Løsning af støjproblem på powermac MDD
Fra : Tommy Bernholm

Dato : 30-12-03 20:57

Hej

Jeg har d.d. Modtaget en mail fra OWC med deres tilbud mv. I mailen var også
nævnt dagens tip, hvilket tip !!!

Det har vist sig at Apple har introduceret en ny processor styring i de nye
G5 og de nye powerbooks som gør at de kun arbejder når der er brug for det,
dvs. Varmeudviklingen under normalt brug bliver lavere. DENNE STYRING KAN
OGSÅ BENYTTES PÅ EN POWERMAC MDD.

Se linket for yderligere info.

http://eshop.macsales.com/Reviews/Framework.cfm?page=/hardwareandnews/chud/c
hud.html

Min CPU temp. er faldet fra gns. 62 C under alm. web surfing og email
læsning, til 45 C !!! - det er ikke mindre end fantastisk .

MVH

Tommy

Som er meget begejstret

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 31-12-03 15:51

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.invalid> wrote:

> Min CPU temp. er faldet fra gns. 62 C under alm. web surfing og email
> læsning, til 45 C !!! - det er ikke mindre end fantastisk .

Ja, det virker.

Se også denne:

http://discussions.info.apple.com/WebX?128@177.k9NHaMO6pQv.12@.5999d34a

--
When it comes to charity, a lot of people stop at nothing.

- Jimmy Carr

Fra : Karl Antz

Dato : 31-12-03 22:40

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> Ja, det virker.
>
> Se også denne:
>
> http://discussions.info.apple.com/WebX?128@177.k9NHaMO6pQv.12@.5999d34a

har nu afprøvet det over to dage - og afinstalleret det: computeren frøs
flere gange uden jeg havde gjort noget

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 01-01-04 13:33

On 31/12/03 22:39, in article 1g6us8l.1e5vvtb19ov4ouN%karl@antz.dk, "Karl
Antz" <karl@antz.dk> wrote:

> har nu afprøvet det over to dage - og afinstalleret det: computeren frøs
> flere gange uden jeg havde gjort noget
>

> Hilsen ka'l

Ja, det lader til at medfører problemer for en del, men ikke alle. Jeg har
pt. kørt i 2 dage uden problemer.

Karl, hvad har du af kort (AGP og PCI) og blæsere i din maksine ?

Er dine blæsere tilsluttet stikkene på bundkortet (styret fra dette) ?

Min mistanke er nemlig, at blæserstyringen på bundkortet ikke er bygget til
at arbejde sammen med CHUD programmet og derfor fryser den.

Mine blæsere kører nemlig uden om bundkortets styring, og får strøm direkte
fra strømforsyningen.

Problemerne kan selvfølgelig også bunde i styresystemet, hvilken version
køre du med ?

MVH

Tommy

Fra : Karl Antz

Dato : 01-01-04 13:51

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.invalid> wrote:

> Karl, hvad har du af kort (AGP og PCI) og blæsere i din maksine ?

det kort der følger med (nVidia GForce 4MX/2 Apple 15"), Verax-kittet

> Er dine blæsere tilsluttet stikkene på bundkortet (styret fra dette) ?

yup

> [...]
> at arbejde sammen med CHUD programmet og derfor fryser den.
>
> Mine blæsere kører nemlig uden om bundkortets styring, og får strøm direkte

lyder rimeligt

> Problemerne kan selvfølgelig også bunde i styresystemet, hvilken version
> køre du med ?

10.3.2

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-01-04 21:47

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> har nu afprøvet det over to dage - og afinstalleret det: computeren frøs
> flere gange uden jeg havde gjort noget

Jeg har to installationer af 10.3.2 på min maskine, hvor den ene er helt
frisk og den anden er en opgraderet 10.2'er. På det friske system frøs
maskinen efter 5 minutter, men på mit opgraderede system har det kørt
problemfrit i et par dage.

Normalt lå temperaturen på ca. 59C, men nu ligger den på 49C ved alm.
brug og den har været helt nede under 39C! Dette trick, sammen med
Verax-kittet har gjort maskinen næsten helt lydløs, noget jeg ikke
troede muligt, efter at ha' hørt på dens larmen i mere end et år!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 01-01-04 13:39

On 31/12/03 15:51, in article
1g6u9bp.c3qixiuf83uwN%transporterroom1@boelskifte.dk, "Thomas Boelskifte"
<transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> Ja, det virker.
>
> Se også denne:
>
> http://discussions.info.apple.com/WebX?128@177.k9NHaMO6pQv.12@.5999d34a

God henvisning.

Det er uvist hvorfor nogen har problemer med denne feature.

MVH

Tommy

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 03-01-04 21:40

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> Ja, det virker.

Har nu testet det noget mere. Som andre oplever jeg også frysninger. Min
FW800 Dual 1.25 knalder ud i en grim frysning, efter en otte til ti
timers drift.

Så jeg afinstallerer også med det samme.

Mojn, Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"

- Homer Simpson

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 03-01-04 22:50

On 03/01/04 21:40, in article
1g709fl.1xgksbvap0syuN%transporterroom1@boelskifte.dk, "Thomas Boelskifte"
> [...]

> FW800 Dual 1.25 knalder ud i en grim frysning, efter en otte til ti
> timers drift.
>
> Så jeg afinstallerer også med det samme.

Tja. min har også "frosset" her idag, så jeg må desværre også melde mig i
rækken af eks. brugere.

ÆV.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-01-04 00:15

> [...]

> FW800 Dual 1.25 knalder ud i en grim frysning, efter en otte til ti
> timers drift.
>
> Så jeg afinstallerer også med det samme.

Det er da mystisk. På mit gamle system kører det bare videre, men jeg
blev dog nødt til at genstarte i går fordi systemet blev meget mærkeligt
efter jeg havde kørt et stort projekt i iMovie, men det er ikke noget
jeg tilskriver "nap".

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-01-04 08:14

> [...]

> det, dvs. Varmeudviklingen under normalt brug bliver lavere. DENNE STYRING

Kan man også bruge den på en TiBook?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-01-04 19:54

I artiklen <1g70gk4.1lqboba1sigqiwN%spam@rfn.dk> , spam@rfn.dk (René Frej
Nielsen) skrev:

> [...]
> blev dog nødt til at genstarte i går fordi systemet blev meget mærkeligt
> efter jeg havde kørt et stort projekt i iMovie, men det er ikke noget

Hvis ellers "nap" er det samme som bus slewing, så kunne det være samme
problem som rapporteret af AluBook ejere. Disse problemer har alle været med
DDR333 RAM. Man kunne evt. prøve med DDR400, hvis man kan låne fra en anden
maskine.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-01-04 22:26

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> DDR333 RAM. Man kunne evt. prøve med DDR400, hvis man kan låne fra en anden

Nu har min maskine også frosset en gang, hvor skærmene var slukket pga.
inaktivitet i nogle timer. Den var ikke på vågeblus, men ville altså
ikke vise noget billede på skærmene igen.

Jeg har derfor valgt at slå funktionen fra i et stykke tid.

Min Mac kører med DDR266 RAM og det er også den type der sidder i. Jeg
har desværre ikke hurtigere RAM, som jeg kunne prøve med.

--
Mvh.
René Frej Nielsen