rense vandslanger
Fra : Per H

Dato : 02-01-04 19:40

Kom lige i tanker om at jeg ikke fik renset vandslangerne i CV. da jeg
satte den ind. Men er det ikke bare at gøre det til foråret istedet
for? Eller er det i det hele taget nødvendigt?

Vh Per

icq 8212837

Fra : T. Hartung

Dato : 02-01-04 19:56

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Kom lige i tanker om at jeg ikke fik renset vandslangerne i CV. da jeg
> satte den ind. Men er det ikke bare at gøre det til foråret istedet
> for? Eller er det i det hele taget nødvendigt?

Jeg tømmer mine slanger helt for vand inden den sættes ind for vinteren. Når
så tiden kommer hvor der skal gøres brug igen af vognen skyller jeg først
tank og slangerne godt igennem hvorefter jeg laver en Rodalon-blanding som
lader stå i slangerne og tank et døgns tid - dette skulle så dræbe
bakterierne og fjerne evt. dårlig lugt. Brug IKKE klorin - dit vand kommer
til at lugt af svømmehal ))

--
mvh.

T. Hartung ** Nu også med GPS **
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Per H

Dato : 02-01-04 20:12

On Fri, 2 Jan 2004 19:55:34 +0100, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
skrev:

>tank og slangerne godt igennem hvorefter jeg laver en Rodalon-blanding som
>lader stå i slangerne og tank et døgns tid - dette skulle så dræbe

har du et ca. blandingsforhold?

Vh Per

icq 8212837

Fra : T. Hartung

Dato : 02-01-04 20:46

> har du et ca. blandingsforhold?

står på flasken ) - 1 dl. pr. liter vand, men den bruger jeg ikke -
bruger mindre ca. 5 dl. til 30 l vand - derfor den lange tid i slangerne.

Fra : Kim Olsen

Dato : 03-01-04 11:05

Ja jeg ville ikke undlade at rense dem.

Jeg gør det som regel før hver tur, da vores vogn ikke holder vinterfri.

Jeg bruger et klorprodukt beregnet til drikkevandsanlæg (købt i udlandet).
Men jeg vil giver ret i, at de første 3-4 dunke vand efter rensningen lugter
lidt af svømmehal. Dog smager vandet ikke af det.

Jeg tror jeg prøver radalon næste gang.

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Jørn Bang-Andersen

Dato : 06-01-04 22:37

> [...]
> satte den ind. Men er det ikke bare at gøre det til foråret istedet
> for? Eller er det i det hele taget nødvendigt?

Det billigste middel er almindelig Atamon. Det er effektivt også kan det
bruges til madlavning. Dvs. at det burde være relativt harmløst indenbords.
Vi plejer at bruge ca. en halv flaske til en 5 - 10 L. vand som vi lader stå
i systemet et døgns tid også skyller vi igennem med alm. vand bagefter. (Man
kan lige tappe et par sjatter af og til for at for en frisk opløsning frem i
slangerne)

Skal man have vand stående i tanken kan man købe nogle tabletter som
tilsættes vandet og det skulle betyde at det er drikbart i indtil 6 mdr.
(Jeg har kun prøvet i 3 mdr.)
Det er samme princip som i skibes ferskvandsandlæg. De fås hos din
campingbutik.

Jørn Bang
jba@j-l.dk - www.j-l.dk

Fra : Søren

Dato : 07-01-04 09:56

> [...]
(Man
> kan lige tappe et par sjatter af og til for at for en frisk opløsning frem

Hej Jørn er du sikker på at Atamon kan rense slanger og tanken, det er jo
kun beregnet til at holde bakterier væk i et allerede rent miljø. Jeg er
ikke sikker på at den kan rense slangerne for aljer.

Fra : Hans Jørgen

Dato : 07-01-04 14:20

Hej

> Hej Jørn er du sikker på at Atamon kan rense slanger og tanken, det
> er jo kun beregnet til at holde bakterier væk i et allerede rent
> miljø. Jeg er ikke sikker på at den kan rense slangerne for aljer.

Der findes mange måder at rense tank på og med og ikke et ondt ord om det
please, men man kunne jo også bruge et middel specielt til formålet.
Et produkt hedder Vandtankrens og koster hos
http://www.billigcamping.dk/shop/ 89.- for en liter.
Se evt her
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=Vedligeholdelse hvor
jeg har forsøgt at lave en slags vedligeholdesguide over hvad man kan
(endelig ikke skal) bruge i forskellige situationer.
--
Venlig hilsen - Hans Jørgen
Masser af CampingStuff på http://www.campingstuff.dk

Fra : Jørn Bang-Andersen

Dato : 07-01-04 22:04

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun beregnet til at holde bakterier væk i et allerede rent miljø. Jeg er
> ikke sikker på at den kan rense slangerne for aljer.

Dette var et godt råd en gammel forhandler af campingvogne gav mig i stedet
for at bruge penge på "stort set" det samme middel, bare som kemikalie.
Hvis du først har alger i tank og slanger så skal det have en skrap
behandling også ville jeg også bruge klorerede produkter eller andre
desinficende midler som Rodalon. Alger opstår først når det har stået stille
længe.

Med venlig hilsen
Jørn Bang
Fjern dk i e-mail adresse.