opsætning af Win98 /Virtual PC
Fra : Anna

Dato : 02-01-04 12:12

Hej NG

Godt nytår til jer alle Håber i har nydt ferien.

Jeg skal til at installere Win 98 ved hjælpe af VPC 6 - Jeg kan forudse
at der måske opstår nogle problemer når jeg skal til at vælge drivere
til mine mac enheder (skærm, lydkort osv). Hvordan kommer man omkring
disse? Gode råd fra folk der har installeret er meget velkomne

Mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : Ben Knudsen

Dato : 02-01-04 12:43

notworking@stofanet.dk (anna) writes:
> [...]
>til mine mac enheder (skærm, lydkort osv). Hvordan kommer man omkring
>disse? Gode råd fra folk der har installeret er meget velkomne

Den gode nyhed er, at du ikke får problemer
Når windows spørger din maskine (dvs VPC) om, hvilke komponenter, der er
installeret, angiver VPC standardkomponenter, som windows selv kan finde
drivere til.
Du skal med andre ord ikke gøre noget som helst...

Ben

Fra : Thomas (8260)

Dato : 02-01-04 15:34

Jeps - det er herligt nemt. Jeg installerede også bare win98 uden brug
af nogen ekstra drivere.

Thomas

Fra : Anna

Dato : 02-01-04 15:50

Thomas (8260) <neumann@studjur.dk> wrote:

> Jeps - det er herligt nemt. Jeg installerede også bare win98 uden brug
> af nogen ekstra drivere.
>
> Thomas

Det lyder jo rigtig herligt. Var det på en cd? VP + Win98 eller en
seperat Win98 cd? Min win98 cd promptede mig nemlig med nogle manglende
dll filer (drivere) og det synes jeg er lidt underligt. Det skal dog
siges at det er første version af win98 og at jeg netop nu er i gang med
at opdatere til seneste win98 version - jeg håber at det løser mine
problemer...

/Anna

Fra : Morten Lind

Dato : 02-01-04 18:21

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> siges at det er første version af win98 og at jeg netop nu er i gang med
> at opdatere til seneste win98 version - jeg håber at det løser mine

Øehhhh.....Anna........??

Har du overvejet at købe en lille vinddåse istedet for VPC på
Machintosh?.......??????.......

Bare en tanke......(Øhhhh.....også økonomisk*GGG*(?))
Hej
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst](ML)

Fra : Anna

Dato : 02-01-04 19:49

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENhintosh.com> wrote:

> [...]
> Machintosh?.......??????.......
>
> Bare en tanke......(Øhhhh.....også økonomisk*GGG*(?))

Har en i reserve, men kan ikke tage trykket af at arbejde med 2
computere... det skal fungere på een puter

Nå men jeg har altså nogle problemer. Installationen gik fint, jeg har
ingen problemer med drivers som forventet. Desværre har jeg dog et kæmpe
problem nu hvor jeg er i gang med at installere noget software på
windows platformen: jeg får skrive/læsefejl på c-drevet.

Er der nogen der har haft lignenede problemer? Det er Mas OS 10.3 og VPC
6 med windows 98.

mvh
Anna

Fra : Morten Lind

Dato : 02-01-04 23:46

> [...]

> windows platformen: jeg får skrive/læsefejl på c-drevet.
>
> Er der nogen der har haft lignenede problemer? Det er Mas OS 10.3 og VPC

Tjah - jeg håber da at du klarer det...det kunne ALDRIG falde mig ind at
bruge VPC, men hver sin smag ...... og god fornøjelse...Mange hilsener
fra
Morten, der iøvrigt mener, at ALT arbejde ganske udmærket kan foregå på
én "puter", nemlig en Machintosh.....

.....Der er INGEN mennesker, der har brug for Windows, tror
jeg......fordi, der er INGEN ting der foregår på en PC med Windows, der
IKKE også - og nogle gange bedre - kan foregå på en PC med Mac OS....

Blot min ringe mening...glædeligt nyt år

Morten
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst](ML)

Fra : Anna

Dato : 03-01-04 10:16

> [...]

> IKKE også - og nogle gange bedre - kan foregå på en PC med Mac OS....
>
> Blot min ringe mening...glædeligt nyt år

Enig i hovedtræk - men prøv lige at køre web banking på mac hvis du ikke
lige tilfældigvis har JB... Jeg er en af dem der nægter at lade min mac
diktere hvilken bank jeg skal bruge. Dertil er jeg simpelthen ikke
religiøs nok... Jeg kan heller ikke undvære min webbank og så er der jo
ingen vej udenom....

/Anna

Fra : Thomas (8260)

Dato : 03-01-04 23:33

> Enig i hovedtræk - men prøv lige at køre web banking på mac hvis du ikke
> lige tilfældigvis har JB... Jeg er en af dem der nægter at lade min mac
> diktere hvilken bank jeg skal bruge.

Jeg bruger da sydbank på mac'en. Det gjorde jeg også inden jeg skiftede
til mac, så den har ikke dikteret noget
Mange banker er med på mac-bølgen nu.

Thomas

Fra : Anna

Dato : 04-01-04 09:51

> Jeg bruger da sydbank på mac'en. Det gjorde jeg også inden jeg skiftede
> til mac, så den har ikke dikteret noget
> Mange banker er med på mac-bølgen nu.
>
> Thomas

Ja det lyder rigtig godt... desværre er mine to banker stadig ikke med
på bølgen :( Men det kommer nok... håber jeg da...

/Anna

Fra : Thomas (8260)

Dato : 04-01-04 10:10

> Ja det lyder rigtig godt... desværre er mine to banker stadig ikke med
> på bølgen :( Men det kommer nok... håber jeg da...

Er du sikker?
Sydbank virker vist heller ikke hvis man kører med deres standard
certifikat-løsning, men kun med den nye nøglekort-løsning.
Måske de to banker du har også har to sikkerhedssystemer hvor det ene
måske kan spille på æblemaskinen?

Thomas
PS: Så er der hvid jul i Kolding

Fra : Anna

Dato : 04-01-04 10:33

Thomas (8260) <neumann@studjur.dk> wrote:

> Er du sikker?

Øh, deres specs nævner kun pc'ere. Faktisk nævner Danske Bank også Mac
men det funker i hvert fald ikke... Jeg får i hvert fald ikke lov til at
gøre noget :( Heldigvis ser det ud til at den bank jeg har tænkt mig at
skifte til inden alt for længe spiller godt med Mac.

> PS: Så er der hvid jul i Kolding

Wow Julen varer jo lige til Påske eller hvad? Her i Vestjylland
er der oss sne...

/Anna

Fra : Jens

Dato : 04-01-04 13:31

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> Wow Julen varer jo lige til Påske eller hvad? Her i Vestjylland
> er der oss sne...

Julen varer da til Hellig Tre Konger (6. januar) - ellers er
krybbespillene jo ikke rigtig relevante

Frost her i Dragør - men ingen sne - endnu.

Som et krampagtigt forsøg på at komme on-topic (i gruppen - i tråden er
det vist blevet umuligt) kan jeg nævne at min WeatherPop viser en
vejrudsigt med minusgrader så langt udsigten rækker (til torsdag) og
byger på onsdag.

WeatherPop viser i menulinien aktuelt vejr på en valgt lokation
<http://www.glu.com>

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Thomas (8260)

Dato : 04-01-04 14:29

> [...]
> byger på onsdag.
>
> WeatherPop viser i menulinien aktuelt vejr på en valgt lokation

Der er også rimelig koldt på min weather-widget i konfubulator.

Byger? Øv. Der skal gerne komme merer sne. Har netop været ude at køre
slæde efter min drage. Det er lidt sjovt Må hellere futte over i
FRITID.DRAGER med det

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-01-04 14:43

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> det vist blevet umuligt) kan jeg nævne at min WeatherPop viser en
> vejrudsigt med minusgrader så langt udsigten rækker (til torsdag) og

Min viser +2 til -2 allerede i morgen og +6 på torsdag.

> WeatherPop viser i menulinien aktuelt vejr på en valgt lokation
> <http://www.glu.com>

Jeg er også glad for den. Desværre virker den gratis version kun i USA,
så man skal betale lidt for den. Jeg har prøvet at installere den på min
reserve-computer her i huset, men desværre kan jeg ikke finde nogen
kode, der åbner programmet. Der var vist noget om, at man bare kunne
betale direkte i programmet. Ved andre shareware-programmer får man
sendt en kode med e-mail. Men det er vel strengt taget heller ikke
tilladt at bruge programmet på flere computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-01-04 16:01

Har I prøvet Meteorologist?

Virker hos mig finnt i menulinie - viser mig temp osv de steder jeg har
bedt om (lige nu: Kbh -2, Oslo -23(!!), Charlotte Amalie 23

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-01-04 17:06

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Har I prøvet Meteorologist?
>
> Virker hos mig finnt i menulinie - viser mig temp osv de steder jeg har
> bedt om (lige nu: Kbh -2, Oslo -23(!!), Charlotte Amalie 23

I årevis, og jeg endte med at blive træt af den. Med jævne mellemrum
holdt den op med at virke. Jeg tror, at de hjemmesider, hvor den
snuppede sine data ændrede format, så den slags programmer ikke kan tage
data. Derefter skulle man opgradere, når der efter nogen tid kom en ny
version. Men du har måske ikke haft nogen problemer?
Måske er det ikke rigtigt, men jeg har fået den idé, at
vejrprogrammerne stjæler vejrdata fra diverse hjemmesider, men at disse
hjemmesider ikke bryder sig om det. Så ser man jo ikke deres
sponsorreklamer. Disse hjemmesider forsøger så med jævne mellemrum at
ændre sidernes opsætning, så programmerne ikke længere kan finde data.
Vejrprogrammerne skal så opdateres. Det er faktisk kun WeatherPop, jeg
har kunne få til at køre ordentligt. Jeg brugte i mange år WeatherGrok
og den senere Son of WeatherGrok. Den var vist også meget god. Jeg kan
ikke huske, hvorfor jeg gik bort fra den. Måske fordi, den ikke viser
temperaturen i menulinien.
Jeg har undret mig meget over, hvor vejrdata kommer fra. Jeg har
indtryk af, at f.eks. Wunderground.com får data fra private personer og
ikke officielle steder. Altså fra en meteorologisk undergrundsbevægelse.
Men jeg ved ikke, hvem her i Esbjerg, der sender data. Og der er da også
andre amerikanske hjemmesider, der har data fra Esbjerg. Men de er
aldrig ens, så der må være flere vejrstationer, foruden DMI's.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-01-04 13:45

> Men de er
> aldrig ens, så der må være flere vejrstationer, foruden DMI's.

et gæt: Lufthavne (f.ex: Bromma, Roskilde, Maribo etc)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-04 21:08

> et gæt: Lufthavne (f.ex: Bromma, Roskilde, Maribo etc)

Jeg troede egentlig, at den i Esbjerg lufthavn tilhørte DMI. Det er mit
indtryk, at Wunderground er en undergrundsbevægelse af private
vejrstationer, som sender oplysninger til hjemmesiden wunderground.com.
Man kan jo købe ret kompakte vejrstationer, som kan sluttes til en pc.
Det er ikke længe siden, jeg så en til salg hos den lokale isenkræmmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 06-01-04 22:02

> [...]
> Man kan jo købe ret kompakte vejrstationer, som kan sluttes til en pc.
> Det er ikke længe siden, jeg så en til salg hos den lokale isenkræmmer.

< http://www.wunderground.com/about/faq/international_cities.asp>

---snip---
International current condition weather stations available on
wunderground.com

Most of the international current condition data comes from automated
weather stations operating at airports. Below is a list of the stations,
country, 4-letter airport ID, latitude, longitude, elevation in meters,
5-digit World Meteorological Organization (WMO) ID for the stations in
our data base as of April, 2001. If a station is listed here, the data
will appear on our site if the station is transmitting data to the
International Data Feed we subscribe to. However, not all of these
stations do send data.
---/snip---

Efterfølgende er der en liste på angiveligt 12000 byer fordelt over
kloden. Alle stationerne leverer data til U.S. National Weather Service
- og altså til brugere af WeatherPop.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-04 23:59

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Efterfølgende er der en liste på angiveligt 12000 byer fordelt over
> kloden. Alle stationerne leverer data til U.S. National Weather Service
> - og altså til brugere af WeatherPop.

Fedt nok! Så har jeg en længde- og breddegrad. Der skulle vel ikke være
et sted på nettet, hvor man lige kan taste dem ind på et kort og se,
hvor de er?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-04 00:13

> Fedt nok! Så har jeg en længde- og breddegrad. Der skulle vel ikke være
> et sted på nettet, hvor man lige kan taste dem ind på et kort og se,
> hvor de er?

Og hvorfor leder jeg ikke bare selv:

<http://arcweb.esri.com/arcweb_viewer/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-01-04 22:03

> Det er mit
> indtryk, at Wunderground er en undergrundsbevægelse af private
> vejrstationer, som sender oplysninger til hjemmesiden wunderground.com.

de fleste af mine stationer er fra weather.com (iflg. Metereologist)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-04 16:24

On Sun, 4 Jan 2004 17:06:09 +0100, Henrik_Münster wrote
(in article <1g71r3m.15i8cj21wephu9N%henrik@muenster.dk>):

> Altså fra en meteorologisk undergrundsbevægelse.

*LOL* - en overjordisk undergrundsvejrgud.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-01-04 12:26

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Har I prøvet Meteorologist?

Det har ikke virket hos mig i flere måneder, så her for et par dage
siden røg det ud. Det var version 1.3.0

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thomas (8260)

Dato : 04-01-04 14:33

> [...]
> gøre noget :( Heldigvis ser det ud til at den bank jeg har tænkt mig at
> skifte til inden alt for længe spiller godt med Mac.

Mystisk. Deres hotline kan ikke hjælpe?
Det kræver nok at der er penge på kontoen får end man kan få lov at
"lave noget".. hehe.
Det er lidt træls med de services der ikke fungerer til Mac. Det er
dårligt programmeret og meget snæversynet synes jeg.

Nå - virtual pc løser jo problemet midlertidigt.

Thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 03-01-04 11:43

> [...]

> jeg......fordi, der er INGEN ting der foregår på en PC med Windows, der
> IKKE også - og nogle gange bedre - kan foregå på en PC med Mac OS....

Jeg er endnu ikke rendt ind i programmer til PLC-programmering og
datalogning der virker med Mac...
Det kan muligvis skyldes at på skolen er Mac noget man slår op i
femmedordbogen, og jeg ikke har end håndfuld plc'ere og dataloggere
stående hjemme på skrivebordet.

mvh.
Kaj.

Fra : Thomas (8260)

Dato : 03-01-04 23:36

> ....Der er INGEN mennesker, der har brug for Windows, tror
> jeg......fordi, der er INGEN ting der foregår på en PC med Windows, der
> IKKE også - og nogle gange bedre - kan foregå på en PC med Mac OS....

Det er også min ønske-tænkning.
Jeeg har fået alt flyttet til Mac OS, undtagen én ting. Min lov- og
domssamling kan -kun- køre under windows. Den findes ikke til mac, og
kan ikke konverteres til noget brugbart.
Så jo - på det punkt har jeg desværre stadig brug for windows.

Også bare min ringe erfaring

Mvh, Thomas

Fra : Thomas (8260)

Dato : 03-01-04 23:31

> Det lyder jo rigtig herligt. Var det på en cd? VP + Win98 eller en
> seperat Win98 cd?

Hej Anna

Det var med VPC først, og så med en rigtig win98 cd efterfølgende. Jeg
skulle dog lige mounte en "startdiskette" for at få fat i win98 cd'en,
men der fra så spillede det præcis som jeg kender det på en pc. Selv med
den kendte blå fejlskærm

Thomas

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-01-04 15:23

> [...]
>siges at det er første version af win98 og at jeg netop nu er i gang med
>at opdatere til seneste win98 version - jeg håber at det løser mine

Lige et godt råd: Jeg (og andre) har haft en del vrøvl med kombinationen
af ældre windows-udgaver og vpc6. Problemet har været, at windows af en
eller anden grund ikke kan "se" den DNS-server mac'en bruger, og dermed
ikke kunne finde nogen websites. Jeg kan ikke huske, om den var gal med
win98 eller det kun var win95. Under alle omstændigheder skiftede jeg til
win2000, hvilket i det store hele har gjort alt nemmere (især fordi man
under win2000 ikke skal reboote ved den mindste ændring i
netværks-opsætning). Men størrelsen af din maskine spiller selvfølgelig
også ind her...

Ben

Fra : Anna

Dato : 03-01-04 18:45

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> under win2000 ikke skal reboote ved den mindste ændring i
> netværks-opsætning). Men størrelsen af din maskine spiller selvfølgelig

Tak for det. Jeg vil se om jeg ikke kan få fat i en XP'er... Min 98'er
kører forholdsvis stabilt med en internetforbindelse, men der er af og
til skrive/læsefejl på c drevet... så det er ikke noget jeg kan leve med
alt for længe

/Anna