Køb over internet - sælger har trukket sig
Fra : Claus Stensgaard

Dato : 29-12-03 00:24

Jeg har købt et kamera på internettet og fået bekræftigelse på
leveringsdatoen er 15.01.2004

Nu har jeg imidlertid fået en email fra sælger at der har været tale om en
grel varenummerfejl oplyst til ham af et russisk importfirma.

I købeloven har jeg dog læst at hvis jeg indgår handel med det omtalte
produkt inden sælger får rettet fejlen på hjemmesiden, så er han forpligtet
til at sælge mig produktet til den angivne pris.

Hvordan skal jeg forholde mig ?

Claus Stensgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 01:22

On 2003-12-28, Claus Stensgaard <kamisu@hotmail.com> wrote:
> [...]
> produkt inden sælger får rettet fejlen på hjemmesiden, så er han forpligtet
> til at sælge mig produktet til den angivne pris.

Du må hellere fortælle hvad prisen var du bestilte til, samt
normalprisen. Samt hvorvidt du handlede i god tro. Alt dette
har betydning.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-12-03 11:09

"Povl H. Pedersen" skrev 29.12.2003 1:21:

> Du må hellere fortælle hvad prisen var du bestilte til, samt
> normalprisen. Samt hvorvidt du handlede i god tro. Alt dette
> har betydning.

Det er et professionelt digitalkamera til en normalpris af ca. 27.000 som
IT-Butikken ved en fejl har fået prissat til knap 6.000 kr.

/kristian

Fra : Henrik Petersen

Dato : 29-12-03 12:33

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC15BBBB.2A680%> Det er et professionelt digitalkamera til
en normalpris af ca. 27.000 som
> IT-Butikken ved en fejl har fået prissat til knap 6.000 kr.

Handel på internettet er jo lidt specialt, men når prisen ikke er unormalt
lav, så er tilbudet bindende, men med en difference på 21.000.-, så er det
lidt anderledes, så er det kun en opfordring til at gøre tilbud og så er
sælger ikke bundet, da differencen er forholdvis stor.

henrik

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-12-03 09:16

In <bsnold$4nd$1@sunsite.dk> "Claus Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> writes:

> [...]

>produkt inden sælger får rettet fejlen på hjemmesiden, så er han forpligtet
>til at sælge mig produktet til den angivne pris.

Er saelgeren en privat person eller et firma ?

/Martin

Fra : Gerner

Dato : 29-12-03 15:01

On Mon, 29 Dec 2003 00:23:57 +0100, "Claus Stensgaard" <kamisu@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hvordan skal jeg forholde mig ?

Henvende dig til forbrugerklagenævnet, men læs lige aftaleloven under fjernsalg.
evt tyg dig igennem http://www.it-retten.dk/bog/19/

Forbrugerombudsmanden har udtalt sig om fejlagtige priser, dog om priser i
reklameblade og skiltning i forretninger, om hvorvidt sælger var forpligtiget
til at sælge en vare der åbenlyst var fejlagtigt prismærket. En sag hvor et
prisskilt for en dyr vare var placeret ved et billigere produkt m.m.

Disse ting og en del mere kan findes i forbrugerrådets årsbøger.

>Claus Stensgaard

Kristian ?

--
Gerner
527WU/2460hrs

Fra : Gerner

Dato : 29-12-03 16:27

On Mon, 29 Dec 2003 15:01:23 +0100, Gerner <nospamadress@postkasse.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

http://www.cmj.dk/Artikler/skabelon.asp?ID=4 er nok mere letforståelig.

--
Gerner
527WU/2460hrs

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-12-03 23:55

"Gerner" skrev 29.12.2003 15:01:

> Kristian ?

Nej. Jeg har bare set sagen behandlet i dk.fritid.foto, og kunne derfor
fortælle hvad det drejede sig om (nu hvor der var nogen der spurgte).

/kristian

Fra : Chr. L.

Dato : 31-12-03 18:21

"Claus Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> wrote in message
> [...]
forpligtet
> til at sælge mig produktet til den angivne pris.

Du handlede jo i 'ond' tro, og vidste jo godt at prisen var forkert!.

Chr.

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 01-01-04 11:23

> Du handlede jo i 'ond' tro, og vidste jo godt at prisen var forkert!.
>
> Chr.

*****

Nej Christian - det kan man ikke sige jeg gjorde, for jeg ved at kameraet
står for en betragtelig nedsættelse i pris inden længe, og jeg tænkte at det
var dét allerede skete nu....derfor reagerede jeg og købte kameraet - det
vil jeg ikke kalde at handle i ond tro. Iøvrigt er det til salg i Januar -
den store udsalgsmåned, så nej - jeg handlede ikke i ond tro.....Jeg
handlede for at købe mig et lækkert kamera for en attraktiv pris.

Svarer lidt til at under udsalg at nogle ligger i kø udenfor stormagasinet i
dagevis for at erhverve sig en ting der er nedsat med 10.000.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 11:54

> [...]
det
> var dét allerede skete nu....derfor reagerede jeg og købte kameraet - det

Dvs. du mener ikke at en prisnedsættelse på 77,78% er urealistisk...?

Jesper Brock
Adm. leder, www.Flashlight-Gruppen.dk
Diskoteker * lyd- og lysudlejning * karaokeanlæg

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 01-01-04 12:18

Hej Jesper.

Nu har jeg før set gule prisskilte lydende på mellem 30% - 80%

Så nej - ikke når man tænker på hvad kameraer ellers falder med i pris.

Jeg købte for et år siden et G2 til over 8000 som kort tid efter kostede
under 5000 - for den nye og bedre model G3.

Så nej - Canon spytter modeller på markedet, og jeg anså det som et
begrænset vareparti som jeg i alle fald ikke ville lade mig gå forbi.

Claus