Find1801
Fra : Jesper Wind

Dato : 01-01-04 13:37

Jeg har for nylig downloadet og installeret Find1801-databasen med
efterfølgende load af data fra FT1801 CD'en. Alt er tilsyneladende gået godt
uden nogen form for fejl(meddelelser).

Databasen fungerer rent søgemæssigt fint, men når man dobbeltklikker på en
fremsøgt person, kan det hænde, at systemet ikke kan udpakke (UnZip)
pågældende sogn. Tilsyneladende sker det hyppigst ifm. større filer
omfattende f.eks. en købstad, og det lakoniske budskab kan f.eks. lyde:
"Kunne ikke udpakke C:\Find1801\Jutlandia\db\Horsens Købstad-Nim". Når man
kigger på pågældende fils egenskaber, afviger den ikke fra andre. Altså
bortset fra størelsen.

Er der mon i gruppen garvede Find1801 brugere, der har oplevet noget
tilsvarende, og som kan ordinere et middel mod problemet?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper Wind

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-01-04 14:38

On Thu, 1 Jan 2004 13:36:47 +0100, "Jesper Wind" <jww@mail.dk> wrote:

> [...]
>kigger på pågældende fils egenskaber, afviger den ikke fra andre. Altså

Jeg mener, det sker, hvis der er Ø og eller Æ i navnet på sognet/byen,
og det er der jo så naturligt nok i alle købstæder.

Kunne det tænkes, at have en sammenhæng med det sprogproblem i Borland
Database Engine, som ind imellem også plager WinKip-brugere ???

I så fald kunne det måske hjælpe at kigge på denne vejledning:

http://winkip.dk/default.asp?mnu=1&id=1&ACT=5&content=5
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-04 15:58

Thu, 01 Jan 2004 14:37:59 +0100, skrev Lars J. Helbo:

>Jeg mener, det sker, hvis der er Ø og eller Æ i navnet på sognet/byen,
>og det er der jo så naturligt nok i alle købstæder.

Hmmm, godt jeg ikke har aner i Ræbe eller Ølborg! En fætter til en
tip3 var godt nok natmand i Rødbæ, men døde heldigvis barnløs.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Göran Wennerström

Dato : 01-01-04 16:21

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev

> [...]
> Database Engine, som ind imellem også plager WinKip-brugere ???
>
> I så fald kunne det måske hjælpe at kigge på denne vejledning:

Det ville være smart for DDA & co. om de ville anbefalde folk på pågældende
hjemmeside at bruge driveren WEurope til Winkip, da så ville alle i
Kongeriget kunne være med, med "nordan40" driveren udelukker i sær færøske
tegn, og det synes jeg er meget uheldigt, da folketællinger har været her på
øerne siden 1801.

Med WEurope driveren kan alle være med.

Venlig hilsen og godt nytår til alle i gruppen.

Fra : Jesper Wind

Dato : 01-01-04 17:59

Tak for tippet, Lars! Ja, jeg ser nu at det helt klart er Ø og/eller Æ der
er problemet.

Men desværre hjælper det ikke at udskifte default-driveren med Paradox
nordan40 - som anført på WinKips hjemmeside. Resultatet er det samme.

Så probat medicin mod problemet efterlyses fortsat!

Med venlig hilsen
Jesper Wind

Fra : Göran Wennerström

Dato : 01-01-04 19:15

"Jesper Wind" <jww@mail.dk> skrev

> Men desværre hjælper det ikke at udskifte default-driveren med Paradox
> nordan40 - som anført på WinKips hjemmeside. Resultatet er det samme.
>
> Så probat medicin mod problemet efterlyses fortsat!

I Winkip hjælper det ikke at bare skifte driveren ud, programmet læser hvat
driver filen er lavet med, og arbejder derefter

Venlig hilsen göran.

PS. Det kunne også passende stå på pågældende hjælpeside.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-01-04 23:39

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Thu, 01 Jan 2004 14:37:59 +0100

>Jeg mener, det sker, hvis der er Ø og eller Æ i navnet på sognet/byen,
>og det er der jo så naturligt nok i alle købstæder.

Er det mon derfor man på 1845 cd-rommen har kaldt Allinge-Sandvig
Købstæder for Allinge-Sandvig Købstad.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-01-04 23:39

"Jesper Wind" <jww@mail.dk> skrev Thu, 1 Jan 2004 13:36:47 +0100

>Er der mon i gruppen garvede Find1801 brugere, der har oplevet noget
>tilsvarende, og som kan ordinere et middel mod problemet?

Jeg skal ikke kalde mig garvet bruger, så vidt jeg husker var det nævnte
problem een af arsagerne til at jeg opgav programmet.

Såvidt jeg husker er det ikke et Borland / Paradox problem, men derimod
et problem med udpakkerrutinen..

Jeg mener at kunne huske, at man simpelthen skal rename alle filer der
indeholder 'ø' muligvis også 'æ' og 'å' i filnavnet, og så lave nogle
tilsvarende ændringer i een eller nanden oversigtsfil.

Jeg beklager meget at jeg ikke kan komme det nærmere, men det er
efterhånden et par år siden, og hukommelsen er ikke længere hvad den har
været.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 02-01-04 19:57

On Thu, 01 Jan 2004 23:39:28 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Jeg mener at kunne huske, at man simpelthen skal rename alle filer der
>indeholder 'ø' muligvis også 'æ' og 'å' i filnavnet, og så lave nogle
>tilsvarende ændringer i een eller nanden oversigtsfil.

Windows støtter ikke æ, ø og å i filnavn. Kun lokaliserte programmer
som bryter all standard i DOS/Windows, dvs. i dansk og norsk versjon
av Windows kan du lage filer med disse navn, men utenlandske
programmer kan ikke åpne dem, ei heller zip-programmer som ikke er
lokaliserte.