligt?

Det kan da ikke være svært at bevise - enten har du bevis på bro-billeten,
eller også har du en togbillet/kort, og har du ikke det, ja så er det jo
ikke svært for Told & Skat at vurdere

Med venlig hilsen
fra
OveK.