Vaccination
Fra : Jakob Thuesen

Dato : 31-12-03 12:28

Hej

Vores kat går fra udekat til indekat og han plejer at få sin årlige
vaccination.

Er den vaccination nødvendig nu hvor han skal være indekat ?

Mvh

Jakob

Fra : anja rasmussen

Dato : 31-12-03 13:03

> [...]
> vaccination.
>
> Er den vaccination nødvendig nu hvor han skal være indekat ?

Hej...
Det vil jeg mene det er er....
Vores katte er kun indekatte (kommer dog ud i seler en sjældent gang) og
jeg vaccinere dem troligt hvert år....bare for at være på den sikre
side...( de er desuden også øretattoveret...for tænk hvis de en dag stak
af!!!!

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Melanie

Dato : 31-12-03 14:07

Hejsa Ng.

"anja rasmussen" <anjaras44KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in message

> [...]
> jeg vaccinere dem troligt hvert år....bare for at være på den sikre
> side...( de er desuden også øretattoveret...for tænk hvis de en dag stak

Min Misse har jeg overtaget af en tdligere kollega i sommers. Jeg ved intet
om vaccinationer af katte, så derfor har hun ikke fået mens jeg har haft
hende.
Hvad skal katte vaccineres for? Hvorfor?
Hvad koster det?
Hvor ofte bør de vaccineres?
Hvad sker der hvis uheldet er ude og de ikke er vaccineret?

På forhånd tak for rådne...
Godt nytår

Mvh Melanie

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 31-12-03 14:22

Vi vaccinere mod katteinfluenza, katteaids, kattesyge - den normale årlige
vaccination + katteaids.

Den er primært rettet mod udekatte, bl.a. for at de ikke skal smittes og
dermed smitte andre.

Men om den er nødvendig ved indekatte er jeg ikke sikker på.

Mvh

Jakob

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 31-12-03 15:10

In article <3ff2cd45$0$95037$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jakob
Thuesen <faril@DELETEfaril.dk> wrote:

> Vi vaccinere mod katteinfluenza, katteaids, kattesyge - den normale årlige
> vaccination + katteaids.

Lille rettelse

Man kan - ligesom med mennesker - _ikke_ vaccinere mod (F)AIDS.
Desværre. Måske engang i fremtiden..
Man vaccinerer mod kattesyge - der er ganske alvorligt og dødeligt især
for unge katte. Mod katteinfluenza, der i virkeligheden er en
samlebetegnelse for Calicivirus og herpes. Det er
standardvaccinationer, som gives hver gang.
Nogle dyrlæger vaccinerer rutinemæssigt også mod klamydia, der er en
øjensygdom hos katte. Andre mener at den vaccine kun er relevant, hvis
katten kommer ud eller udstilles.
Og i risiko-områder (hvor sygdommen optræder hyppigt) kan man vaccinere
mod læukæmi, der hos katte er en virussygdom og altså smitsomt. Desuden
er der så rabies-vaccine, der kan kræves, hvis du skal ha' din kat med
til udlandet.

Fra : maz

Dato : 31-12-03 14:56

Jakob Thuesen wrote:
> Vores kat går fra udekat til indekat og han plejer at få sin årlige
> vaccination.
> Er den vaccination nødvendig nu hvor han skal være indekat ?

Det er et holdningsspørgsmål ved indekatte. Nogle vaccinerer kun hvert andet
år, nogle vaccinerer slet ikke deres indekatte, mens andre vaccinerer hvert
år.
Jeg har valgt at vaccinere alle mine (den ældste er ude hver dag), og selvom
de var rene indekatte, ville jeg vaccinere alligevel for at være på den
sikre side.
Mit råd er: Vaccinér hvert år, når din kat alligevel er til sundhedstjek. Så
er du sikker på, at han er fuldt dækket ind, *hvis* uheldet nu skulle være
ude..

Godt nytår/ Maria

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-01-04 04:54

Jakob Thuesen wrote:
> Hej
>
> Vores kat går fra udekat til indekat og han plejer at få sin årlige
> vaccination.
>
> Er den vaccination nødvendig nu hvor han skal være indekat ?

Hej Jakob.

Jeg vil ikke mene, at det er besværet værd...

Og så er vaccination efter min mening langt overvurderet..
Vi har udekat (dvs. den vælger selv hvad den vil, ud eller ind) og den har
kun været ved dyrlægen 1 gang, det var dengang den blev kastreret.. Ved ikke
om den blev vacineret i samme omgang..
Men ellers har den aldrig været hos dyrlægen, og den er omkring 10-13 år
gammel..
Har heller aldrig hørt om nogen som har fået deres kat aflivet pga. sygdom
eller har haft en kat som "pludselig" døde... Men ingen tvivl om, at der da
sikkert nok (desværre) kan findes en masse historier om katte der er døde
grundet de sygdomme der bliver vaccineret imod.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-01-04 16:44

In article <kLMIb.65715$jf4.4150498@news000.worldonline.dk>, Anders
Houmark <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> [...]
> sikkert nok (desværre) kan findes en masse historier om katte der er døde
> grundet de sygdomme der bliver vaccineret imod.

En lille tanke herfra...
Kan man ikke forestille sig, at hvis de (ganske alvorlige og dødelige)
sygdomme, man vaccinerer mod ikke er så udbredte mere, _kunne_ det jo
skyldes, at så mange katte er vaccinerede og altså ikke bliver smittet
eller bringer smitte videre? At en vaccination altså også er
forebyggende, begrænser sygdommene - både for dine egne men også for
andres katte?
Jeg husker at have hørt for nylig, at der truer en epidemi af
mæslinger, fordi så mange børn ikke er blevet vaccinerede, fordi der
har været tvivl om evt. bivirkninger ved vaccinen... nu er der så mange
der ikke er beskyttede, at en "eksplosion" er lige om hjørnet
Anden dyreart, ganske vist men samme mekanisme.
Bortset fra det - i lyset af, hvor farlig kattesyge er, hvis din kat
alligevel skulle være uheldig, turde jeg ikke lade være. Slet ikke med
en udekat. Jeg ville heller ikke undvære det årlige sundhedschek, for
dyrlægen er nu bedre til at opdage småting i opløbet end jeg er...
Men sådan er vi jo så forskellige.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 17:13

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller bringer smitte videre? At en vaccination altså også er
> forebyggende, begrænser sygdommene - både for dine egne men også for

Jo, den teori tror jeg også på.

Da jeg var 10 år gammel mistede mine bedsteforældre, et helt hold killinger
+ kattemor til kattesyge.
Vi mistede selv en knap 12 uger hvalp til Parauvirus ( sikkert stavet
forkert ). Den døde 2 dage før, vi havde tid til vaccination hos dyrlægen.
Den dumme vagtdyrlæge ville lige tjene nogle hurtige penge, på en nytteløs
behandling, i stedet for, at han havde givet hvalpen fred med det samme
En dyrlæge burde også vejlede en rigtigt og fortælle, hvis den eneste udvej
er aflivning....

Nå, men pointen var jo egentlig, at der er dyr, der mister livet pga.
manglende vacciner. Selvfølgelig er smitterisikoen mindre hos en indekat,
men man kan jo være uheldig, at den slipper ud.

Undre mig også lidt over, hvorfor hunde nu vaccineres som 12 og 16 uger og
ikke som før ved 8 og 12 uger. Men man mener vel, at de er dækket ind, af
moderen, til de når den alder ?
Det er lidt nemmere, at forstå hos katte, da de jo først flytter hjemmefra,
når de er 12 uger.

Selvom dyrene er vaccineret, så kan de stadig godt blive smittet. Om man så
kan overvaccinere, det har jeg faktisk ikke sat mig ordentligt ind i
endnu....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-01-04 18:05

In article <3ff446f7$0$9766$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Buffy wrote:

> Selvom dyrene er vaccineret, så kan de stadig godt blive smittet. Om man så
> kan overvaccinere, det har jeg faktisk ikke sat mig ordentligt ind i
> endnu....

Ja, men så er det oftest et meget mildt angreb.
Jeg får at vide, at katteinfluenza vaccine kun holder et år og at
smitten er luftbåren af min dyrlæge, så derfor vaccinerer jeg hvert år
efter hendes råd - også selv om mine er indekatte.
Kattesyge er i øvrigt også et Parvovirus.
http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/vaccination_af_kat.htm

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 18:33

> Ja, men så er det oftest et meget mildt angreb.

Ja, heldigvis.

> Jeg får at vide, at katteinfluenza vaccine kun holder et år og at
> smitten er luftbåren af min dyrlæge, så derfor vaccinerer jeg hvert år
> efter hendes råd - også selv om mine er indekatte.

Ja, vi revaccinere også årligt. Det lyder dog som om, at der er flere og
flere, der ikke gør ?

> Kattesyge er i øvrigt også et Parvovirus.
> http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/vaccination_af_kat.htm

Ja, en rigtig grim sygdom. Det jeg husker bedst ved killingernes sygdom var,
at de havde en frygtelig diare.

Hvad med alle de ekstra vacciner. Hvem bruger dem ? Udstillingsfolk eller er
det mere, hvis man skal have et dyr til / fra udlandet ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-01-04 19:58

In article <3ff459b9$0$9832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Buffy wrote:

> Hvad med alle de ekstra vacciner. Hvem bruger dem ? Udstillingsfolk eller er
> det mere, hvis man skal have et dyr til / fra udlandet ?

Der er steder i landet hvor leukæmi er mere udbredt end andre. Det må
de lokale dyrlæger vel vide. Og her er det relevant at vaccinere.
Clamydia er vist lidt er trosag blandt dyrlæger. Min tidligere dyrlæge
vaccinerede rutinemæssigt mod clamydia. Raiku Sarvå som vi bruger nu,
siger, at når de er indekatte og ikke udstilles, er der flere ulemper
end goder ved den vaccine. Hvis de skulle på udstilling var det en
anden sag.
Og rabies er vist mest hvis man skal ha' katten med udenlands.

Fra : zasha

Dato : 01-01-04 22:53

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse
<klip> Jeg får at vide, at katteinfluenza vaccine kun holder et år og at
> [...]
> http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/vaccination_af_kat.htm
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Det var også hvad min dyrlæge sagde, da jeg spurgte om vacination af
indekatte. At nogel vira er luftbårne, og da kattene kommer ud i kattegård
så....

For en kattegård kan virkelig tiltrække kvarterets fritgående katte *suk*

Og nu er Miver så blevet bevilget udgang et par gange om dagen, da hun
plagede så jeg blev vanvittig, heldigvis holder hun sig tæt på huset..

Så de bliver vaccineret hvert år, når de er til årligt tjek alligevel :)

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk
og
http://chocolade.dk