Navnet Kong/Konge
Fra : Flemming Greve

Dato : 01-01-04 23:09

Hej NG,

Jeg er stødt på Niels Laursen Konge, hvis far er Kong Laurs Pedersen.
Navnene står i kirkebogen ved Niels Laursen Konges dåb (27mar1814, Tved,
Mols). I en folketælling står navnene uden Kong/Konge.

Hvordan kommer Laurs Pedersen til at hedde Kong? Har han en eller anden
kongelig funktion?

Hilsen,
Flemming Greve

---

Fra : Claus Bülow

Dato : 02-01-04 00:14

Hej

Jeg kan desværre ikke besvare dit spørgsmål, men kan supplere med, at der
også fandtes en familie "Konge" i Homå sogn, nær Grenå.

m.v.h.
Claus Bülow

Fra : friheej

Dato : 02-01-04 12:48

"Claus Bülow" <clausblw@post3.tele.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg kan desværre ikke besvare dit spørgsmål, men kan supplere med, at der
> også fandtes en familie "Konge" i Homå sogn, nær Grenå.

I Selde (Salling) er der ogsaa en "Konge"-familie. Det er dog et mellemnavn.

KH

Tina

Fra : aafe

Dato : 02-01-04 01:38

On Thu, 1 Jan 2004 23:09:23 +0100, "Flemming Greve" wrote:

>Hvordan kommer Laurs Pedersen til at hedde Kong? Har han en eller anden
>kongelig funktion?

Nej, nej der er nok nærmere tale om en navneskik på Djursland,
hvor der faktisk er temmelig mange Konger, Kejsere (stavet på
forskellig måde) og Grever.

I efterforskningen af min oldemor, Mathilde Cecilie Greves aner på
Djursland, er jeg til overflod stødt på ovennævnte Konger, Kejsere og
Grever, der alle slet og ret var småkårsfolk

mvh
Arne

Fra : HLI

Dato : 02-01-04 08:45

Jeg har kendskab til en familie med dette navn i Thisted amt, Vang sogn,
nemlig Knud Christensen Konge, f.ca.1760, der var gift med Maren
Michelsdatter Blak og havde 3 døtre bl.a. Bodil Marie Knudsdatter, der blev
gift med min tip2oldefar.

M.v.h.
Henriette Idestrup

Fra : Anders And

Dato : 02-01-04 12:16

Der er en del "Konger" i Vester Vandet, Nørhå og Hillerslev i Thisted amt
fra omkring 1700. jeg har f.eks en Peder Christensen Konge i Stenbjerg i
Nørhå sogn. Det eneste jeg ved om ham er at han er gift med Marianne Nielsen
og at de får en datter Sidsel Marie d. 9-4-1866.

En søgning på DDA giver 49 Konger i området, og Familysearch giver en hel
del. På DDA finder jeg en Perder Christensen Konge som er 12 år i 1845, men
jeg ved desværre ikke om det er "min".

R. Koksbang

Fra : rk

Dato : 02-01-04 12:20

Fra : aafe

Dato : 02-01-04 12:50

On Fri, 2 Jan 2004 08:44:47 +0100, "HLI" <hli@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>nemlig Knud Christensen Konge, f.ca.1760, der var gift med Maren
>Michelsdatter Blak og havde 3 døtre bl.a. Bodil Marie Knudsdatter, der blev

Ja, der bor naturligvis Konger andre steder end på Djurs/Mols, og jeg
hæfter mig også blot ved, at der var/er påfaldende mange Konge, Kejser
og Greve -navne i dette område.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 02-01-04 18:28

> [...]
> Mols). I en folketælling står navnene uden Kong/Konge.
>
> Hvordan kommer Laurs Pedersen til at hedde Kong? Har han en eller anden

Vi kommer sammen med en Konge i Galten. Han har flere brødre og børn.
I tilgift er han gift med en Munk.
Anna-Grethe

Fra : Jens Eg

Dato : 02-01-04 21:18

Hej
Blot for at oplyse, at er i Klitmøller også er Konge, og at vor søn havde en
lærer, fru Konge
mvh
Jens Eg

Fra : Sten Fjellerup

Dato : 02-01-04 23:40

Jeg så for et par år siden et interview med en mand ved navn Konge, vistnok
i anledning af hans fødselsdag. Jeg kan ikke huske, hvor eller præcist
hvornår, men han var fra Djursland.

Ifølge ham skulle konge være et tilnavn til den fæstebonde, der havde til
opgave at give de andre fæstebønder besked om, hvornår de skulle møde til
hoveriarbejde for godsejeren. Betegnelsen var ikke ment som en hæder. Jeg
har ikke set det forklaret andre steder.

Jeg har også kendskab til andre konger og kejsere på Djursland, men ingen
Grever.

Venlig hilsen
Sten Fjellerup