Hørslevbol, Framlev sogn - matrikelkort?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-12-03 22:16

Der skulle vel ikke være een eller anden der i sin tid sikrede sig en
kopi af det minorerede kort over Hørslevbol i Framlev sogn? Alt
matrikelmateriale har dog interesse i forbindelse med at samle
gårdhistorie om nuværende matrilnummer 5a Hørslevgårde, Framlev.

Nuværende ejer er tredie generation på gården, som i en periode har
båret navnet "Vanggaard". Gården skulle tidligere have hørt under
Kalbygaard og før det have været ryttergods.

Alle oplysninger modtages med tak.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-03 10:19

Mon, 29 Dec 2003 22:15:40 +0100, skrev Kurt Hansen:

>Der skulle vel ikke være een eller anden der i sin tid sikrede sig en
>kopi af det minorerede kort over Hørslevbol i Framlev sogn?

En venlig sjæl har sendt mig det, så efterlysningen er hermed afblæst

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 30-12-03 16:43

> Nuværende ejer er tredie generation på gården, som i en periode har
> båret navnet "Vanggaard". Gården skulle tidligere have hørt under
> Kalbygaard og før det have været ryttergods.
>
> Alle oplysninger modtages med tak.

J.C.B. la Cour skriver således i 'Danske Gaarde' III. Samling 1. Bind side
126:

N. P. Lundgaards Gaard i Hørslevgaarde, Framlev Sogn. Postforb. og St.:
Skovby, hvortil c. 2 Km. Gaarden ligger c. 15 Km. fra Aarhus. Ejer:
Sognefoged Niels Peder Lundgaard, som overtog Gaarden i 1898, er født paa
Ejendommen 5. Marts 1863 og gift med Birthe Buch, født i Kirkeby i Svendborg
Amt 2. April 1873.
Matr.-Nr. 5a m. fl. af Hørslevgaarde. Hartkorn 4 Tdr. 3 Skpr. l 1/4 Alb.
Ejendomsskyld 36,000 Kr. Brandassurance for Bygningerne c. 23,000 Kr. Areal
46 Tdr. Ld., deraf Ager 41½, Eng og Mose l½, Græsningsjord 2, Have og
Gaardsplads l. Agermarken drives i en 8 Marksdrift: Havre, Roer, Byg, delvis
benyttet Brak, 1 Rug, Havre og 2aars Græs. Jordens Bonitet er lermuldet. Der
holdes 16 Køer, l0 Stkr. Ungkvæg og Kalve og l Tyr af sortbroget jysk Race,
4 Heste, 2 Plage og 2 Faar. Sidste Aar solgtes c. 50 Fedesvin.
Gaarden ligger i Hørslevgaarde og har oprindelig hørt under Kalbygaard. Af
Ejere kan nævnes Jens Peder Lundgaard, som købte Gaarden omkring 1850 og var
dens Ejer til sin Død; hans Enke drev da Gaarden et Par Aar og overdrog den
saa til sine tre Børn, der ejede den i Fællesskab, indtil den overtoges af
den ene Søn, den nuv. Ejer. - Jorden ligger samlet ved Gaarden mod S. over
et jævnt og bekvemt Terræn.
Hovedb. ligger mod S. og er ligesom den n. Længe af Grundmur, opførte
henholdsvis 1911 og 1903. De øvrige Avlsb. er af Bindingsværk, opførte
væsentligst i 1860erne. Hovedb. har Stentag, Avlsb. Straatage. Kraft og Lys
er installeret fra Elektricitetsværket i Galten.

Venlig hilsen
Hans

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-03 17:05

Tue, 30 Dec 2003 16:43:28 +0100, skrev Hans Mikkelsen:

>J.C.B. la Cour skriver således i 'Danske Gaarde' III. Samling 1. Bind side
>126:

Det var kræs, tak skal du ha'