Feder havregryn ?
Fra : JE

Dato : 29-12-03 23:44

Havregryn er efter sigende sundt, idet det er rigt på vitaminer og jern.

Men feder det egentligt? Jeg tænker på en god gang havregryn med mælk og
lidt sukker.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-12-03 23:43

"JE" <janelneINGEN@SPAMmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Havregryn er efter sigende sundt, idet det er rigt på vitaminer og jern.
> Men feder det egentligt? Jeg tænker på en god gang havregryn med mælk og
> lidt sukker.

kalorier feder... hvis man får flere, end man forbrænder. Så enkelt er det
faktisk *S*

Det er helt absurd at diskutere, om en bestemt fødevare feder. Det gør den
når og hvis den indtages i selskab med flere kalorioer end du forbrænder.

Mvh. Lisbeth

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-12-03 23:58

JE wrote:
> Havregryn er efter sigende sundt, idet det er rigt på vitaminer og jern.
>
> Men feder det egentligt? Jeg tænker på en god gang havregryn med mælk og
> lidt sukker.

Alt feder. Havregryn feder også hvis du får for meget af det. Hvis du
tænker på at sammenligne vægtmæssigt, så er der noget der tyder på at
200 gram havregryn feder mere end 200 gram mager oksebøf eller mager
svinekotelet.
Eller hvis du tager 200 gram havregryn og lige præcis så meget mager
oksebøf, at energiindholdet er det samme (havregryn er ret energitætte),
så kan havregrynene meget vel føre til at du bliver federe end du ville
blive med bøffen jvf. adskillige undersøgelser om
blodsukkerreguleringens og insulinets virkning på
forbrændningsprocessen. Læs f.eks. her:

http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=0007C5B6-7152-1DF6-9733809EC588EEDF

eller her:

http://www.omegametoden.dk/

Når du spørger hvad der feder mest, afhænger svaret også af hvem der
skal spise det. Der er forskel på en elitesportsmand og en kontoransat.

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-03 06:05

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> [...]
>
> Når du spørger hvad der feder mest, afhænger svaret også af hvem der
> skal spise det. Der er forskel på en elitesportsmand og en kontoransat.

Du taler om at tilsætte LIDT sukker
Det er meget afgørende for hvor meget det feder.
Mange skefulde sukker til en lille tallerken gryn m. vand/saft/mælk gør
retten så lækker at du spiser meget, og så feder det.Du bliver "sulten for
sjov". Og appetiten vågner, mens du spiser.
Hvis kun en lille teskefuld sukker, så holder du op at spise, når dine
basale mæthedsbehov er tilfredsstillet.

Der er vitaminer og mineraler i grynene. Undertiden endda tilsat i højere
dosis end den naturlige.
Men er der mange almindelige danskere, der har mangel på jern eller
fedtopløselige B-vitaminer?

Næsten ingen. Og så bliver de fine vitaminer brændt af som var det
ligegyldigt kulhydrat, og gør ingen gavn. En kæde er ikke stærkere end det
svageste led, og kun hvis organismen trues af fx skørbug, er der med
sikkerhed sundhed i at spise C-vitamin.

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 30-12-03 03:11

"JE" <janelneINGEN@SPAMmail.tele.dk> wrote

> Men feder det egentligt? Jeg tænker på en god gang havregryn med mælk og
> lidt sukker.

Som allerede svaret kommer det jo an på, hvor meget man spiser.
Det er dog et lidt tomt svar, da man i så fald også kan blive fed af at
spise agurker (så skal man godt nok være sulten)

Personligt synes jeg havregryn er en fremragende spise - også i forbindelse
med en (ikke lowcarb-) slankekur. Godt nok er der ret mange kalorier i 100
gram havregryn, men en tallerken af slagsen med skummetmælk mætter ret godt
(og indeholder en god portion proteiner) i forhold til antallet af kalorier.

Man kan jo også se på alternativerne (for jeg gider altså ikke stege en bøf
til morgenmad) - og i forhold til corn flakes, franskbrød o.lign. synes jeg
havregryn mætter i lang tid.

Jeg har iøvrigt eksperimenteret med at spise forskellige kulhydratholdige
madvarer inden sport, og synes at man kan køre længe på havregryn - men det
kan jo være tilfældigt .

/Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-12-03 16:42

Anders Hagstrøm wrote:

> Man kan jo også se på alternativerne (for jeg gider altså ikke stege en bøf
> til morgenmad) - og i forhold til corn flakes, franskbrød o.lign. synes jeg
> havregryn mætter i lang tid.

Et lowcarb (eller snarere slowcarb) alternativ kunne være bygflager. De
smager glimrende, mindre om havregryn, og optages meget langsommere.

/David

Fra : Hans Henrik Juhl

Dato : 30-12-03 09:30

"JE" <janelneINGEN@SPAMmail.tele.dk> wrote in message news:<3ff0ae26$1@news.wineasy.se>...
> Havregryn er efter sigende sundt, idet det er rigt på vitaminer og jern.
>
> Men feder det egentligt? Jeg tænker på en god gang havregryn med mælk og
> lidt sukker.

Generelt indeholder gryn og grød meget stivelse, altså kulhydrater.
Disse bliver kun omdannet til fedt hvis de ikke bliver forbrændt, men
ellers er de bare en god energikilde.