Er afgiften på medier = ulovlig
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-01-04 16:11

Jeg kom lige til at tænke på, om afgiften på medier er ulovlig
statsstøtte ? Staten opkræver penge fra forbrugeren, og giver
dem til den danske pladeindustri.

Dette er konkurrenceforvridende, da konkurrenter (computerspils-
producenter, uafhængige musikere, biografer m.m.) ikke får del
i denne "statsstøtte".

Er staten ikke nødt til at koble afgiften på databærende medier,
og statsstøtten til musikindustrien fra hinanden for være sikker på
at undgå problemer ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-01-04 23:35

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in

> Dette er konkurrenceforvridende, da konkurrenter (computerspils-
> producenter, uafhængige musikere, biografer m.m.) ikke får del
> i denne "statsstøtte".

Kig i regnskaberne for KODA, de betaler faktisk en del af afgiften
til software industrien (siger min storebror der er medlem af KODA)
Om der også betales til musikere der ikke er medlemmer af KODA
tvivler jeg derimod på.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-01-04 00:34

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Kig i regnskaberne for KODA, de betaler faktisk en del af afgiften
>til software industrien (siger min storebror der er medlem af KODA)

Hvad skal den betaling dække?

CD-købernes lovlige kopiering af software?
CD-købernes ulovlige kopiering af software?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-01-04 03:55

Allan Olesen <asdfgerw@c.dk> wrote in

> Hvad skal den betaling dække?

Det ved jeg ikke - stort set det samme som den skal dække hos
musikerne.

> CD-købernes lovlige kopiering af software?

Næppe.

> CD-købernes ulovlige kopiering af software?

Formentlig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-04 10:39

Henrik Stidsen wrote:

> Allan Olesen <asdfgerw@c.dk> wrote in

> Næppe.

> Formentlig.

Så afgiften blev altså sat ned, fordi der ikke er så meget
piratkopiering mere? Mon ikke afgiften skal dække lovlig kopiering.

OT: Og så er det da trods alt rart, at musikbranchen åbenbart
anerkender, at ikke alle cd-skiver bruges til at kopiere musik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-01-04 22:14

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Så afgiften blev altså sat ned, fordi der ikke er så meget
> piratkopiering mere? Mon ikke afgiften skal dække lovlig
> kopiering.

Officielt skal den dække at du kopierer din egen CD til brug i bilen
istedet for at købe en ekstra skive. Uofficielt er det jo helt klart
fordi der sker ulovlig kopiering.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-04 23:08

Henrik Stidsen wrote:

> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote

> Officielt skal den dække at du kopierer din egen CD til brug i bilen
> istedet for at købe en ekstra skive. Uofficielt er det jo helt klart
> fordi der sker ulovlig kopiering.

Og så spørger jeg igen, om afgiften blev sat ned, fordi der nu er mindre
piratkopiering? Alternativt kunne man jo tænke sig, at din fortolkning
er forkert.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-01-04 17:43

> Og så spørger jeg igen, om afgiften blev sat ned, fordi der nu
> er mindre piratkopiering? Alternativt kunne man jo tænke sig, at
> din fortolkning er forkert.

Nej den blev vel sat ned fordi der blev færre lovlige
kopieringsmuligheder = færre kopieringer der skal kompenseres for.

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-01-04 04:10

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Officielt skal den dække at du kopierer din egen CD til brug i bilen
> istedet for at købe en ekstra skive. Uofficielt er det jo helt klart

Nææh officielt skulle den dække, at folk kopierede hele bibliotekets cd
samling.
Nu må man ikke det længere.
Så det er muligt at det, der stadig opkræves skal forestille at dække
kopiering til andre medier.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-01-04 11:18

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Det ved jeg ikke - stort set det samme som den skal dække hos
>musikerne.

Du skriver ellers lige det modsatte nedenfor:

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-01-04 22:14

> Du skriver ellers lige det modsatte nedenfor:

Tror jeg fik byttet lidt rundt...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-01-04 21:51

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev:

Nu blev jeg træt af den tråd, så jeg må bare svare...

> Jeg kom lige til at tænke på, om afgiften på medier er ulovlig
> statsstøtte ? Staten opkræver penge fra forbrugeren, og giver
> dem til den danske pladeindustri.

Nej - pengene går til kunstnerne, ikke pladeindustrien.

> Dette er konkurrenceforvridende, da konkurrenter (computerspils-
> producenter, uafhængige musikere, biografer m.m.) ikke får del
> i denne "statsstøtte".

De rammes heller ikke af den tilladte kopiering, som vederlaget skal
kompensere for.

> Er staten ikke nødt til at koble afgiften på databærende medier,
> og statsstøtten til musikindustrien fra hinanden for være sikker på
> at undgå problemer ?

Nej. Statstøtte til kultur er i øvrigt specifikt tilladt i EF-traktatens
artikel 87 stk. 2 litra d:
"støtte til fremme af kulturen og bevarelse af kulturarven, når den
ikke ændrer samhandels- og konkurrencevilkårene i Fællesskabet i et omfang,
der strider mod de fælles interesser"

/kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-01-04 22:37

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote
in news:%7kKb.67424$jf4.4345341@news000.worldonline.dk

> De rammes heller ikke af den tilladte kopiering, som vederlaget
> skal kompensere for.

Man må gerne tage backup af et EDB program så de rammes vel på samme
måde som musikere.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-01-04 22:54

> Man må gerne tage backup af et EDB program så de rammes vel på samme
> måde som musikere.

Du må ikke - som det indtil december var tilfældet med musik - låne et
program af en ven og kopiere og anvende det. Software er faktisk specifikt
undtaget i ophavsretslovens § 12 stk. 2 nr. 3. Du må gerne lave en kopi af
en (Brtney Spears-)CD du fx. har købt og så lytte på originalen i stuen mens
din dinr datter lytter til kopien på hendes værelse. Det tilsvarende er ikke
tilladt med software.

/kristian