DSB forsinket.. Hvem dækker?
Fra : Palle Svendsen

Dato : 28-12-03 04:21

Hej gruppe!

Jeg skulle til et møde en morgen her i ferien, jeg købte så en billet fra
hovedbanegården til Dianalund.

Jeg tog toget som planlagt, men da vi kom til Sorø blev vi ca. 20 min
forsinket pga. en person ikke måtte komme med eller noget, det gjore at DSB
måtte tilkalde politiet og derfor blev vi forsinket.

Da vi kom frem til Slagelse var mit tog naturligvis kørt og næste kom lidt
over en time efter, det betød at ville jeg nå mit møde uden den store
forsinkelse, så måtte jeg tage en taxa. Derfor ringet jeg til DSB og hørte
om de ville dække, men da det var morgen og der kun sad sælgere, så kunne
jeg ikke få et svar.

Derfor tog jeg en taxa (kostede lidt over 300 kr) og nu er mit spørgsmål.
Er DSB forpligtet til at dække eller er det mig selv, da jeg skulle nå mødet
og derfor ikke kunne vente lidt over en time.

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-03 09:58

On 2003-12-28, Palle Svendsen <ps@web-sale.invalid> wrote:
> Derfor tog jeg en taxa (kostede lidt over 300 kr) og nu er mit spørgsmål.
> Er DSB forpligtet til at dække eller er det mig selv, da jeg skulle nå mødet
> og derfor ikke kunne vente lidt over en time.

Normalt gav de en taxa hvis der var mindre end 20 minutter til tilslutnings-
forbindelsen dengang jeg var værnepligtig. DMen det er ikke jura.

I dag har de en garanti, som gør at de betaler omkostningerne hvis
du ikke skulle nå dit tog i Kastrup.

Jeg søgte på DSB Rejsegaranti og fandt denne side hos forbrugerådet:
http://www.fbr.dk/emner/transport/jernbane/

Som du kan se her:
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad061/

Så er DBS ikke med til at give rejsegaranti, men tager stilling
fra sag til sag.

Så du mø prøve dig frem.

Fra : Uffe Holst

Dato : 28-12-03 11:26

In an article of 28 Dec 2003 Palle Svendsen wrote:

> Er DSB forpligtet til at dække eller er det mig selv, da jeg skulle nå mødet
> og derfor ikke kunne vente lidt over en time.

Prøv at læs DSB's forretningsbestemmelser. Som udgangspunkt skal du have
over 1 times ventetid for at komme med det andet tog. Eller noget i den
retning. Læs her:

<http://www.dsb.dk/indland/priser_og_produkter/regler/forretningsbetingelser/forsinkelser.htm>

--
Uffe Holst

Fra : Henning

Dato : 28-12-03 13:26

"Palle Svendsen" <ps@web-sale.invalid> skrev i en meddelelse
> Da vi kom frem til Slagelse var mit tog naturligvis kørt og næste kom lidt
> over en time efter, det betød at ville jeg nå mit møde uden den store
> forsinkelse, så måtte jeg tage en taxa.

Hvis mødet var i offentlig regi - vil taxaudgiften kunne refunderes på mødestedet i
Dianalund eller hos dem der indkaldte til mødet,
men det er forskelligt fra sted til sted igen en forcemajore afgørelse.