Sammenføring af kat + hundehvalp
Fra : Jane Marquard

Dato : 27-12-03 21:45

Hej ng
Jeg vil gerne vide om der er nogen af jer der har erfaring i at sammenføre
en hund og en kat. Sagen er den, at vi har en 2 år gammel hankat, der nok
ville kalde sig selv "husets leder". Men nu er det sådan at vi har købt en
dejlig lille basset-hound hvalp, vi skal ned og hente på fredag. Dette er en
hanhund, hvis det gør nogen forskel?
Hvordan får vi de to ført sammen, og hvordan kan vi få katten til at
acceptere at der kommer en "lille" ny?

Mvh.
Jane & Peter

Fra : dpl

Dato : 28-12-03 17:33

Jane Marquard wrote:
> [...]
> hanhund, hvis det gør nogen forskel?
> Hvordan får vi de to ført sammen, og hvordan kan vi få katten til at

Hejsa!
Egentlig har jeg ikke så stor erfaring med emnet, men måtte alligevel
sende et svar her *smil*. Nemlig et stort til lykke med den kommende
hvalp! Vi har selv en basset, og jeg kan kun anbefale racen, hvis man da
har en uendelig tålmodighed og elsker stædige, selvstændige vapper *grin*.

Med mindre katten tér sig helt hysterisk, skulle der ikke være nogle
problemer. Hvalpen bør fra første dag lære at respektere katten, og ikke
få lov til hverken at løbe efter den, gø af den eller på anden måde
genere den. Hvis katten ikke får dårlige oplevelser med hvalpen, er der
ingen grund til, at de ikke skulle blive perlevenner.

Vores basset Arthur bliver 6 år snart, og vi fik ham da han var 4. Han
er meget glad for vores katte fra første dag, trods at han aldrig havde
mødt nogen før. Her er et billede:
http://megapixel.dk/vis/billede/89211/3//125-2538_IMG.JPG

Held og lykke med den lille, håber vi får billeder at se!

Hilsen Dorthe
Flere billeder af Arthur:
http://megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=973

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 28-12-03 18:25

"Jane Marquard" <jane@FJERNDETTEvesterbro24.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> hanhund, hvis det gør nogen forskel?
> Hvordan får vi de to ført sammen, og hvordan kan vi få katten til at

Vi skulle passe mine forældres hund Svensk - Dansk gårdhund der er ca 1-½ 2
år
og vores kat er 2½ Hunden er vant til kat men de havde aldrig mødt hinanden
før
Vores kat havde aldrig mødt en hund før
Der gik lige ½ time så havde de det fint sammen kun enda ligge og
sovesammen første nat + spise af samme skål (hundemad er bedere mener
missen)

Erik og Maj

Fra : Michael Hjorth

Dato : 28-12-03 22:49

On Sat, 27 Dec 2003 21:44:38 +0100, Jane Marquard wrote:

> [...]
> hanhund, hvis det gør nogen forskel?
> Hvordan får vi de to ført sammen, og hvordan kan vi få katten til at

Jeg har en Ridgeback på næsten 9 måneder og to kastrerede hankatte på hhv. 8
og 11 år, så jeg har lige været det igennem.

Det største problem var at hvalpen synes kattene er utroligt spændende og
gerne vil lege med dem, men det vil kattene absolut ikke være med til.

Det vigtigste er at kattene stadig har deres soveplads i fred og at de får
lov til at spise i fred. Vores to katte reagerede meget forskelligt, den
ene (en stor huskat på 10 kg) stillede sig op og nedstirrede hvalpen,
og hvis den ikke fik fred så var der hvæsen og kløer i snuden på hunden,
den anden hodt sig det meste af tiden ude og ventede på at den store havde
sat hunden på plads. Vores hvalp skulle kun have en katteklo i snuden 2-3
gange før hun forstod at kattene skulle man lade være i fred og vente til de
inviterer.

I dag lever de fint sammen alle tre, og det er endda lykkedes at lære hunden
at man ikke må spise kattemaden (i hvert fald ikke når vi ser det .

Held og lykke med projektet og god fornøjelse med hunden.

Michael.

Fra : Jane Marquard

Dato : 29-12-03 01:20

Tak for de mange gode svar. Selvfølgelig kan i få den lille at se.
Der er en række billeder på www.vesterbro24.dk

Mvh
Jane

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-12-03 14:20

> Tak for de mange gode svar. Selvfølgelig kan i få den lille at se.
> Der er en række billeder på www.vesterbro24.dk
>
> Mvh
> Jane

Hej
Neeeeej, hvor er han sød!
Jeg synes dog der er mange "sovebilleder", men det er vel også noget af det
Bassets er bedst til
Held og lykke med sammenføringen.
Hilsen Vibeke, de to Labradors og 10 siamesere.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 27-12-03 23:06

> [...]
en
> hanhund, hvis det gør nogen forskel?
> Hvordan får vi de to ført sammen, og hvordan kan vi få katten til at

Hej Jane & Peter

Først og fremmest, skynd jer at komme af med den hundehvalp!

.... og helst til mig ))))))))))) *total misundelse*

Nå, spøg til side. Stort tillykke med jeres nye familiemedlem.
Tag tingene så roligt som muligt. Sørg for at missen har mulighed for at
komme væk/op hvs han ikke lige synes om hvalpen. Ikke noget med at presse
dem i samme rum, for det skal de nok med tiden, når de har set hinanden an.
Ellers hav et vågent øje med dem, men lad som om det er den mest naturlige
ting i verden at de nu begge bor der.
Sørg for at katten får en god portion opmærksomhed, også selvom han måske er
lidt muggen på alle i starten. Er det en udekat, er der mulighed for at hans
ude-turer blive af lidt længere varrighed end normalt i den første tid. Der
er også muligheden at han slet ikke ser den nye ven som en trussel, og byder
ham velkommen.
Pres ikke på for at de skal blive de bedste venner. Det skal de nok selv
finde ud af med tiden.

Så er der jo den med hvalpen og kattemad.... prøv at undgå det, så i ikke
sætter dens mavse helt over styr ovenpå en flytning.

Held og lykke
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ragna

Dato : 28-12-03 11:06

Hej Jane!

Vi har lige overstået en vellykket sammenføring af en 5 måneders colliehvalp
(som aldrig havde set en kat før) og en 2½ årig kat, der elskede den gamle
schæferhund (som døde en uge før vi fik den nye).

Det er en stor hjælp, hvis man kan snakke hvalpen til ro, så den ikke løber
efter katten.
Selvfølgelig må man aldrig lade dem være sammen uden opsyn. Man skal være
klar til at snakke dem begge til ro, hvis der er optræk til konflikt, så man
undgår at hvalpen bliver revet af katten.
Hvis man kan få det arrangeret, virker det godt at kæle for dem begge på én
gang.
Som Nina siger, er det vigtigt, at katten kan komme væk.
Etabler evt. en højt-anbragt liggeplads, hvor katten kan føle sig helt tryg,
når den har lyst til at hvile.
Kattens madskål bør også stilles højt, så hvalpen ikke æder kattens mad.
For vores vedkommende var vi heldige med, at colliehvalpen var meget
stilfærdig og forsigtig, så allerede efter en uge satte de næserne sammen,
og nu - efter tre uger - leger de med hinanden i haven, hvor de skiftes til
at jagte hinanden.
Hvis du vil se et par billeder af dem sammen, kan du klikke her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=349 .

God fornøjelse med sammenføringen!

--
Venlig hilsen, Ragna.