10 Mbit, hvad koster det cirka?
Fra : Peter M

Dato : 29-12-03 09:59

Hej

Sad og snakkede med min svoger her i juletiden om, hvad man ville have, hvis
man var mange millionær...

Som kom vi pludselig til at snakke om, hvad det ville koste at have en reel
10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 29-12-03 10:35

"Peter M" <nix@DK.INVALID> skrev i en meddelelse
> [...]
reel
> 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Hørte engang om en konsulent der havde sagt til at kunde, at hvis ikke han
vidste hvad den kostede, så havde han ikke råd :)

Nej, spøg til side. Men du får sandsynligvis ikke 10mbit på den "rigtige"
side af 10K per måned (og sikkert mere, har ikke lige mulighed for at checke
herfra) medmindre du bor på kollegie eller i en boligforening der tilbyder
en eller anden form for højhastighedsnet. Dertil kommer
etableringsomkostninger, der også kan løbe pænt højt op såfremt du ikke bor
i en større dansk by.

Cybercity tilbyder dog 8mbit/768kbits via ADSL for ca. 3000kr ex. moms per
måned, så det er nok det bedste alternativ for private der har så stort et
behov.
http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/internetforbindelser/adsl/index.phtml#eesd310

Venlig hilsen
Tobias

Fra : Peter M

Dato : 29-12-03 11:10

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> wrote in message

> [...]
per
> måned, så det er nok det bedste alternativ for private der har så stort et

ADSL er vel meget forskellig fra en "rigtig" 10 Mbit linie er det ikke?
Syntes ikke at 10.000 kr pr. måned lyder så skræmmende, mit bud var
500.000 - 600.000 kr om året.

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 29-12-03 11:33

> Syntes ikke at 10.000 kr pr. måned lyder så skræmmende, mit bud var
> 500.000 - 600.000 kr om året.

Nu skrev jeg jo også "og sikkert mere" :)

Der er mange ting der skal tages højde for:
Lokation, om du vil have fiber eller kobber, hvilken trafikklasse du ligger
i - evt fri trafik (hvilket bestemt ikke er billigt) - der findes flere
forskellige måder at regne trafikforbruget ud på hos de forskellige
udbydere.

Beklager jeg ikke lige kan give dig en fast pris på eksempelvis 10mbit med
fri trafik - måske en anden i gruppen har et priseksempel til at ligge. Jeg
tror nu ikke du skyder HELT ved siden af med dit eget bud, men som du kan se
er der mange ting der kan spille ind, alt efter behov og forbrug.

Hilsen Tobias

Fra : Nicolai

Dato : 29-12-03 11:52

"Peter M" <nix@DK.INVALID> wrote in message

> ADSL er vel meget forskellig fra en "rigtig" 10 Mbit linie er det ikke?
> Syntes ikke at 10.000 kr pr. måned lyder så skræmmende, mit bud var
> 500.000 - 600.000 kr om året.

Uden at være 100 procent sikker, så mener jeg at man kan have mere end én
shdsl linie og så via udstyr "koble dem sammen" så de virker som en 10 mbit
linie. Hos TDC koster en 2,3 mbit (begge veje) og fri trafik 2667,- plus
moms. Dem skal du have 4 af, så har du 10,2 mbit hver vej, for en månedlig
pris på 10668,- plus moms. Det er så uden enten leje eller køb af det udstyr
som "kobler dem sammen".

Så jeg tror godt det kan gøres billigere end dit bud.

Nic

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-03 21:13

Nicolai skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> mbit linie. Hos TDC koster en 2,3 mbit (begge veje) og fri trafik 2667,-
> plus moms. Dem skal du have 4 af, så har du 10,2 mbit hver vej,

Det giver altså kun 9.2.
Er du sikker på at det kan slås sammen så du får mulighed for at downloade
en fil med 9.2 Mbit? det tror jeg ikke at du kan, men hvis du downloader
mange filer, så kan de spredes, så du oplever det som en hurtig
forbindelse,,,

> Så jeg tror godt det kan gøres billigere end dit bud.

Det er også et discount produkt du vil få,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Nicolai

Dato : 31-12-03 00:57

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> Det giver altså kun 9.2.

Ja, du har ret. Syndt jeg ikke arbejder som din kunderådgiver i din bank,
hva?

> [...]
> en fil med 9.2 Mbit? det tror jeg ikke at du kan, men hvis du downloader
> mange filer, så kan de spredes, så du oplever det som en hurtig

Er ikke sikker, men udstyr i dag, skulle vel sagtens kunne brokobles a la
ISDN. Men ved det ikke.

> Det er også et discount produkt du vil få,,,

En shdsl er ikke discount, 4 eller 5 af dem, hvis de kan brokobles og give
en ægte 10 mbit, er vel så heller ikke discount.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-12-03 08:03

Nicolai skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> En shdsl er ikke discount, 4 eller 5 af dem, hvis de kan brokobles og give
> en ægte 10 mbit, er vel så heller ikke discount.

Hvis de kan brokobles, så du kan træke 10 Mbit på en enkelt connections, så
nej, men det tror jeg ikke at du kan, og har jeg ret i det, så er det et
discount produkt,,,

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 01-01-04 05:18

On Wed, 31 Dec 2003 08:02:44 +0100, Ivar Madsen
<spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

>Hvis de kan brokobles, så du kan træke 10 Mbit på en enkelt connections

Det kan de. Jesper Skriver snakkede i et andet indlæg om, at man kunne
bundle SHDSL på lag1/lag2, men selv om man ikke valgte den løsning,
kunne man jo fx køre Multilink PPP henover, eller køre load-sharing
per-packet. Det tror jeg godt, man kan få i hvert fald nogen af SHDSL
udbyderne til.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-12-03 15:59

> [...]

per
> måned, så det er nok det bedste alternativ for private der har så stort et

Tjaa, om 3 dage tilbyder TDC samme hastighed til 1000,- mindre

http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_bred_nyhast

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 29-12-03 17:23

> Hørte engang om en konsulent der havde sagt til at kunde, at hvis ikke
han
> vidste hvad den kostede, så havde han ikke råd :)

Det er da en variant af den velkendte "...Hvis du er nødt til at spørge har
du ikke råd..." ;)

/M41

Fra : S

Dato : 29-12-03 13:31

Peter M skrev news:3fefecca$0$124$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Som kom vi pludselig til at snakke om, hvad det ville koste at have en
reel
> 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Det kommer helt an på hvor du bor.
49 kr. pr. måned http://kabelnettet.dk/
400 kr. pr. måned http://computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=21822

Fra : Mithril

Dato : 29-12-03 13:44

"S" <ugyldig@spammail.indvalid> wrote in message
> Peter M skrev news:3fefecca$0$124$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> reel
>
> Det kommer helt an på hvor du bor.
> 49 kr. pr. måned http://kabelnettet.dk/

Totalt ubrugeligt hvis man læser følgende på deres side:

-------------
Trafikafgift
Trafik koster penge, hvilket er medvirkende til at den abonnementsform
langt de fleste vælger (Dyn.Off.IP) koster kr. 49.-/md. for fri trafik,
hvilken pris vi ønsker at fastholde.
Et mindretal abonnenter ønsker at kunne opsætte egen server på nettet,
hvilken typisk sender trafik ud i nettet, hvilket forøger vore udgifter til
indkøb af båndbredde.
Da det ikke vil være muligt at fastholde Kr. 49.-/md., sammenholdt med
en væsentlig udgående servertrafik, finder vi det mest rimeligt at taksere
dem der forbruger, modsat at flertallet af almindelige brugere skal
medfinansiere mindretallet af brugeres serverdrift, gennem en generel
prisstigning.

-------------

Så lige så snart man rent faktisk bruger de 10mbit til noget, ja så kommer
man til at betale for trafikken. Og hvem anskaffer sig en 10mbit uden netop
at ha præcis dette formål ?

Fra : Markus Paldan

Dato : 29-12-03 16:37

> Så lige så snart man rent faktisk bruger de 10mbit til noget, ja så kommer
> man til at betale for trafikken. Og hvem anskaffer sig en 10mbit uden
netop
> at ha præcis dette formål ?

Det er så kun hvis du vil have "fast" ip.

Dyn ip er 49.- og fri traffik.

Har selv den nederste, og kan roligt sige at en 10mbits fornemmelse ikke er
tilstede
på kabelnettet.dk
Mvh Markus

Fra : Mithril

Dato : 29-12-03 16:48

"Markus Paldan" <djdanseglad@hotmail.com> wrote in message

> Har selv den nederste, og kan roligt sige at en 10mbits fornemmelse ikke
er tilstede på kabelnettet.dk

Sagt på en anden måde, så har du købt katten i sækken :)

Fra : Markus Paldan

Dato : 29-12-03 21:49

> Sagt på en anden måde, så har du købt katten i sækken :)

Ikke kun mig, men hele denne andelsforening.

Vi taler om ping / tracerts som er oppe og ramme +150 til feks dmi.dk,
vi taler om svartider til udlandet som om man sad på 1200 baud modem i
katmandu.

Det er tydeligt at man kan udnytte forbindelsen og opsætte en hurtig ftp
eller andet
p2p, og dermed ødelægge fornemmelsen af bredbånd for andre, dog er det
skrevet
og ringet ind til kabelnettet's support, og de har gentagne gange sagt "ja
vi kan fint
se enkelte brugere, der har et meget stort forbrug og ødelægger det for jer
andre"
kombineret med "vi kigger på det hurtigst muligt".
Dog har mine gentagne forsøg (+35) ikke været tæt på at være nok til at
sætte dem igang.

Mvh Markus Paldan

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 01-01-04 05:28

On Mon, 29 Dec 2003 16:48:22 +0100, "Mithril" <na@nospam.com> wrote:

>Sagt på en anden måde, så har du købt katten i sækken :)

Hvis man virkelig troede, at man fik 10 Mbps dedikeret for 1/7 del af
hvad TDC's mindste ADSL-forbindelse koster, så ja. De fleste der går
sammen og får noget kollektivt IP gør det jo primært for at få det
billigt. Uanset hvor meget båndbredde man har, vil man aldrig have
nok, så længe folk kører p2p ting. Hvis du har 45 Mbps båndbredde til
50 brugere, så bruger de 45 Mbps. Hvis du har 155 Mbps, så bruger de
155 Mbps.

En pænere løsning ville være, hvis div. udbydere gik ud og solgte
forbindelser med semi-garanteret hastighed, som vi kender det fra
ADSL. Fx 1 Mbps for 49,- pr. måned. Så undgår man problemet med at 2
brugere ødelægger det for de resterende 50.

Mit bud er dog, at grunden til at man ikke ser den slags ordninger ret
ofte, er fordi, det simpelthen ikke sælger. Folk har efterhånden fået
den opfattelse, at enhver server der har Internet-forbindelse som
minimum skal have "1 Gbit forbindelse direkte på DIX!!" og at når man
er i en boligforening med kollektiv IP, så må der jo selvf. være 100
Mbps m. fri trafik til alle.

(en anden variant er jo at lave noget shaping/QoS, men i praksis
kommer man let til at bruge en del tid på at vedligeholde
shaping-regler)

Nå, jeg skulle vist også bare i seng.. godt nytår :)

Fra : Ralph

Dato : 29-12-03 20:03

> [...]
reel
> 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Har en gammel kammerat der arbejder i erhvervsafdelingen hos TDC, og han
oplyser flg.

100 MB fiber 10-15 tkr pr. kvartal......til erhvervslivet, fedt ikke

tkr = tusind kroner

--
venligst
Ralph

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-12-03 20:02

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

>Har en gammel kammerat der arbejder i erhvervsafdelingen hos TDC, og han
>oplyser flg.

>100 MB fiber 10-15 tkr pr. kvartal......til erhvervslivet, fedt ikke

Uden oprettelse, gravearbejde, transmission og trafik?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-12-03 00:36

> Har en gammel kammerat der arbejder i erhvervsafdelingen hos TDC, og han
> oplyser flg.
>
> 100 MB fiber 10-15 tkr pr. kvartal......til erhvervslivet, fedt ikke

Det er helt sikkert kun for den rå forbindelse uden transit eller noget
andet.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-12-03 00:38

> Som kom vi pludselig til at snakke om, hvad det ville koste at have en
reel
> 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Du kan se lidt priser på
<http://hosting.jay.net/fp/hosting.php?idx=FWA&page=../fp/text/FWA.htm>. De
ligger bestemt i den lave ende.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at huske, at man hos Webpartner kan
få 10 Mbit inkl. fri trafik for 15.000 kr. plus moms pr. måned, hvilket også
i mine øjne er billigt.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jens

Dato : 30-12-03 01:13

> [...]
reel
> 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Danske Telecom http://www.dansketelecom.com tilbyder 8 Mbit/s til kr.
9.200,- pr. måned, så 10 Mbit/s er vel omkring kr. 12.000,- pr. måned ?
(Vel og mærke samme hastighed begge veje...)

Jens

Fra : kaare

Dato : 30-12-03 11:36

> [...]
reel
> 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Det er desværre et ret umuligt spørgsmål at svare på.

Alle andre har fortalt om bundlinger af DSL linier mm. Det eneste sted hvor
private (som jeg kender til) får 10Mbit er med Dansk Bredbaand. Nogle steder
i København, og i Præstø. kan man få denne forbindelse. Oprettelsesprisen er
4375 kr, og 295kr om måneden for fri trafik (og 5 ikke-nattede ip adresser).
Men det kræver at man er minimum 100 lejligheder der slår sig sammen. Det er
vel at mærke 10Mbit i begge retninger til hver enkelt lejlighed (de deler
ikke)..

Hvis man sidder som privatperson (eller virksomhed) et andet sted i landet
og vil have 10Mbit eller over, kræver det at der lægges fiber med et
frame-relay ind. Det vil sige at du i din oprettelses pris skal betale for
en røvfuld udstyr der skal stå hjemme hos dig. Derudover skal du have gravet
til det nærmeste fiberpunkt (hvilket sikkert er Telia). Denne tilslutning er
med garanti ikke billig - men medmindre at du ligger langt fra en fiber
bliver det nok ikker over 500.000 kr. Det bliver dog nok meget tæt
deromkring. Hvis du bor et stykke fra en tilslutning kan du godt komme til
at betale _noget_ mere.

Prisen herefter per måned.... er et godt spørgsmål. Når du får denne slags
linie betaler du typisk trafik. Du burde selv med et ret aktivt forbrug
kunne holde dig under ca10-15.000 om måneden. Desuden ville din linie nok
nærmere blive 34-100Mbit med denne beregning... det ville næsten være
fjollet at tage mindre med den tilslutning.

Hvis du dog var heldig kunne du måske få lov til at få et radiolink til en
internetudbyder i nærheden af dig... men det er et godt spørgsmål om det
ville lykkes. Det skulle jo gerne være en stabil og ordentlig udbyder
samtidig. Hvis det lykkedes kunne det i hvert fald blive en del billigere.

.... men spørgsmålet som du stillede var jo nok netop hvis man ingen
pengekvaler havde. Så ville jeg være gået efter 100Mbit fibertilslutningen.
:)

Kaare

PS. Jeg arbejder ikke med udrulning af denne slag ting, så mine priser kan
selvfølgelig godt være langt fra den rigtige pris. Jeg har skrevet dem som
jeg typisk har set hos nogle der har fået det gjort (firmaer).

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-12-03 11:41

"kaare" <no@spam.invalid> writes:

>Men det kræver at man er minimum 100 lejligheder der slår sig sammen. Det er
>vel at mærke 10Mbit i begge retninger til hver enkelt lejlighed (de deler
>ikke)..

Here we go again...

Mvh.
   Klaus.

Fra : kaare

Dato : 02-01-04 02:33

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message
> Here we go again...

Tja... Det er hvad de selv siger. Jeg er egentlig ligeglad om båndbredden er
fin ud af bygningen og ind til dem, og at deres fælles linie er delt
(hvilket den jo selvfølgelig ville være, da alt andet ville være idioti).
Jeg vil faktisk meget hellere have det end at sidde på en overbelastet linie
fra starten af.

.... Hvis de bare sørger for at alle lejligheder har de "garanterede" 10Mbit
ind til dem, og de sørger for at deres net ikke peaker... så er jeg helt ud
tilfreds (og det skal lige siges at jeg ikke har dem som udbyder).

Så din "Here we go again" viser kun din egen arrogance, og er noget
malplaceret i denne sammenhæng.

Kaare

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-01-04 09:02

"kaare" <no@spam.invalid> writes:

>Så din "Here we go again" viser kun din egen arrogance, og er noget
>malplaceret i denne sammenhæng.

Oh well, én malplaceret kommentar ud af mindst 100. Det er da stadig
en meget god statistik.

Mvh.
   Klaus.

Fra : kaare

Dato : 03-01-04 00:34

> Oh well, én malplaceret kommentar ud af mindst 100. Det er da stadig
> en meget god statistik.

.... hmmm... det kan du vel et eller andet sted have ret i. :)

Kaare

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-03 16:04

kaare skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Det er desværre et ret umuligt spørgsmål at svare på.

Det er det fordi priserne svinger meget, alt efter hvor i landet man bor.
NVE siger på deres hjemmeside nve.dk

|- jo flere der er interesserede i dit område, jo hurtigere kan den tekniske
| etablering af FTH Bredbånds-tilslutning blive mulig.

| Er du med til at kontakte NVE på manges vegne, så er du også med til at
| forbedre chancerne for en hurtigere etablering af FTH Bredbånd i dit
| område.

| Prisen for tilslutning til FTH Bredbånd kan deles op i tre, når NVE har
| valgt et område at udrulle FTH Bredbånd i:

| 1. Etablering af FTH Bredbånd til FTH-nettet*
| 2. Stikledning fra vejen og ind til huset kr. 1500,-
| 3. Aktivering af FTH Bredbånd kr. 2990,-

| * Denne pris er afhængig af mange faktorer og kan først endeligt beregnes,
> [...]

og på en anden side
| Produkt

| Pr. mdr. kr.

| FTH Internet
| 2 Mbit/s * 395,-
| 10 Mbit/s * 695,-
| Fast IP 10,-

|* Oprettelse 495,- kr.

Jeg siger så, hvorfor bor man dog ikke i deres område,,,

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 01-01-04 05:32

On Tue, 30 Dec 2003 11:35:37 +0100, "kaare" <no@spam.invalid> wrote:

>[...] kræver det at der lægges fiber med et frame-relay ind

Den var ny :)

Fra : kaare

Dato : 02-01-04 02:27

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumling.dk> wrote in message
> Den var ny :)

.... har jeg hørt. :)

Kaare

Fra : Vito

Dato : 31-12-03 10:50

> Som kom vi pludselig til at snakke om, hvad det ville koste at have en
reel
> 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

Prøv at skriv til webpartner.dk

De tilbyder f.eks. en trådløs 10mbit linie. Mit bud vil være omkring 10k pr.
måned

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 31-12-03 11:49

> De tilbyder f.eks. en trådløs 10mbit linie. Mit bud vil være omkring 10k
pr.
> måned

Som jeg tidligere har skrevet, mener jeg prisen ligger på 15.000 kr. pr.
måned.

--
Mvh. Jesper

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 02-01-04 10:18

Well.. personligt tilbyder jeg (dog pt kun i københavn) 9,6 mbit for 2500 om
mnd og 18000 i oprettelse.

Dertil kommer så trafik.

--

Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-01-04 23:24

Peter M wrote:

> [...]
>
> Som kom vi pludselig til at snakke om, hvad det ville koste at have en
> reel 10 Mbit linie i huset. Hvad ligger sådan en fætter i om året?

set til ca 9200,- incl moms flatrate/mnd + oprettelse ca 25000,-

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 05-01-04 01:08

ok... må man få at vide hvor henne?

--

Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : billligtinternet.dk

Dato : 30-01-04 07:57

Kr.5.995,00 Pr måned!
http://www.billigtinternet.dk/catalog/product_info.php/cPath/43_61/produ
cts_id/93
Kan du bruge dét til noget?

http://www.kandu.dk/

Fra : Benjamin

Dato : 30-01-04 10:36

10000 med moms og fri trafik via fiber (+125000 for gravininger)
BenjamIn

Fra : Henrik [2200]

Dato : 12-02-04 21:09

"Benjamin" <sdf@df.dk> skrev i en meddelelse
> 10000 med moms og fri trafik via fiber (+125000 for gravininger)
> BenjamIn
> "Peter M" <nix@DK.INVALID> wrote in message

> hvis

> reel

WWW.DBNET.DK de levere 10mbit op/ned og nej det er ikke til deling .. du
får 10mbit op ned og der er self også telefon.tv. og hvad der ellers hører
til....

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-02-04 10:13

Henrik [2200] wrote:
> WWW.DBNET.DK de levere 10mbit op/ned og nej det er ikke til deling .. du
> får 10mbit op ned og der er self også telefon.tv. og hvad der ellers hører
> til....

Der står stadig intet om deres backbone.. ?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...