RAM hastighed og FSB
Fra : ms

Dato : 31-12-03 12:33

Har den multipiler man kører med indflydelse på hvor meget man udnytter sin
RAM hastighed?

Med denne multiplier 5.5x udnytter man vel sin RAM optimalt:

Athlon Barton 3200 Xp (2200 Mhz), FSB 400 Mhz, DDR RAM 400 Mhz

Håber nogen kan give en forklaring på hvordan multiplier, FSB og RAM
hastighed hænger sammen.

Johs

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 13:12

Det skulle køre optimalt så længe FSB og RAM kører synkront.

Fra : er

Dato : 31-12-03 14:07

"Hellfire" <hepa@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Det skulle køre optimalt så længe FSB og RAM kører synkront.

Dvs. at man skal købe RAM der matcher den FSB CPUén kører med?

Men har man så ikke lidt et problem med Intel's nye 800 Mhz FSB?

Johs

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 15:08

Eller endnu hurtigere, hvis man vil overclocke. Bare de kører synkront, så
de ikke skal vente på hinanden.

Fra : er

Dato : 31-12-03 15:23

> Eller endnu hurtigere, hvis man vil overclocke. Bare de kører synkront, så
> de ikke skal vente på hinanden.

Jeg tror ikke helt jeg forstår det med at de kører synkront. Hvordan kan 400
Mhz RAM kører synkront med 800 Mhz Bus (som så i virkeligheden svarer til
200 Mhz)...?

Johs

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 15:44

Det er den interne frekvens, som har betydning. 400MHz RAM kører reelt 2x
200MHz (Double Data Rate), hvor en Northwood-C kører 4x 200MHz (Quad-pumped)
x Multiplier.... Den bedste ydelse (for en Northwood-C i hvert fald) opnås
ved at de "interne" frekvenser kører synkront.

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 15:10

En northwood-C korer med en busfrekvens på 200 MHz, så der er ingen
problemer den vej :)

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 14:45

> [...]
>
> Athlon Barton 3200 Xp (2200 Mhz), FSB 400 Mhz, DDR RAM 400 Mhz
>
> Håber nogen kan give en forklaring på hvordan multiplier, FSB og RAM

Multiplieren har ikke nogen umiddelbar indflydelse.
Dog vil en øget clockfrekvens via. multiplier ofte betyde øget ram ydelse.

For lige at ridse forskellene op på P4 og Athlon XP.

P4 benytter sig af en quad pumped bus.
Dvs at processoren kører med en reel FSB på eks. 200 Mhz. Denne ganges så
med 4 det giver 800 Mhz.
Den kører de 800 internt i processoren, det er altså ikke ram modulerne det
kører 800 Mhz.

Athlon XP benytter sig af en dual data rate bus, det er iøvrigt en Alpha EV6
bus der er hentet fra Compaq (Noget godt kan de åbenbart lave.)
Dvs. at processoren i det ovennævnte tilfælde, kører med en reel FSB på 200
Mhz. Denne ganges så med 2 det giver 400 Mhz.

Du kan også sætte det hele ind i en ligning. Muliplier * FSB =
Clockfrekvens.
FSB hastigheden er den hastighed ram kører med, dog kan der være forskellige
dividers så man kører asynkront.
Dvs. kører med forskellig FSB på processor og ram. Dette kan normalt ikke
anbefales.

Fra : er

Dato : 31-12-03 15:03

> [...]
> dividers så man kører asynkront.
> Dvs. kører med forskellig FSB på processor og ram. Dette kan normalt ikke

Ok så som tommelfinger regel bør man købe RAM der kører med samme hastighed
som CPU'ens FSB....?

Men yderligere skal bundkortet vel også kunne køre med denne hastighed.

Hvad jeg ikke helt forstår er at på shg.dk står der fx at Asus A7N8X Deluxe
understøtter 333 FSB, men når man klikker ind på detaljer står der:
FSB: 100/133/166/200 (200/266/333/400) MHz

Hvad er den reelle understøttelse på kortet 333 eller 400?

Johs

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 15:16

Det afhænger af bundkortets PCB (print). Fra V2.0 understøttes 400MHz bus.
http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x/overview.htm