Garanti på bil?
Fra : tr

Dato : 29-12-03 15:28

Hej
Lige et spørgsmål
Bilerne sælges til ovenstående priser eller højstbydende derover og uden
garanti. Fuld garanti, eksempelvis 1 år, kan vælges mod en forhøjet
udsalgspris, spørg. Det kalder vi valgfrihed - nogle kalder det sikkert
noget andet.

Er det lovligt hvis det er et firma?

Tonny

Fra : Peter Hansson

Dato : 29-12-03 16:16

"tr" <ti.riis@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> garanti. Fuld garanti, eksempelvis 1 år, kan vælges mod en forhøjet
> udsalgspris, spørg. Det kalder vi valgfrihed - nogle kalder det sikkert

Ja. Hvorfor ikke?

PH

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 17:02

"tr" <ti.riis@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> garanti. Fuld garanti, eksempelvis 1 år, kan vælges mod en forhøjet
> udsalgspris, spørg. Det kalder vi valgfrihed - nogle kalder det sikkert

Det afhænger lidt af, hvordan dit spørgsmål skal forstås. Er det et firma
der sælger - og er det et firma, der køber?

Reglerne findes i Lov om Køb, populært kaldet Købeloven. Af §1 fremgår det,
at loven kun gælder, hvor andet ikke udtrykkeligt er aftalt. Altså ingen
problemer, _hvis køber er et firma_.

Er køber derimod en privatperson - og købet dermed at betragte som et
forbrugerkøb - stiller sgane sig anderledes. I sådanne tilfælde er der
nemlig store dele af Købeloven som ikke kan fraviges til skade for
forbrugeren - herunder blandt andet bestemmelserne om 2 års reklamationsret.

Det var vist det korteste svar, jeg kunne give

Jesper Brock
Adm. leder, www.Flashlight-Gruppen.dk
Diskoteker * lyd- og lysudlejning * karaokeanlæg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-12-03 17:12

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> skrev :

> [...]
>nemlig store dele af Købeloven som ikke kan fraviges til skade for
>forbrugeren - herunder blandt andet bestemmelserne om 2 års reklamationsret.

Nu går spørgsmålet på garanti - det er vist helt iorden at sælge en
ting uden garanti, eller mod merpris med garanti.

Det ændrer intet ved den i købeloven tilsikrede reklamationsret
(forudsat vi snakker forbrugerkøb)

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 17:30

<jan@stevns.net> wrote in message
> Det ændrer intet ved den i købeloven tilsikrede reklamationsret
> (forudsat vi snakker forbrugerkøb)

Ja det er jo så det, der er spørgsmålet (om vi snakker forbrugerkøb).

I det oprindelige spørgsmål er der spurgt, om det er i orden at bilen sælges
uden garanti - eller med et års garanti mod merpris - hvis "man" er et
firma.

Hvem er "man" - sælger eller køber?

Jeg er udmærket klar over forskellen mellem garanti og reklamationsret, men
som jeg læser situationen i det oprindelige indlæg, er jeg ret overbevist
om, at bilforhandleren sidestiller disse to begreber. Spørgsmålet er derfor
udelukkende om _køber_ er et firma (handelskøb) eller en privatperson
(forbrugerkøb).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-12-03 17:39

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg læser situationen i det oprindelige indlæg, er jeg ret overbevist
> om, at bilforhandleren sidestiller disse to begreber.

Det bliver så forhandlerens problem, hvis der opstår en situation med
reklamation over mangler ...

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 17:47

"Per Christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message
> Det bliver så forhandlerens problem, hvis der opstår en situation med
> reklamation over mangler ...

Kun hvis der er tale om et forbrugerkøb - ellers kan man sagten aftale sig
til en lavere, evt. slet ingen reklamationsret.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-12-03 21:50

> "Per Christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message
>
> Kun hvis der er tale om et forbrugerkøb - ellers kan man sagten aftale sig
> til en lavere, evt. slet ingen reklamationsret.

Men det er ud fra det oplyste ikke sket i denne sag.
At man skriver at salget sker uden garanti medfører ikke ændringer ifht. til
udgangspunktet i Købeloven.

/Per

Fra : Peter Hansson

Dato : 29-12-03 19:05

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er udmærket klar over forskellen mellem garanti og reklamationsret,

Det er da dejligt.

men
> som jeg læser situationen i det oprindelige indlæg, er jeg ret overbevist
> om, at bilforhandleren sidestiller disse to begreber

Hvoraf fremgår det af det oprindelige indlæg.

.. Spørgsmålet er derfor
> udelukkende om _køber_ er et firma (handelskøb) eller en privatperson
> (forbrugerkøb).

Dette spørgsmål er irrelevant her, da der er tale om en garanti, altså noget
der ligger udover Kbl´s reklamationsregler.

ph

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 19:39

"Peter Hansson" <peterhansson@mail.tele.dk> wrote in message
> Hvoraf fremgår det af det oprindelige indlæg.

Læs teksten fra bilforhandleren. Det lyder som et reklameskilt i en butik.
Jeg kan tage fejl - men jeg kan også ha' ret. Det fremgår ikke entydigt,
ligesom det ikke entydigt fremgår, hvem "man" er. Der er kun spurgt "er
dette lovligt, hvis man er et firma?".

Du svarer ja - men det forudsætter at mindst et at to kriterier er opfyldt:

1) "man" er køberen (altså køberen er et firma), hvor man kan aftale sig til
en kortere reklamationsret
2) at garantien er et ekstra tilbud _udover_ reklamationsretten.

Det er jo imidlertid ikke nogen nyhed, at der i store dele af detailhandlen
sættes lighedstegn mellem begreberne "reklamationsret" og "garanti".

Derfor mener jeg, at dit svar måske nok er juridisk korrekt - men ikke
fyldestgørende netop pga denne udbredte misforståelse af
reklamationsret/garanti-begreberne.

Men i bund og grund tror jeg vi er enige )

Fra : Peter G C

Dato : 29-12-03 20:13

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er jo imidlertid ikke nogen nyhed, at der i store dele af
detailhandlen
> sættes lighedstegn mellem begreberne "reklamationsret" og "garanti".

Enig. Det er vel også det vores spørger hentyder til .....

> Derfor mener jeg, at dit svar måske nok er juridisk korrekt - men ikke
> fyldestgørende netop pga denne udbredte misforståelse af
> reklamationsret/garanti-begreberne.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-03 00:07

"Peter Hansson" skrev 29.12.2003 19:04:

> Dette spørgsmål er irrelevant her, da der er tale om en garanti, altså noget
> der ligger udover Kbl´s reklamationsregler.

Det er bestemt ikke uden relevans. Markedsføringslovens § 4 indledes med
"Over for forbrugere" og gælder derfor ikke for ikke-forbrugere.

/kristian

Fra : Peter Hansson

Dato : 30-12-03 10:19

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC167238.2A6E2%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Det er bestemt ikke uden relevans. Markedsføringslovens § 4 indledes med
> "Over for forbrugere" og gælder derfor ikke for ikke-forbrugere.

Sådan er der så meget. Du taler om markedsføringsloven. Jeg taler om
købeloven.

PH

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-03 12:13

"Peter Hansson" <peterhansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan er der så meget. Du taler om markedsføringsloven. Jeg taler om
> købeloven.

I dit indlæg skriver du, at en garanti er noget der ligger udover købelovens
reklamationsregler. Dette er imidlertid kun et krav ved anvendelse af
utrykket "garanti" overfor forbrugere jf. markedsføringslovens § 4 stk. 1
som lyder således:
"§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende
kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre
retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen. [...]"
I ikke-forbugerforhold kan udtrykket "garanti" anvendes om mindre
fordelagtige erklæringer, og det er derfor ikke uden betydning om der er
tale om et forbrugerforhold.

/kristian

Fra : GiWeo

Dato : 29-12-03 17:07

Hejsa

>Er det lovligt hvis det er et firma?

Ja, det er det da - han tilbyder dig at købe en garanti på 1 år til en
given pris - det er da go service..

MEN 2 års reklamationsret kan han ikke undslå sig - uden merpris.....

--

Lars Engelhardt - webmaster@linkssiden.dk
Din startside: http://www.linkssiden.dk ??

Fra : tr

Dato : 30-12-03 07:29

Hej
Undskyld det var ikke formuleret rigtigt
Jeg mente , hvis jeg som alm. forbruger køber en sådan bil, hvordan er jeg
så stillet?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 07:35

> [...]
> Undskyld det var ikke formuleret rigtigt
> Jeg mente , hvis jeg som alm. forbruger køber en sådan bil, hvordan er

De første 6 måneder skal sælger bevise at fejlen/manglen ikke var til
stede, da du købte bilen.

De resterende 18 måneder skal du bevise at fejlen var til stede, de
første 6 måneder, men først kunne opdages efter eks. 7 måneder (eller
der over).

Håber jeg har tolket de 2 års reklamationsret korrekt.

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-03 08:47

"Bjørn Jørvad" skrev 30.12.2003 7:34:

> De første 6 måneder skal sælger bevise at fejlen/manglen ikke var til
> stede, da du købte bilen.

Jeps.

> De resterende 18 måneder skal du bevise at fejlen var til stede, de
> første 6 måneder, men først kunne opdages efter eks. 7 måneder (eller
> der over).

Jeps - eller i hvert fald at den først blev opdaget på det pågældende
tidspunkt. I øvrigt er der også en relativ frist på 2 måneder fra fejlen
rent faktisk blev opdaget.

> Håber jeg har tolket de 2 års reklamationsret korrekt.

Det er såmænd helt udmærket. Det er jo svært at skulle koge noget, som folk
skriver tykke bøger om, ned til et indlæg på usenet - selvom det ofte
forsøges i denne gruppe

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 08:55

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC16EBF1.2A83F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> Det er såmænd helt udmærket.

Tak skal du have.

> Det er jo svært at skulle koge noget, som folk
> skriver tykke bøger om, ned til et indlæg på usenet - selvom det ofte
> forsøges i denne gruppe

Det kan man vist godt sige..

Noget andet i denne forbindelse...

Kan man ikke med rette sige at den nye reklamationsret har forringet
forbrugerens/den private købers udbedringsperiode, da man i gamle dage
pr. definition ydede 100% garanti de første 12 måneder på
fejl/mangler..?

Hvis sælger holder sig stringent til købeloven ifbm. et salg til en
forbruger/privat køber, har forbrugeren/den private køber reelt kun 6
måneders 100% "garanti".

At forbrugeren/den private køber så kan hævde noget i 12 måneder mere,
er jo ikke ensbetydende med han/hun får ret i reklamationen, da
bevisbyrden 100% påhviler køber/den private forbruger.

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-03 09:18

"Bjørn Jørvad" skrev 30.12.2003 8:54:

> Tak skal du have.

Det var da så lidt.

> [...]
> forbrugerens/den private købers udbedringsperiode, da man i gamle dage
> pr. definition ydede 100% garanti de første 12 måneder på

Hvis man kigger på forbrugerens lovfæstede rettigheder er svaret klart nej.
Ændringerne i købeloven er udelukkende en forbedring i den henseende.

Hvis man kigger på hvordan mange detailhandlende har reageret på
ændringerne, så er svaret nok jo. Det har virket som om, at mange handlende
først nu har opdaget at der var en forbrugerpræceptiv købelov. Jeg synes at
mange detailhandlendes opførsel i forbindelse med lovændring har været
stærkt kritisabel (fx. Udtalt sig skråsikkert direkte forkert om loven).

> Hvis sælger holder sig stringent til købeloven ifbm. et salg til en
> forbruger/privat køber, har forbrugeren/den private køber reelt kun 6
> måneders 100% "garanti".

Tjah. Det er jo ikke umuligt at sælgeren kan løfte bevisbyrden for at fejlen
ikke har været til stede på et tidspunkt, hvor sælgeren var ansvarlig for
den.

> At forbrugeren/den private køber så kan hævde noget i 12 måneder mere,
> er jo ikke ensbetydende med han/hun får ret i reklamationen, da
> bevisbyrden 100% påhviler køber/den private forbruger.

Det er klart. Men ved visse fejl kan det være relativt enkelt at løfte
byrden.

/krisitan

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 09:23

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC16F345.2A874%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

Tak for din udredning som jeg har klippet ned til:

> [...]
> mange detailhandlendes opførsel i forbindelse med lovændring har været
> stærkt kritisabel (fx. Udtalt sig skråsikkert direkte forkert om

Det kan vi ikke være uenige om.

Emnet har da også været debatteret grundigt i min egen
brancheorganisation.

Det største problem har været en ordentlig uddannelse af medarbejderne
med kundekontakt.

Det skulle nu være i stærk bedring ved hjælp af bl.a. små
"lommebogslignende" "klogekort"..

Hr. Bjørn

Fra : tr

Dato : 30-12-03 16:24

Hej igen!
Tak for svarene, det var rart at få det belyst

Tonny