Byg selv på shg???
Fra : ms

Dato : 29-12-03 00:43

Hvad har man brug for hvis man vælger en bygselv løsning på shg's
hjemmeside? Puteren skal primært bruges til 3D spil.
Går udfra at jeg får mest udaf en P4 CPU

Skal man vælge IDE kontroler og i så fald hvilken?

Skal man vælge SCSI Controllere?

Hvad kan anbefales som støjsvag HDD?

Og hvilket bundkort er optimalt til en P4 3 GH FSB80 CPU??
Og hvilken RAM skal man gå efter (Har fået afvide at det er spild af penge
at købe mere end 512, da der endnu ikke findes CPU eller mainboard som reelt
kan udnytte flere RAM)

Håber nogen kan give mig nogle gode råd!

Johs

Fra : Devast8or

Dato : 29-12-03 00:53

ms wrote:

> Skal man vælge IDE kontroler og i så fald hvilken?

IDE controller er normalt onboard idag.

> Skal man vælge SCSI Controllere?

Kun hvis du vil have SCSI drev i.

> Hvad kan anbefales som støjsvag HDD?

Seagate Barracuda, men performance på den er ikke helt så god som andre. Jeg
har dog ingen problemer med mine to.

Devast8or

Fra : Jens Gregersen

Dato : 29-12-03 01:14

> Hvad har man brug for hvis man vælger en bygselv løsning på shg's
> hjemmeside? Puteren skal primært bruges til 3D spil.
> Går udfra at jeg får mest udaf en P4 CPU

Dumt sagt (dermed menes at der _altid_ vil være skyttegravskrig omkring
AMD vs. Intel)
Groft sagt så kan du fint købe en p4 men hvis du gerne vil spare penge kan
du med fordel købe AMD.

> Skal man vælge IDE kontroler og i så fald hvilken?

Alm. ide-kontroller er onboard. Raid varierer fra bundkort til bundkort.

> Skal man vælge SCSI Controllere?

Kun hvis du har scsi-drev

> Hvad kan anbefales som støjsvag HDD?

Jeg har hørt meget godt om Seagate - og i de systemer jeg har set den sidder
i er det ikke den man hører.

> Og hvilket bundkort er optimalt til en P4 3 GH FSB80 CPU??

Abit IC7 MAX3 skulle være det ultimative. Men hvis du generelt går efter de
"store" mærker (Abit, Asus, Epox, Gigabyte osv.) så går du ikke galt i byen.
Gå desuden efter et bundkort med et nyere intel-chipset - fx 875P.

> Og hvilken RAM skal man gå efter (Har fået afvide at det er spild af
> penge at købe mere end 512, da der endnu ikke findes CPU eller
> mainboard som reelt kan udnytte flere RAM)

Det udsagn vil jeg ikke umiddelbart tage for gode varer. Hvis du fx bruger
store ram-krævende programmer som Photoshop, 3d-programmer osv. vil man
snildt kunne bruge mere end 512mb ram.
Der er nok nogen, der kan give en mere udførlig forklaring på at man _godt_
kan bruge flere ram!

Når du køber p4 bør du også være opmærksom på at der er noget ekstra
performance at hente ved at køre rammene som dual (dvs i stedet for én blok
512mb køber man to 256'ere)

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 29-12-03 13:08

> Kun hvis du har scsi-drev

> Jeg har hørt meget godt om Seagate - og i de systemer jeg har set den
sidder
> i er det ikke den man hører.

Har to seagate 7200 og den ene hyler en gang imellem, som en stukken gris.
Den fejler ikke noget, men det er træls at høre på.
Og så lyder de som et tæske værk som maler korn når de søger på hardisken så
stille er de ikke.

mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 20:29

Thomas Strøm Larsen wrote:

> Og så lyder de som et tæske værk som maler korn når de søger på hardisken så
> stille er de ikke.

Har du et billigt kabinet med meget tynde metalplader?

Fra : Frank

Dato : 29-12-03 12:16

"ms" <sdf@asd.com> wrote in message news:bsnppl$mpk$1@sunsite.dk...
> Og hvilken RAM skal man gå efter (Har fået afvide at det er spild af penge
> at købe mere end 512, da der endnu ikke findes CPU eller mainboard som
reelt
> kan udnytte flere RAM)

Jeg vil ikke sige det er spild af penge. Det afhænger jo af hvad du skal
bruge rammene til.
Det er jo ikke for sjov mange servere har over 2GB ram.

Jo mere jo bedre, så enkelt er det.
Men midt i mellem mere og bedre finder du det som passer til dig og her vil
512MB ram være fint.

Mvh
Frank

Fra : Jesper

Dato : 30-12-03 20:22

> Jeg vil ikke sige det er spild af penge. Det afhænger jo af hvad du skal
> bruge rammene til.
> Det er jo ikke for sjov mange servere har over 2GB ram.

Øøøøh JA !! Men er det ikke også der, den største belastning ligger ?? Der
kan jo være temmelig mange koblet på en server ad gangen og derfor kræver
_den_ jo mere hukommelse end en ganske almindelig PC'er uanset størrelse,
der for 99 % af Danmarks hjemme PC'ere kun har 1 (EEN) bruger ad gangen.
Såååh --- Men okay -- meget RAM er godt, men man skal jo også lige overveje
om det extra RAM man putter i er pengene værd, eller sagt på denne måde --
Hvorfor bruge 1500 kr. mere på RAM frem for at købe et hurtigere bundkort OG
processor, og hente hastighed der?? Klart nok er 512 næsten nødvendig idag
for at få grafiktunge programmer til at køre, men en hurtigere processor er
da nu heller ikke af vejen. (Samtidig kunne man så måske vente en uge mere
med at opgradere til den næste CPU, når man skal til det. *GG*)

MVH

Jesper

Fra : Peter H

Dato : 31-12-03 11:58

"Jesper" <jesper@UPSjacobsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> da nu heller ikke af vejen. (Samtidig kunne man så måske vente en uge mere
> med at opgradere til den næste CPU, når man skal til det. *GG*)

Lidt underligt du skriver dette til Frank.

Hvis du nu havde citeret det hele med:

"Jo mere jo bedre, så enkelt er det.
Men midt i mellem mere og bedre finder du det som passer til dig og her vil
512MB ram være fint."

Hvilket viser han udemærket har styr på det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-03 12:30

In article <bsnppl$mpk$1@sunsite.dk>, sdf@asd.com says...
> Og hvilken RAM skal man gå efter (Har fået afvide at det er spild af penge
> at købe mere end 512, da der endnu ikke findes CPU eller mainboard som reelt

Hvem har fortalt dig det veritable sludder?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen