fast IP hos tele2, hjælp til routeropsætni~
Fra : Jakob

Dato : 28-12-03 18:44

Jeg har fået adsl fra tele2, og da jeg er lidt ny på dette område har
jeg brug for hjælp til opsætning af det hele, specielt er jeg usikker på
hvordan det funger med en router.

Jeg har fået en fast IP adresse og vil gerne have 2 computere på via en
router. Selvom jeg har bestilt fast IP har jeg har nu routeren sat til
dynamisk IP, da tele2 ikke har angivet en subnetadresse og gateway i de
papirer jeg har modtaget. Min computer er under TCP/IP sat til at hente
en IP hos routeren og dette fungerer.

Jeg vil dog gerne køre med fast lokal IP på denne maskine, og det kan
jeg ikke få til at fungere. Jeg har under egenskaber for ADSL
forbindelsen/tcp-IP forsøgt at vælge en fast ip adresse,der med
undtagelse af det sidste ciffer har samme adresse som routeren. Det
sidste ciffer valgte jeg til at være 2. jeg valgte som gateway adresse
routerens ip, og undernetmasken var 255.255.255.0.

Jeg kunne ikke finde nogen dns serveradresse i de papirer jeg har fået
fra tele2 så den udfyldte jeg ikke. Routeren er stadig sat til at
connecte via dynamisk ip. Dette kunne jeg dog ikke få til at funge og
vil derfor gerne have en walkthrough på hvordan det skal gøres.

Jeg bruger winXP, og routeren er en NorthQ fra aldi.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-12-03 18:58

Jakob <ingen@mail.dk> skrev :

>Jeg har fået adsl fra tele2, og da jeg er lidt ny på dette område har
>jeg brug for hjælp til opsætning af det hele, specielt er jeg usikker på
>hvordan det funger med en router.

news:dk.edb.netvaerk er den rigtige gruppe til spørgsmål om
routere.
--
Knud
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?

Fra : Cubus

Dato : 28-12-03 18:57

"Jakob" <ingen@mail.dk> skrev

> [...]
> router. Selvom jeg har bestilt fast IP har jeg har nu routeren sat til
> dynamisk IP, da tele2 ikke har angivet en subnetadresse og gateway i de

Den skal netop stå til DHCP som du har gjort. Du får bare uddelt den
samme IP hver gang.

> [...]
> connecte via dynamisk ip. Dette kunne jeg dog ikke få til at funge og
> vil derfor gerne have en walkthrough på hvordan det skal gøres.

Det eneste du mangler for at få det til at fungere med fast adresse på
din computer er netop DNS. Se adresserne i routerens WAN-status
(el lign) eller se her:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/dns.php

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Jakob

Dato : 28-12-03 20:03

> http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/dns.php

Helt perfekt, det vil jeg afprøve snarest, det var lige det der skulle
til. Fedt at der er entusiaster der gider svare hurtigt , mange tak
for det

MVH

Jakob