Firmware i Motorola kabelmodem
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-03 21:24

Jeg har den sidste måned haft en del problemer med manglende forbindelse
til internettet via min udbyder Esenet. Jeg havde egentlig regnet med,
at det skyldtes de mange virus, der belaster serveren eller måske kræver
opgradering eller anden vedligeholdelse. Det har nogle gange hjulpet at
lukke modemet og så tænde de senere på dagen. Der har dog været dage,
hvor jeg slet ikke kunne komme igennem.
I dag opdagede jeg så, at der på min udbyders hjemmeside står,
at der er en fejl i firmwaren på kabelmodemmerne Motorola Surfboard 4100
og 4200. Jeg har et SB4100 Det skulle være leverandørens problem, men
Esenet arbejder på at tilbyde opgradering af firmware. Indtil da skal
man blot genstarte modemmet og evt. computeren ved problemer.

<http://www.esenet.dk>

Jeg kan ikke finde en ny firmware på nettet. <http://192.168.100.1/> kan
aflæse status for ens Motorola Surfboard. Om mit står der:

Software Version: SB4100-4.0.9-SCM07-NOSHELL
Hardware Version: 1
MIB Version: II
GUI Version: 1.0
VxWorks Version: 5.3

Jeg kan godt finde nogen hackersider på nettet, men ingen egentligt
firmware. Jeg har købt mit modem for to år siden i et elektronikfirma
ude i industrikvarteret. Dengang kunne man ikke købe dem i almindelige
computerforretninger. Jeg forestiller mig, at de vil være lidt
uforstående overfor, hvad firmware er, men jeg kan selvfølgelig spørge
dem efter helligdagene. Endelig kan jeg ikke rigtig forstå, at modemmet
har virket fint i to år. Det er kun sket en sjælden gang, at jeg ikke
har kunnet komme på. Og det har jeg tolket som problemer hos udbyderen.
Det kan jo ske for enhver en gang imellem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-03 21:53

> [...]
> genstarte modemmet og evt. computeren ved problemer.
>
> <http://www.esenet.dk>
>
> Jeg kan ikke finde en ny firmware på nettet.

"Søg og du skal finde". Nu besluttede jeg mig for at lede grundigt. Det
lykkedes mig mindsandten at finde følgende rigtig gode side:

<http://www.mightypalm.dk/SB4200firmupgrade.html>

Her forklares opgradering af firmware på mit modem. Desværre er det på
et lidt højt niveau rent teknisk. Jeg ved ikke, om en .rar-fil kan køre
på min Mac, eller hvordan jeg sætter en tftp-server op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 23:42

On 2003-12-29, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> et lidt højt niveau rent teknisk. Jeg ved ikke, om en .rar-fil kan køre
> på min Mac, eller hvordan jeg sætter en tftp-server op.

Se om stuffit expander kan pakke en rar fil ud.

tftp serveren er enten med OS X, elelr kan installeres gennem fink.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-03 06:10

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Se om stuffit expander kan pakke en rar fil ud.

Det vil den faktisk gerne. Resultatet er en mappe, der indeholder:

CMFirmware.exe
comdlg32.ocx
snmp50.ocx

Det er nok desværre ikke noget, der lige vil køre på en Mac. Jeg har
sendt en e-mail til min udbyder. Med lidt held vil de gøre noget. Jeg
kan forstå af det, jeg har læst, at udbydere med lethed kan sende ny
firmware til modemmet. Hver gang man tænder modemmet, spørger det nemlig
efter software hos udbyderen.

> tftp serveren er enten med OS X, elelr kan installeres gennem fink.

Mindsandten. Når man skriver tftp i Terminal, så skifter den til tftp.
Hvad man så gør derfra er over mit niveau
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-03 15:25

Hej Henrik

Så skal den installeres/opdateres fra en PC... Har du VPC, kan det
muligvis gøres derfra, - ellers må du have den med hen til en af din
'windåse-bekendte'... på en diskette, - eller er der ikke noget med,at
din kone har sådan en fyr, - så må det da kunne gøres derfra....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-03 05:01

Hej Henrik

Du kan prøve flg.. - tag strømstikket fra modem'et, tag ethernet
stik/stikkene ud også - både til din computer / switch / router - ellr
hvordan du nu har sat det op i evt. netværk. - Kort sagt... alle stik
skal _helt_ ud af modem'et.

Lad den derefter stå ca. en times tid uden forbindelse til noget som
helst....

Når du sætter det sammen igen, skal du begynde med kablet til udbyderen,
derefter dine egne netkabler og tilsidst sætter du så strømkablet til .
- _ALLE_ computere / switches / routers / hubs osv. skal være slukket
helt. Start så med evt. at tænde for netværksfordelren (switch, touter
osv.). Tænd dernæst for blot en enkelt computer og lad den søge net.

Vent med at åbne for browser / mailklient, indtil du på modem'ets lamper
kan se, at der er korrekt forbindelse. - Åbn IT program og kør videre
med surfing / mailing....

Det er faktisk et råd, jeg har fået fra en Stofa tekniker. Stofa har
også de samme modems, og jeg har haft et par stks., som overhovedet ikke
ville søge net, så fik jeg ovenstående råd, men det hjalp ikke i mit
tilfælde, så de byttede til en Com21, og siden har det kørt....

mvh. Erik Richard