Andet multimedie
bentjuul 3670
Opdeling af billede
Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-12-03 11:15

Jeg søger en 'automatisk' metode til at dele et stort billede op i eet
eller flere flere mindre billeder udfra givne koordinater.

Eks.
test.tif fylder 1200x1200 pixel.

test_1.tif skal så fylde 200x500 pixels startende fra et givent punkt i
billedet (feks fra punkt 125-250 og til punkt 325-750).

Image Magic kan med Crop funktionen nok klare det, men overskriver det
originale billede.

Jeg har så prøvet med Composite -extract, men kan ikke hitte den rigtige
syntax. Uanset hvordan jeg bærer mig ad, så bliver resultatet blot en
kopi af originalen.?

Nogen gode forslag, evt. andre programmer jeg bør prøve.?

Jeg vil helst arbejde med ukomprimeret tiff. Jeg har dog også prøvet
Jpegtrans, men den kan tilsyneladende slet ikke håndtere de
filstørrelser der her er tale om.

NB. Det drejer sig om mange store billeder (ca. 200Mb pr.stk.) der
typisk skal deles op i 5 mindre billeder. Derfor skal det nødvendigvis
være en Batckørsel der kan afvikles når jeg ikke bruger computeren til
andre ting.

Selve batchkørslen og tildeling af filnavne mv. kan jeg nok hitte ud af.
Jeg mangler bare et program der kan håndtere disse filstørrelser og et
forslag til en syntax.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : JMo.

Dato : 27-12-03 11:46

Arne Feldborg wrote:

> Jeg søger en 'automatisk' metode til at dele et stort billede op i eet
> eller flere flere mindre billeder udfra givne koordinater.
[snip]
> Nogen gode forslag, evt. andre programmer jeg bør prøve.?

http://www.imagemagick.org/

- kunne måske være et bud.

Fra : JMo.

Dato : 28-12-03 13:08

JMo. wrote:

> http://www.imagemagick.org/
> - kunne måske være et bud.

Ak ja.. Det kan være at jeg en dag lærer at læse hvad der rent faktisk står
i de indlæg jeg svarer på...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-12-03 17:13

On Sat, 27 Dec 2003 11:14:48 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>kopi af originalen.?
>
>Nogen gode forslag, evt. andre programmer jeg bør prøve.?

Et løst skud fra hoften ville være convert fra ImageMagick-pakken. (jeg
kan ikke se den har noget Crop-program som du omtaler ovenfor?)

convert -crop <ønsket_bredde>x<ønsket_højde>+<start_x>+<start_y>
<originalbillede> <nytbillede>

(på en enkelt linie ...)

Nåja, jeg kom til at teste det - det lader til at virke

http://www.gartneriet.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-12-03 19:37

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev Sat, 27 Dec 2003 17:12:45
+0100

>Et løst skud fra hoften ville være convert fra ImageMagick-pakken. (jeg
>kan ikke se den har noget Crop-program som du omtaler ovenfor?)

Det var Crop funktionen under Mogrify jeg havde i tankerne, men den
overskriver jo netop det originale billede.

Sørme ja - gør det så.

Mange tak for hjælpen.