Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til foto af stof
Fra : Wonderbaum

Dato : 28-12-03 18:39

Hej alle,

Jeg har brug for at tage billeder af nogle stofprøver, hvor det er muligt at
se strukturen i stoffet.
Desværre har jeg ikke alverdens tekniske udstyr, men derimod kun et Canon G2
kamera.

Hvordan tager man bedst billeder af stof? (Baggrund, belysning, etc etc,)

På forhånd tak for hjælpen.

/Wonderbaum

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 28-12-03 19:16

> [...]
> at se strukturen i stoffet.
> Desværre har jeg ikke alverdens tekniske udstyr, men derimod kun et Canon

Det allerbedste ville være at scanne det ind, jeg købte for ca. 3 mdr. siden
en Epson Perfection 1670 Photo for 500,-, og scanner man i højeste kvalitet
med en sådan kan man se sindssygt mange detaljer i stof / papir mm.

--
Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 28-12-03 19:32

> [...]
> siden en Epson Perfection 1670 Photo for 500,-, og scanner man i højeste
> kvalitet med en sådan kan man se sindssygt mange detaljer i stof / papir

Se evt. <news: 3fef2070$0$9727$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> på dk.binaer,
subj: "stor blyant" for et eksempel...

--
Martin Kaltoft

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-03 19:33

On 2003-12-28, Wonderbaum <mikael@revisor.dk> wrote:
> [...]
> kamera.
>
> Hvordan tager man bedst billeder af stof? (Baggrund, belysning, etc etc,)

Du skal have rigtig macro mulighed. Det laver Canon ikke, medmindre man
taler om deres DSLR kameraer med udskiftelige objektiver til over
10.000 kr.

De fleste Nikon Coolpix er gode til makro.

Du skal altså lave super-nærbillede.

Fra : Niels

Dato : 29-12-03 10:12

Povl H. Pedersen wrote:

> Du skal have rigtig macro mulighed. Det laver Canon ikke, medmindre man
> taler om deres DSLR kameraer med udskiftelige objektiver til over
> 10.000 kr.

Det var da lige godt hulens, der er da makro på mit G5, så mon ikke der
også er det på G2,

Mvh. Niels

Fra : Martin Gleit

Dato : 28-12-03 20:09

skaf dig et lysstærkt 50 mm obj og monter det omvendt..så er du i stand til
at lave ekstreme macro hvor du kan se strukturen...g2 er meget egnet til
dette...gjorde det selv før jeg skiftede kamera...hvis du er interesseret
har jeg brugt macro udstyr du kan købe billigt...nærlinser der passer G2
eller 50 mm obj med omvenderring mm.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-03 20:42

On 2003-12-28, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:
> [...]
> har jeg brugt macro udstyr du kan købe billigt...nærlinser der passer G2

Nu går jeg lidt op i sådan noget. Er linsen apokromatisk ?
Den vandrette streg har blå overkant, rød underkant.

Derudover har jeg svært ved at finde noget i 100% fokus,
men jeg kan se fokus er i den forreste halvdel.

Men det er da rimeligt af en omgang afokal makrofotografering at være.

Fra : Martin Gleit

Dato : 28-12-03 21:11

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> men jeg kan se fokus er i den forreste halvdel.
>
> Men det er da rimeligt af en omgang afokal makrofotografering at være.

Poul...se eksempelvis fotokritik.dk under fotografer "martin gleit"...jeg
tror du bliver overrasket over kvaliteten ved denne form for hjemmetlavet
macro

Fra : Wonderbaum

Dato : 29-12-03 06:42

> Poul...se eksempelvis fotokritik.dk under fotografer "martin gleit"...jeg
> tror du bliver overrasket over kvaliteten ved denne form for hjemmetlavet
> macro

Dit billede at dråben (og stoffet dem ligger på) er rigeligt til mig.
Måske udtrykte jeg mig ikke klart nok i mit første indlæg. da mit ønske kun
er at give folk en fornemmelse af stoffets struktur. Ikke nødvendigvis vise
hver eneste lille vævede tråd eller lignende.
Men jeg er meget glad for alle jeres kommentarer. Det har været meget
brugbart.

Mvh

/Wonderbaum

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 21:59

Wonderbaum wrote:

> Hvordan tager man bedst billeder af stof? (Baggrund, belysning, etc etc,)

Det er spild af tid at fotografere sådan nogle stofprøver, du
kan scanne dem meget hurtigere med et meget bedre resultat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen