Forret med fisk eller skaldyr
Fra : Padmé Amidala

Dato : 28-12-03 11:54

Jeg skal bruge en forret til nytårsaften, hvor der enten er fisk eller
skaldyr i, eller begge dele.. nogen eminente forslag?

VH
Padmé

Fra : Tine

Dato : 28-12-03 15:55

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge en forret til nytårsaften, hvor der enten er fisk eller
> skaldyr i, eller begge dele.. nogen eminente forslag?
>
> VH
> Padmé

Jeg holder meget af følgende forret, som kan indeholde næsten alt godt fra
havet.

Skaldyr i skaller. (4 personer)
300 g. rejer, krabbekød, let kogt laks, krebsehaler, blåmuslinger,
kammuslinger eller andre skaldyr/fast fisk (bland selv efter smag)
Ca. 100 g hvidløgsost
3-4 spsk fløde
1 æg
Rasp.

Du pensler store muslingeskaller eller flade, ovnfaste portionsforme med
lidt olie. Fordeler skaldyr/fisk i dem. Derefter røres hvidløgsosten sammen
med fløden til det er en jævn masse. Æggeblommen røres i. Æggehviden piskes
stiv og vendes forsigtigt i ostemassen, som fordeles over skallerne. Drys
overfladen med rasp. Så skal de bare en tur i ovnen i 10 min ved 250 grader
eller under grillen til de er gyldne. Server straks...

Hilsen
Tine

Fra : Heidi

Dato : 28-12-03 13:21

Padmé Amidala wrote:
> Jeg skal bruge en forret til nytårsaften, hvor der enten er fisk eller
> skaldyr i, eller begge dele.. nogen eminente forslag?

Kommer jo nok an på om der er ris til hovedretten, men rissalaten
med rejer, cremefraiche/mayo dressing, karry, æbler, peberfrugt osv.
er altid god.
Sig til hvis du vil have opskriften.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Padmé Amidala

Dato : 28-12-03 20:56

Det lyder også vildt lækkert, jeg vil meget gerne have opskriften, selvom
jeg nok prøver Christians forslag denne aften.

Godt nytår
VH
Padmé

Fra : Heidi

Dato : 28-12-03 22:10

Padmé Amidala wrote:
> Det lyder også vildt lækkert, jeg vil meget gerne have opskriften,
> selvom jeg nok prøver Christians forslag denne aften.

Jeg skal prøve at finde den i morgen, når jeg kan komme til mine
opskrifter.
(Et godt forslag - medtag lidt af det du svarer på, da man ellers
ikke kan se hvem eller hvad det er, hvis man kun har de ulæste
beskeder stående).

Fra : Christian

Dato : 28-12-03 20:44

Her er en vi serverede sidste nytårsaften (og spiser selv af og til når det
skal være lidt ekstra godt til hverdag). Det er et supersimpelt festligt
ristårn med muslingesauce, fisk og skaldyr. Hemmeligheden er ikke at spare
på smøret, da alle de andre ingredienser er meget magre.

1. Kog noget ris (alm. eller blandet med vilde).
2. Tag nogle filetter af hvid fisk og læg det i et fad i ovnen sammen med
champagne/vermouth/tør hvidvin/tør sherry, lidt god olivenolie, salt, og
masser af friskkværnet peber. Bag indtil fisken er ugennemsigtig men ikke
tør.
3. Tag en røvfuld rensede (bortkast de åbne) muslinger (ca 1/4 kg per
person) og damp dem i en halvtør champagne til de åbner sig (bortkast de
uåbnede). Tag muslinger fra og hold dem varme.
4. Reducér champagne/muslingefonden til under det halve og si den. Tilsæt
evt. nogle tråde safran - det er genialt sammen med muslinger
5. Når saucen er reduceret monteres den med en gavmild portion smør (ca.
lige så meget smør som reduktion). Smag til med salt og (hvid)peber..
6. Form risen med et (2,5 el 1.0 dl afhængig af gæsternes appetit)
decilitermål smurt med olie. Dvs. pak det godt ned ned i DL målet, løsn det
med en skarp knif i kanten og vend det med et snupag ud på en varm
tallerken. Sæt de dampede fiskefiletter på skrå op ad ristårnet (dvs. de
læner sig opad tånet). Anret saucen og muslingerne omkring tårnet med et par
citronbåde og giv det hele et gavmildt drys chilipulver, cayennepeber eller
paprika. Server evt. en dampet kæmpereje til med skal. Pynt med bredbladet
persille, brøndkarse eller citronmelisse.
7. Man kan evt. servere retten med resten af champagnen eller en tør hvidvin
hvis man virkelig vil - men jeg vil klart anbefale en lys belgisk ale/bierre
de garde - fx. Duvel eller Ch'ti blonde. Maltsødmen og den lette biterhed
giver et tiltrængt modspil til rettens syrlighed og den fiskede saltsmag.

God fornøjelse!

-Christian

Fra : Padmé Amidala

Dato : 28-12-03 20:56

Uhmm, det lyder lækkert... den må prøves.

Godt nytår.
VH
Padmé