Scanner med dias- og billedtilbehør
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-12-03 17:16

Hejsa

Jeg skal have indkøbt en scanner, som skal kunne:

1) Scanne i en opløsning på 19200 dpi interpoleret (eller derover) -
men det kan de fleste nye scannere vel.
2) Scanne dias - også nogle gamle dias på 6 cm.
3) Bruges under Windows 98.

Desuden må der meget gerne (helst) være en dims med mål på til
indscanning af billeder (ala den dims man lægger sine dias ned i - blot
med eet stort hul som man kan lægge sit billede ned i og dermed vide hvor
stort det er).

Findes det?

Jeg har lidt kig på Microtek Scanmaker 5900 - den opfylder 1) - 3) men
jeg er ikke sikker på tillægskravet...

Mvh.
/Thomas

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-12-03 18:31

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in

> Hejsa
>
> Jeg skal have indkøbt en scanner, som skal kunne:

Prøv evt. også dk.fritid.foto hvor diasscannere også diskuteres..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Kristian Andersen

Dato : 30-12-03 20:01

> [...]
> stort det er).
>
> Findes det?
>
> Jeg har lidt kig på Microtek Scanmaker 5900 - den opfylder 1) - 3) men

Er du sikker på du vil bruge 19200 dpi interpoleret, det bliver en meget
stor fil uden at du får flere billeddata ud af det ?, - det du skal lægge
vægt på er den optiske opløsning.

Jeg har selv en Microtek Scanmaker 5900 som jeg er godt tilfreds med. Den
blev valgt fordi den kan scanne negativer (og dias) op til 4 x 5 " i 2400
DPI optisk opløsning og i 48 bit farvedybde, - men vil jeg scanne hele dias
arealet (4 x 5 ") i fuld opløsning og fuld farvedybde får jeg en fil på ca.
700 MB!!

Du har sikkert checket data på den men jeg kan dog nævne et par punkter jeg
synes mindre om:

1. Man kan tilsyneladende ikke få en arkføder til den.
2. 4 x 5 " negativ areal er lige akkurat ikke stort nok til 3 strimler a 4
billeder
(det er desværre i længden der mangler lidt så ikke engang een strimmel
med 4 billeder kan der være).
3. Det kan være svært at lægge negativerne lige da der kun er en maske med
en udskæring på 4 x 5 ", dvs. ikke nogen form for holder.

--
Kristian

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 31-12-03 01:12

[snip]

> Er du sikker på du vil bruge 19200 dpi interpoleret, det bliver en meget
> stor fil uden at du får flere billeddata ud af det ?, - det du skal lægge
> vægt på er den optiske opløsning.

Jeg er klar over at det er den optiske opløsning der er afgørende - men jeg
er faktisk ikke klar over hvad interpoleret opløsning dækker over... er det
noget med at maskinen regner nogle ekstra pixels ud eller sårn?

[snip]

> Du har sikkert checket data på den men jeg kan dog nævne et par punkter
jeg
> synes mindre om:
>
> 1. Man kan tilsyneladende ikke få en arkføder til den.

Ikke afgørende.

> [...]
> billeder
> (det er desværre i længden der mangler lidt så ikke engang een strimmel

Temmelig surt...

> 3. Det kan være svært at lægge negativerne lige da der kun er en maske med
> en udskæring på 4 x 5 ", dvs. ikke nogen form for holder.

Bang! Den er død :(

Der _skal_ være gode holdere til dias - ellers bliver hende der skal bruge
den sur...

Mvh.
/Thomas

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 30-12-03 20:17

Samlet pris 40 kr (mange penge men...)

Løsningen har jeg bragt før,
men den bliver vel ikke ringere af det!

Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker format ca A2) i det dunkelt lokale

Fotografer det billed der kommer

ved negativer kan de fleste programmer lave det om til positiv
hvis det ønskes

Det bliver pænt, rigtigt pænt

Samlet pris ca 40 kr excl digital kamera og projektor
Lars

On Tue, 30 Dec 2003 17:15:57 +0100, Thomas Lindgaard