PCI Express vs. AGP x8
Fra : Agemam

Dato : 28-12-03 23:17

Hej

Jeg købte Privat Computer bladet, og her læste jeg en test mellem Radeon
9800XT og GeForce FX5950 Ultra. Det var nu fint nok, inftil jeg stødte på
udtrykket PCI Express, som skulle være en ny port som skal erstatte den
gamle AGP port.
Er der nogen der ved mere om dette, fordi jeg syntes ikke jeg er blevet
klogere.. Jeg besøgte Intel's hjemmeside, da jeg kunne forstå at PCI express
er en ide der er udviklet af IBM, Intel m.m.

Så hvis der sidder en med mere info om emnet, vil jeg gerne høre mere

Regards Agemam

ICQ: 92 51 12 11

Fra : iddqd

Dato : 29-12-03 00:32

Agemam wrote:

> [...]
> er en ide der er udviklet af IBM, Intel m.m.
>
> Så hvis der sidder en med mere info om emnet, vil jeg gerne høre mere

Du har sikkert læst

http://developer.intel.com/technology/pciexpress/devnet/comms.htm

og ellers er det vist lidt sådan at eftersom AGPx8 mest har betydning
for reklamefolkne (så de kan skrive noget smart på æskerne), så der er
vist ingen grund til at venter på PCI Express. Performance forskellen
mellem AGPx4 og AGPx8 er kun 1-2%, men på længere sigt så vil det
selvfølgelig nok komme til at få betydning.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 03:10

"Agemam" <agemam@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en ide der er udviklet af IBM, Intel m.m.
>
> Så hvis der sidder en med mere info om emnet, vil jeg gerne høre mere

Du kan finde mere info om pci-x her:
http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1087

Der vil også gå en rum tid for alle konverterer til PCI-X.
Det er ikke ligefrem noget der haster, for dem der lige har fået fingrerne i
det nyeste agp grafikkort.
Men det siges at AGP vil forsvinde efter andet kvartal 2004.
Så er der dømt tvungen opgradering, da pci-x og agp ikke kan være på samme
bundkort.
Der er ihvertfald ikke nogen der har løst dette problem endnu.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-12-03 14:20

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fef8cfd$0$27410$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> bundkort.
> Der er ihvertfald ikke nogen der har løst dette problem endnu.

PCI-X og PCI Express er to vidt forskellige standarder. PCI-X er udbygning
af den klassiske PCI standard og den er vidt udbredt i serverbundkort, men
ikke så mange andre steder pga. den høje pris. PCI Express er det der
tidligere var kendt som 3GIO og er en helt ny seriel afløser til både PCI
bussen og AGP porten.

Alm. PCI ligger på 133 MB/s for hele bussen og AGPx8 på 2 GB/s. Til
sammenligning har PCI Express en grundhastighed på 2,5 Gbit/s i begge
retninger pr. port, som dog kan skaleres op til 32 gange den hastighed.
Eksempelvis skal AGP afløses af PCI Express 16X, som kører med 40 Gbit/s
eller 5 GB/s i begge retninger.

/Claus

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-03 16:36

> PCI-X og PCI Express er to vidt forskellige standarder. PCI-X er udbygning
> af den klassiske PCI standard og den er vidt udbredt i serverbundkort, men
> ikke så mange andre steder pga. den høje pris.

Tænker du på 64-bit PCI porte? Dem har jeg nu aldrig hørt nogen kalde PCI-X
:)

Brian

Fra : Mikkel

Dato : 29-12-03 20:38

Brian Lund wrote:

> Tænker du på 64-bit PCI porte? Dem har jeg nu aldrig hørt nogen kalde
> PCI-X :)

PCI-X er skam 64 bit. Kører med 66/100/133 MHz. 3.3 volt. 266/798/1064 Mb/s
http://www.lsilogic.com/products/ultra320_scsi_megaraid_storage_adapters/320x128.html

Der findes mange 64 bit kort der ikke er PCI-X, både i 5 og 3,3 volt
http://www.lsilogic.com/products/mylex_scsi_raid/extremeraid_2000.html

Mikkel

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 20:31

"Claus Rasmussen" <crasmussen@ejspamkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke så mange andre steder pga. den høje pris. PCI Express er det der
> tidligere var kendt som 3GIO og er en helt ny seriel afløser til både PCI

Det kan jeg se nu.
Der hvor der står PCI-X i mit indlæg mener jeg PCI express.
Det er sådan det går når man skriver usenet indlæg sent om natten.
Jeg kan se det er forskellige ting her:
> [...]

> retninger pr. port, som dog kan skaleres op til 32 gange den hastighed.
> Eksempelvis skal AGP afløses af PCI Express 16X, som kører med 40 Gbit/s

Det var også det jeg læste mig frem til.