Hvilken køler til Athlon Barton 2800+?
Fra : Per Nielsen

Dato : 28-12-03 16:02

Hvilken køler ville i anbefale til en Athlon Barton 2800+ CPU, som skal
sidde i et Abit NF7? Jeg har overvejet lidt en Zalman, men hvilken model
skal det så være?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-12-03 16:49

Per Nielsen skrev:
> Hvilken køler ville i anbefale til en Athlon Barton 2800+ CPU, som
> skal sidde i et Abit NF7?

Hvis du giver en prisramme og beskriver dine ønsker til køleren
(støjsvag og/eller god køling), så får du sikkert gode svar.
Men umiddelbart kan du vel godt finde en ok køler til en
hundredekroneseddel.
F.eks. Spire WhisperRock IV.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-12-03 19:38

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (støjsvag og/eller god køling), så får du sikkert gode svar.
> Men umiddelbart kan du vel godt finde en ok køler til en

Jeg vil gerne kunne overclocke lidt. Jeg ved så ikke lige om 2800'eren er
specielt god til det. Prisramme 100-300. Og helst så støjsvag som muligt. At
den er støjsvag betyder mere end at jeg kan overclocke CPU'en f.eks. 100mhz
mere.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-12-03 20:29

Per Nielsen skrev:
> [...]
> 2800'eren er specielt god til det. Prisramme 100-300. Og helst så
> støjsvag som muligt. At den er støjsvag betyder mere end at jeg kan

Personligt har jeg rigtig gode erfaringer med Alpha 8045 profilen
og en lownoise blæser ved 5V. Alpha-profilen er designet til at
blæseren suger, hvilket jeg har udnyttet til at montere en flexslange
ned over blæseren. Slangen fører så den varme "affaldsluft" direkte
ud af kabinettet (Thermaltake-model), hvilket medfører dejligt lave
kabinet- og CPU-temperaturer.
Budgetmæssigt er den løsning nok i den højere ende, men med
en 19dB blæser på profilen får du god køling og ganske lidt støj.
Flexslangen (80 eller 90mm Ø - husker ikke lige) koster ikke
mange kroner i Johannes Fog/Silvan e.lign. Desuden får du
CPU og kabinetkøling med en enkelt blæser.
Med en Thermaltake 21dB blæser @5V bliver min XP2400+
60° ved full load (23°C stuetemp).

Hvis du vil have forslag til støjsvage blæsere, så prøv at læse i
..stoej gruppen.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-12-03 20:40

> [...]
> Budgetmæssigt er den løsning nok i den højere ende, men med
> en 19dB blæser på profilen får du god køling og ganske lidt støj.

Den ligger nok lige lidt over grænsen, specielt når man også skal købe en
blæser ved siden af.

> Flexslangen (80 eller 90mm Ø - husker ikke lige) koster ikke
> mange kroner i Johannes Fog/Silvan e.lign. Desuden får du
> CPU og kabinetkøling med en enkelt blæser.

He he, lyder da spændende. Har du evt. et link til nogle billeder?

> Med en Thermaltake 21dB blæser @5V bliver min XP2400+
> 60° ved full load (23°C stuetemp).

Hvad siger du til en ThermalTake Silent Boost? Vil den kunne monteres uden
problemer på et Abit NF7?

http://www.bsmultimedia.dk/info.php?id=311

> Hvis du vil have forslag til støjsvage blæsere, så prøv at læse i
> .stoej gruppen.

Det kunne da være man skulle drøne derover en tur, takker.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-12-03 21:33

Per Nielsen skrev:
> He he, lyder da spændende. Har du evt. et link til nogle billeder?

Du får dem på en mail. Jeg uploadede engang nogle billeder til dk.binaer,
men de binære grupper er efterhånden ubrugelige.

> Hvad siger du til en ThermalTake Silent Boost? Vil den kunne monteres
> uden problemer på et Abit NF7?

Jeg ved det ikke. På mit Epox 8RDA+ kan den snildt være. Abit plejer
dog at tage hensyn til oc-folkets store kølere, så jeg tror ikke det er et
problem.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-12-03 22:16

> Du får dem på en mail. Jeg uploadede engang nogle billeder til dk.binaer,
> men de binære grupper er efterhånden ubrugelige.

Takker for billederne.

> Jeg ved det ikke. På mit Epox 8RDA+ kan den snildt være. Abit plejer
> dog at tage hensyn til oc-folkets store kølere, så jeg tror ikke det er et
> problem.

Det ser ud til at der er de 4 huller der skal være omkring soklen?

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 00:19

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken køler ville i anbefale til en Athlon Barton 2800+ CPU, som skal
> sidde i et Abit NF7? Jeg har overvejet lidt en Zalman, men hvilken model
> skal det så være?

Den bedste køleprofil du kan få er en Thermalright SLK-9xx.
Men den vil desværre også ligge over din ønskede pris.
Der skal også indkøbes blæser ved siden af.

Der kommer også snart en SP97 med heatpipes men den vil sikkert koste over
400 kr.

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-12-03 01:11

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fef64f0$0$27419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Den bedste køleprofil du kan få er en Thermalright SLK-9xx.
> Men den vil desværre også ligge over din ønskede pris.
> Der skal også indkøbes blæser ved siden af.

Skulle jeg have en Papst Low-Noise blæser ved siden ryger der så vidt jeg
kan se yderligere ca. 120,- oveni. I øjeblikket hælder jeg mest til en
Thermal Take Technology Silent Booster. Den kan jeg få tilsendt for ialt
260,-, og virker meget rimelig.

> Der kommer også snart en SP97 med heatpipes men den vil sikkert koste over
> 400 kr.

Og med forsendelse kommmer vi sikkert over 500,- .

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 03:02

> [...]
> 260,-, og virker meget rimelig.

> Og med forsendelse kommmer vi sikkert over 500,- .

Nææh det er ikke sikkert, men det vil blive tæt på.
P4 udgaven koster 444 kr hos waterheads.
Fragten er 45 kr så det bliver "kun" 489 kr.
Dog er det svært at sige om SP97 vil koste det samme.

Jeg kigger selv på en Thermalright SLK-900U.
Den er blevet billigere på det sidste.

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-12-03 10:21

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fef8b2f$0$27411$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Nææh det er ikke sikkert, men det vil blive tæt på.
> P4 udgaven koster 444 kr hos waterheads.
> Fragten er 45 kr så det bliver "kun" 489 kr.
> Dog er det svært at sige om SP97 vil koste det samme.

Det er desværre stadig for meget . Jeg skal også have CPU, bundkort og
PC3200 DDR RAM, og har denne gang sat mig for at det samlet ikke må blive
mere end 3.000,- inkl. forsendelse. Så må grafikkortet vente til omkring
sommer (har et GeForce4 Ti 4400 overclocket til næsten Ti 4600).

> Jeg kigger selv på en Thermalright SLK-900U.
> Den er blevet billigere på det sidste.

Med Papstblæser og forsendelse kommer vi op i nærheden af de 500. Ja, jeg er
ved at lære mig selv at være stædig , men takker for forslagene.

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 11:27

> [...]
er
> ved at lære mig selv at være stædig , men takker for forslagene.

Det er klart.
Hvis man har sat en max pris bør man holde sig under den.
Men som sagt er det altid godt at få andre forslag.

Zalman køleren Zalman CNPS7000A-Al--CU skulle forøvrigt være ganske god.
Udgaven i rent kobber skulle dog være en anelse bedre.
Men valget af køler kommer også an på om du vil OC maskinen?

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-12-03 13:46

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff00181$0$27391$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det er klart.
> Hvis man har sat en max pris bør man holde sig under den.
> Men som sagt er det altid godt at få andre forslag.

Jeg har denne gang sat mig et max på 3.000,- for bundkort, CPU + køler samt
2x256MB PC3200 DDR RAM inkl. forsendelse. Det kan godt lade sig gøre med et
Abit NF7, 2x256MB Kingston DDR RAM, Thermal Take Silent Boost køler og en
Athlon 2800+ bulk. Men jeg takker selvfølgelig for alle forslag. Det eneste
jeg var lidt i tvivl om var køleren, det andet tror jeg ikke jeg går helt
galt i byen med.

> Zalman køleren Zalman CNPS7000A-Al--CU skulle forøvrigt være ganske god.
> Udgaven i rent kobber skulle dog være en anelse bedre.

Passer den til en Athlon Barton? På SHG's hjemmeside står der: "Denne køler
passer både på Intel Sokkel 478 (Pentium4 og Celeron) og AMD's nye K8
Athlon64". Jeg ved ikke om det udelukker Barton?

> Men valget af køler kommer også an på om du vil OC maskinen?

Det skal da prøves . Det er lykkedes Itzonen at overclocke en AMD Athlon
XP 1700+ @ 2600+ (166*12,5 Vcore 1,85v) med en Thermal Take Silent Boost.
Det er da meget pænt.

http://www.itzonen.dk/content/anmeldelse.asp?reviewid=689&page=1

Successen afhænger selvfølgelig også af hvorvidt jeg får fat i en
overclockingvenlig Barton 2800+ eller ej. Jeg kender ikke rigtigt til
succesraten for den pågældende CPU.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 29-12-03 18:45

Per Nielsen skrev:
> Passer den til en Athlon Barton? På SHG's hjemmeside står der: "Denne
> køler passer både på Intel Sokkel 478 (Pentium4 og Celeron) og AMD's
> nye K8 Athlon64". Jeg ved ikke om det udelukker Barton?

Det udelukker Barton. Du skal have en køler der passer til socket A.

> Successen afhænger selvfølgelig også af hvorvidt jeg får fat i en
> overclockingvenlig Barton 2800+ eller ej. Jeg kender ikke rigtigt til
> succesraten for den pågældende CPU.

http://www.cpudatabase.com - den virker dog ikke mens jeg skriver dette.
Ellers kan du jo tage et kig i dk.edb.hardware.overclocking

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-03 11:20

> Det udelukker Barton. Du skal have en køler der passer til socket A.

Thought so.

> http://www.cpudatabase.com - den virker dog ikke mens jeg skriver dette.
> Ellers kan du jo tage et kig i dk.edb.hardware.overclocking

Thx, jeg kigger lidt på linket.

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 19:51

> [...]
> passer både på Intel Sokkel 478 (Pentium4 og Celeron) og AMD's nye K8
> Athlon64". Jeg ved ikke om det udelukker Barton?

Ifølge edbpriser passer CNPS7000A-Al--CU på både Socket A, Socket 478 og
Socket 754.
Så svaret må være ja den passer.

> [...]
>
> Successen afhænger selvfølgelig også af hvorvidt jeg får fat i en
> overclockingvenlig Barton 2800+ eller ej. Jeg kender ikke rigtigt til

Silent Boost skulle være ganske god.
Dog er finishen og den overordnede kvalitet ikke så høj som ved de dyrere
kølere.

Ang processoren. Se om du kan finde en Barton produceret før uge 39.
Alle Bartons efter uge 39 er låst på multiplieren.
Hvis du kan finde en med rette stepping fra før uge 39 kan du ligeså godt
købe en 2500+.
Der er penge at spare.

I øvrigt er ITzonens resultat ikke noget at råbe hurra for.
Det er en meget høj Vcore de benytter.
Jeg kører selv 10*200 ved 1.7 Vcore på mit NF7-S.
Det er med en Thoroughbred 1800+ DUT3C stepping.
Dette med en silent viking og den kan altså ikke følge med mere.
Jeg skifter snart til en Thermalright, så skulle jeg kunne komme højere op.
Min OC er ganske moderat, det er ingenting i forhold til det nogen præsterer
med en Barton 2500+ og et NF7.S

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-03 11:28

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff07776$0$27367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ifølge edbpriser passer CNPS7000A-Al--CU på både Socket A, Socket 478 og
> Socket 754.
> Så svaret må være ja den passer.

Det står bare ikke på de hjemmesider der linkes til. Er Socket A det samme
som Socket 462?

> Silent Boost skulle være ganske god.
> Dog er finishen og den overordnede kvalitet ikke så høj som ved de dyrere
> kølere.

Hvilket er ganske normalt. Men kan den klare arbejdet "godt nok" er jeg også
tilfreds.

> [...]
> Alle Bartons efter uge 39 er låst på multiplieren.
> Hvis du kan finde en med rette stepping fra før uge 39 kan du ligeså godt

Det skriver jeg mig lige bag øret.

> [...]
op.
> Min OC er ganske moderat, det er ingenting i forhold til det nogen

Har du et godt tip hvor man skal købe en Barton med den rette stepping? Det
er ikke alle steder de ved hvad man snakker om, hvad de skal kigge efter og
i det
hele taget gider hjælpe en.

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 12:23

> [...]
> meddelelse news:3ff07776$0$27367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det står bare ikke på de hjemmesider der linkes til. Er Socket A det samme

Ja det er det samme.

> [...]
Det
> er ikke alle steder de ved hvad man snakker om, hvad de skal kigge efter

Måske waterheads.dk har nogle.
Det er korrekt at der ikke er mange steder de vil tjekke steppings.

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-03 13:40

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff2b195$0$27374$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ja det er det samme.

OK, så skulle den jo være god nok.

> Måske waterheads.dk har nogle.
> Det er korrekt at der ikke er mange steder de vil tjekke steppings.

Der er stadig plads til at skrive lidt mere bag øret . Takker. Godt
nytår.

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 14:33

> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ff2b195$0$27374$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> samme

> OK, så skulle den jo være god nok.

Se evt. her for specifikationer:
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-alcu.htm

> Der er stadig plads til at skrive lidt mere bag øret . Takker. Godt
> nytår.

Jo tak i lige måde.

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-03 15:35

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff2cff1$0$27396$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Se evt. her for specifikationer:
> http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-alcu.htm

Udmærket side, takker.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 15:34

Per Nielsen wrote:

> Har du et godt tip hvor man skal købe en Barton med den rette stepping? Det
> er ikke alle steder de ved hvad man snakker om, hvad de skal kigge efter og
> i det hele taget gider hjælpe en.

Shag.dk viser hvilken stepping de sælger.
De har ikke Barton 2500+ på lager lige nu, så man burde nok spørge(tlf)
inden man bestiller.

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-03 15:38

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse
> Shag.dk viser hvilken stepping de sælger.
> De har ikke Barton 2500+ på lager lige nu, så man burde nok spørge(tlf)
> inden man bestiller.

Jeg vil helst have fat i en 2800+, og deres pris på 1.389,- er lidt høj.

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 15:54

> "Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en
meddelelse

> Jeg vil helst have fat i en 2800+, og deres pris på 1.389,- er lidt høj.

Jeg kan se at du har et NF7.
Så om du får fat i en 2500+ eller en 2800+ er ligegyldigt.
Den skal bare være låst op. (meget vigtigt)
Du kan nemt og smertefrit sætte den op til 2800+ hastighed. (ingen garanti
men den lille stigning i hastighed bør kunne opnåes)
Så kan du bruge pengene du sparer på noget andet.

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-03 17:52

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff2e2e5$0$27452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg kan se at du har et NF7.
> Så om du får fat i en 2500+ eller en 2800+ er ligegyldigt.

Køber ikke en 2800+ hos Shag, når den kan fås for under en tusse andre
steder.

> Den skal bare være låst op. (meget vigtigt)

Jeg ville da også meget gerne vide hvor en sådan kan købes .

> Du kan nemt og smertefrit sætte den op til 2800+ hastighed. (ingen garanti
> men den lille stigning i hastighed bør kunne opnåes)
> Så kan du bruge pengene du sparer på noget andet.

Det er vel igen et valg. Køb en 2800+ og en rimelig køler og overclock lidt,
eller en 2500+ og en dyr køler, overclock meget og nå næsten samme hastighed
(men prisen er nogenlunde den samme). Så foretrækker jeg førstnævnte. De
helt vilde CPU-overclocking dage er jeg kommet mig over . Havde bl.a. en
Celeron 300 der kørte 500, those were the days . Men det går da fint med
mit GeForce4 Ti 4400. Overclocket fra 275/550 (core/memory) til 285/650. Not
bad at all.

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-01-04 04:58

> [...]
med
> mit GeForce4 Ti 4400. Overclocket fra 275/550 (core/memory) til 285/650.

Husk lige at coren på en 2500+ sagtens kan være nøjagtig den samme som på de
højere hastigheder.
Den vil blot være clocket ned.
En oc'et 2500+ behøver ikke udvikle mere varme end en oc'et 2800+.
Køleren bør være af samme kvalitet (helst høj) uanset hvilken man vælger.

Eksempelvis kunne man ud fra steppingen aflæse at min 1800+ egentlig var en
2600+ der var clocket ned.

Fra : Per Nielsen

Dato : 01-01-04 14:23

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff39acc$0$27473$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Husk lige at coren på en 2500+ sagtens kan være nøjagtig den samme som på
de
> højere hastigheder.
> Den vil blot være clocket ned.

Det kræver at butikken vil/kan oplyse stepping, men jeg mangler at finde
frem til hvem der gør det (udover Shag i nogle tilfælde).

> En oc'et 2500+ behøver ikke udvikle mere varme end en oc'et 2800+.
> Køleren bør være af samme kvalitet (helst høj) uanset hvilken man vælger.

Ja helst, men for mig er der også lige det med økonomien.

> Eksempelvis kunne man ud fra steppingen aflæse at min 1800+ egentlig var
en
> 2600+ der var clocket ned.

Heldige brumbasse . Skød du bare papegøjen eller vidste du det på
forhånd?

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-01-04 16:02

> [...]

> frem til hvem der gør det (udover Shag i nogle tilfælde).

> Ja helst, men for mig er der også lige det med økonomien.

Husk jeg sagde helst, man kan godt bruge en billlgere.
Resultatet vil bare ikke blive nær så godt.

> en
>
> Heldige brumbasse . Skød du bare papegøjen eller vidste du det på
> forhånd?

Min fatter havde købt en barebone maskine fra PRC-data.
Der sad tilfælidigvis en Amd retail JIUHB DUT3C neddroslet 2600+ deri.
Den skyndte jeg mig at lægge billet ind på.
Ellers havde jeg købt en super stepping hos waterheads.dk.

Kig evt her:
http://www.lowyat.net/guides/athlonxp/
Under special coding.
Der står 26 på min Athlon XP.

Tror desværre ikke den guide kan bruges på Barton.

Fra : Per Nielsen

Dato : 01-01-04 19:43

Martin Johansson wrote:
> Husk jeg sagde helst, man kan godt bruge en billlgere.
> Resultatet vil bare ikke blive nær så godt.

Sådan er det jo selvfølgelig. I øjeblikket overvejer jeg en Barton 2500+ i
kombination med en Thermalright SKL900U og en Papst blæser. Af sidstnævnte
enten en 80mm 19db eller 92mm Variofan 3412 N2/GMV.

> Ellers havde jeg købt en super stepping hos waterheads.dk.

Det checker jeg lige.

> http://www.lowyat.net/guides/athlonxp/
> Tror desværre ikke den guide kan bruges på Barton.

Det ser det desværre ikke ud til nej.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 16:30

Per Nielsen wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Jeg vil helst have fat i en 2800+, og deres pris på 1.389,- er lidt høj.

En Barton 2800+ kører 2083 MHz.
En Barton 2500+ kører 1833 Mhz.
Forskel: 250 MHz eller knap 14% overclock af 2500+'eren.

Jeg har endnu ikke hørt om en Barton 2500+ som ikke kunne nå op på
mindst 2000 MHz - selv hvis den ikke vil længere end 2000 MHz, så har du
hvad der ca. svarer til en "2700+" for den halve pris.
Endvidere har du muligheden for at køre (en ulåst) ved 10x200, hvis du
har PC3200 RAM.
Husk at det er langsommere at køre FSB/RAM asynkront med Socket A
processorer.

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-03 17:56

> [...]

> mindst 2000 MHz - selv hvis den ikke vil længere end 2000 MHz, så har du
> hvad der ca. svarer til en "2700+" for den halve pris.

Der går du vel ud fra prisen hos Shag? 2800+ fås for 950-1000 andre steder.

> Endvidere har du muligheden for at køre (en ulåst) ved 10x200, hvis du
> har PC3200 RAM.

Hvor køber man en ulåst?

> Husk at det er langsommere at køre FSB/RAM asynkront med Socket A
> processorer.

Hvorfor er det egentlig sådan? Man skulle jo egentlig tro at RAM'en skulle
køre så hurtigt som muligt. En begrænsning i chipsettet et sted?

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 19:29

Per Nielsen wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse
>
> Hvor køber man en ulåst?

2800+? - ved jeg ikke. Shag.dk er bare den eneste jeg har set, der
skriver hvilken stepping de sælger.

> Hvorfor er det egentlig sådan? Man skulle jo egentlig tro at RAM'en skulle
> køre så hurtigt som muligt. En begrænsning i chipsettet et sted?

Egentlig ikke.
RAM-timings passer bare ikke ret godt sammen ved de asynkrone
indstillinger, og det kan selv ikke det bedste chipset rette op på.
En Socket A processor har desuden en båndbredde der svarer til et
RAM-modul der kører synkront med FSB'en.
Derfor giver dual-channel RAM i praksis næsten ingenting med Socket A
processor.

Problemet findes også med Intel-processorer.
F.eks. en P4 3,066 GHz med FSB533.
Hvis man har RAM'en kørende som dual-channel, så er båndbredden den
samme for FSB og RAM'en (pga. dual-channel).
Sætter man så RAM'en til at køre hurtigere end PC2100, får man intet ud
af det (tværtimod), delvist pga. at FSB'ens båndbredde i forvejen er
max'et ud, og delvist pga. at asynkrone RAM-timings passer dårligt sammen.

Fra : Per Nielsen

Dato : 01-01-04 14:25

> 2800+? - ved jeg ikke. Shag.dk er bare den eneste jeg har set, der
> skriver hvilken stepping de sælger.

OK.

> [...]
> RAM-modul der kører synkront med FSB'en.
> Derfor giver dual-channel RAM i praksis næsten ingenting med Socket A

Fin firklaring, takker.

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-01-04 16:04

> "Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en
meddelelse

> OK.

> Fin firklaring, takker.

Man kan så "trøste" sig med, at Athlon XP platformen ikke har samme behov
for ram båndbredde som P4.

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-03 06:04

> Hvilken køler ville i anbefale til en Athlon Barton 2800+ CPU, som skal
> sidde i et Abit NF7? Jeg har overvejet lidt en Zalman, men hvilken model
> skal det så være?

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724817917

Den findes også i ren kobber, men køleevnen skulle være ens i praksis...

Brian

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-12-03 10:07

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724817917
>
> Den findes også i ren kobber, men køleevnen skulle være ens i praksis...

Den har jeg også kigget lidt på, og det kunne meget vel blive den, hvis ikke
jeg vælger Thermal Take Silent Booster i stedet.

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-12-03 10:09

> Den har jeg også kigget lidt på, og det kunne meget vel blive den, hvis
ikke
> jeg vælger Thermal Take Silent Booster i stedet.

Itzonen har en lille test:

http://www.itzonen.dk/content/anmeldelse.asp?reviewid=689