om at gøre det samme på mange måder - J.P.~
Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 02-01-04 22:42

Dette indlæg bliver langt og omstændeligt, men det er for ikke at nogen skal
misforstå undervejs - måtte det hjælpe.

Der har tit været forespørgsler her i gruppen om muligheden for at lave
udfoldelige undermenuer - og nogle har endda hævdet at det ikke kunne lade
sig gøre i FrontPage.

Jeg må desværre modsige disse mennesker gevaldigt, men jeg må også erkende
at det kan være temmelig vanskeligt at finde ud af at få det til at fungere.

Om det er blevet forbedret i FP 2003 ved jeg ikke, for jeg har ikke haft
lejlighed til at konfrontere min nye opdagelse i FP2003 med FP2002, så jeg
håber meget på at J.P.Karlsen eller andre kan forklare mig mystikken her. Nu
kommer det "mystiske".

Jeg vil gerne - ligesom en anden her i gruppen - have mulighed for at lave
udfoldelige undermenuer uden brug af javascripts eller lignende.

Jeg tyr så til FP 2003 og opdager til min forbavselse at man sagtens kan
gøre det, men det kræver godt nok nogle besynderlige tastetryk.

Lad mig give et eksempel: Jeg ønsker at følgende menuer skal kunne udfolde
sig under en overmenu:

Diverse links
-Familien
- -familiemedlem 1
--familiemedlem 2
--familiemedlem 3

-Nyheder
--blandt familien
--blandt vennerne
--i den store verden

Det skulle altså virke således at når man ser på den første side, så skal
der blot stå "diverse links" -og når man klikker på det, vil -Familien folde
sig ud - og klikker jeg på familien, så vil de tre familiemedlemmer folde
sig ud (familiemedlem 1, 2 og tre) samt Nyheder, Og når jeg klikker på
Nyheder, vil de tre undermenuer folde sig ud.

Her er så hvad jeg gør, men det virker besværligt, og gør jeg noget som
helst andet, ser det ud til at det IKKE virker, selvom det burde være logisk
nok.

I frontpage 2003 gøres følgende:

Formater /punktopstilling - boksen punktopstilling kommer frem.
1.Jeg vælger fanebladet "tal og bogstaver"
2.sætter hak i "Tillad dispositioner som kan skjules" og "skjul som
standard"
4.klikker på den boks hvor der står tallene 1, 2, 3 etc.
3.klikker på ok.

Derpå skriver jeg følgende, idet jeg husker at trykke på ENTER-knappen efter
hvert eneste led i rækkefølgen:

1.Diverse links
2.Famílien
3.familliemedlem 1
4.familiemedlem 2
5.familiemedlem 3
6.Nyheder
7.blandt familien
8.blandt vennerne
9. den store verden

Når det er gjort (og tallene sættes automatisk foran hver sætning) markerer
jeg link nr. 2 og klikker på ikonet for "forøg indrykning" - to gange.

Nu står der så

1.Diverse links
1. Familien

jeg markerer nu 3.familiemedlem 1 - klikker igen på "forøg indrykning" fire
gange - og jeg har nu denne situation´:

1.Diverse links
1.Familien
1.familiemedlem 1

jeg markerer nu 4. familiemedlem 2. samme handling: klik på "forøg
indrykning" fire gange -og jeg har nu denne situation

1.Diverse links
1.Familien
1.familiemedlem 1
2.familiemedlem 2

og sådan gør jeg indtil jeg har et ´hieraki af nummererede sætninger.

Men det ser jo ikke godt ud altid at have tal foran, så dem vil jeg gerne
have væk.

Og her kommer så det mærkværdige:

Jeg markerer først 1.diverse links og højreklikker på linien. En menu kommer
frem, nemlig en genvejsmenu, hvor der står som følger:
'
klip
kopier
sæt ind
åbn side i nyt vindue
Administrer redigerbare områder..
Egenskaber for punkttegn
Egenskaber for punktopstillinger
Egenskaber for side
Rammeegenskaber
Skrifttype
Hyperlink

Se, det er jo en værre omgang.
Er det nu egenskaber for punkttegn eller egenskaber for punktopstillinger,
jeg skal benytte? Jeg tager den sidste og ser:

marker - højreklik - menuen kommer op - klikker ok. Intet sker - jo - jeg
kan stadig se i eksempelvisningen at jeg nu kan folde linkene ud og samle
dem sammen med et klik -fint! Men der står stadig de forbandede tal. Dem vil
jeg have væk. Hvordan gøres det?

Jo, det kan sagtens gøres:

1.marker punktet - højreklik -
2. vælg i menuen egenskaber for punktopstilling
3. vælg boksen med tal (1,2,3...)
4. i samme boks- vælg typografi
5.i boksen, der kommer op - rediger typografi - vælg formater
6.en rullemenu kommer frem med valgene: skrifttype
afsnit -kant -punktopstilling- placering
7. vælg "punktopstilling"
8.boksen "punktopstilling" kommer frem igen
9. vælg igen fanebladet "tal og bogstaver"
10.vælg nu denne gang "blank boks"
11. klik ok
12 boksen "rediger typografi" kommer frem igen - klik ok
13. boksen "egenskaber for punktopstilling" kommer frem igen - boksen for
tal er markeret -
14. klik ok.

Procedure gentages for hvert eneste punkt -akkurat på samme måde inditl man
er færdige med menuen.

resultatet er at nu har man en udfoldelig menu, som man i øvrigt kan
redigere yderligere med billeder, skrifttyper m.v.
Fint nok.

MEN - hvis jeg nu havde valgt at gå direkte til genvejsmenuen og valgt
"egenskaber for punkttegn" og derefter valg boksen uden tal eller tegn i
menuen" egenskaber for punkttegn" ,klikket ok,. ville det blot medføre at
jeg mistede kontakten med de underliggende links.

Jeg skal altså ad omvejen akkurat som skildret ovenover - eller jeg skal gå
via genvejsmenuen og vælge

1. "egenskaber for punkttegn"
2. i boksen "egenskaber for punkttegn" vælges så typografi
3. i boksen "rediger typografi" - vælges så igen formater
4. fra den rullemenu, der kommer frem vælges så "punktopstilling"
5. der vælger fra boksen "punktopstiling" fanebladet Tal og bogstaver -
6 i den samme menuboks vælgers
7. en blank boks
8. der vælges ok.
9. rediger typografi -menuen kommer frem
10. klik ok på den
11.næste boks: egenskaber for punkttegn med markeret talboks kommer frem
12. klik på ok igen, og processen er færdig.

resultatet er det samme - så nu er det jeg spørger: hvorfor kan jeg ikke gå
direkte fra Egenskaber for punkttegn, markere den blanke boks, som indikerer
at jeg kan lave en folde-ud-menu uden tallene foran. Hvorfor er det
nødvendigt først at gå til egenskaber for punkttegn, så vælge den blanke
boks og dermed fjerne tallene foran - giver det nogen mening at jeg skal
igennem typografiarket først og så gennemgå hele den procedure for hvert
eneste link, vel vidende at hvis jeg laver den mindste fejl, skal jeg
gentage proceduren forfra, da et brudt "punktopstilllingslink"
tilsyneladende ikke lader sig reetablere.

Er der med andre ord en anden måde at gøre det på, hvis man vil lave
sammenklappelige menuer og samtidig have tallene til at forsvinde? f.eks.
således at man fra begyndelse kan vælge tal eller bullits fra og alligevel
få flere lag til at folde sig ud under hinanden uden at skulle igennem hele
møllen for at opnå det man gerne vil kunne?

Er der nogen,d er har et bud på anden og hurtigere metode i FP2003, hører
jeg gerne om den.

---
ahw

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-01-04 17:02

Glimrende gennemgang af hvordan man laver en udfoldelig menu i FP.
Som du har fundet ud af er det ret omstændeligt, specielt hvis man vil
ændre på bullets i undermenuerne. Det skyldes samspillet mellem den
bagvedliggende JavaScript og CSS til funktionaliteten og udseendet.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 04-01-04 17:22

Jeg takker for svaret - men nåede ikke også at spørge om, hvorvidt det samme
er tilfældet i FrontPage 2002 - det nåede jeg nemlig ikke at undersøge
ordentligt.
Jeg har konstateret at man kan få drop-downbokse til at virke automatisk,
popupmenuer m.v. uden at skulle ud i et scriptsprogredigeringshelvede, og
det kan man ikke i FP2002, men jeg ved ikke om udfoldelige menuer UDEN
bullits og tal kan lade sig gøre på samme måde i FP2003 - ved du det?

--
ahw

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-01-04 01:37

Ja, det eksisterer også i FP2002 og FP2000.

Fra : Mette

Dato : 05-01-04 14:40

Hej Arne

Tak for din opskrift!!!!!!!

Det var så selv jeg kunne finde ud af det. Det er som du skriver lidt
omstændigt, men det kan lade sig gøre. Jeg kunne dog ikke lave det på den
måde at linket til undersiden er på tekstoverskriften (f.eks i dit tilfælde
hvor familiemedlem1 henviser til en anden side kan linket ikke være på
familiemedlem1, fordi man så mister de underliggende undersider altså man
kan ikke komme videre til familiemedlem2, åh det var kringlet skrevet, håber
du forstår). Jeg synes ikke det er så fikst, og så skal der en beskrivende
tekst til så læseren ved der er noget underneden, den ruller jo ikke
automatisk ned når musen er på knappen.

Tak for det flotte arbejde og at du vil dele det med andre.

MVH

anne m

Fra : Mette

Dato : 05-01-04 15:32

Det problem jeg skrev om fandt jeg ud af selv, ved at lave overskriften og
så nøjes med 2 indrykninger til alle underpunkterne, så åbner de alle op på
een gang, og på den måde kan jeg lave link direkte i teksten. Det gør jeg så
for hver overskrift.

MVH

anne m

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-01-04 15:45

Godt det kunne bruges til noget -men jeg ser da gerne, hvis andre har andre
og mere "smarte" indgangsvinkler til den sag.

--
ahw¨