garanti og returret
Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-12-03 00:26

Hej gruppe !

Colosseum i Rosengårds centret i Odense reklamerer for salg af
motionscykler.

Under beskrivelsen står :
"Cyklerne er NYE demomodeller, cyklerne er efterset og 100% OK - der ydes
ingen garanti og returret".

Er det mon tilladt for en butik, at sælge en vare som "100% OK" og
efterfølgende ingen garanti give ??
Er det i det hele taget tilladt at sælge på forudsætninger og i samme
åndedrag undslå sig ethvert ansvar for, at forudsætningerne holder ??
Hvis man køber sådan én, og den går i stykker (eller slet ikke virker...),
kan man så påberåbe sig garanti baseret på butikkens tekst i reklamen ?
Eller kan man risikere at skulle acceptere : "Snydt igen - Taber - haha.."

Jeg har da tidligere købt demo modeller (edb, tv osv), men aldrig hørt om at
der sælges sådanne uden garanti.
Derimod ofte at der er reduceret garanti fx. 3 eller 6 måneder, hvilket jo
oftest er tid nok til at konstatere om tingesten har fejl.

I mine ører lyder det som :
"Take it or leave it - vi yder ingen sikkerhed for at skidtet fungerer"
"100 % tilfredshed - eller pengene er spildt".
"Hvis det går i stykker, så skulle du ikke have stolet på os - tough
luck....."

/Henning.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-12-03 01:19

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev :

>Er det mon tilladt for en butik, at sælge en vare som "100% OK" og
>efterfølgende ingen garanti give ??

Ja - købeloven kan de derimod ikke sno sig udenom - den giver dig 2
års reklamationsret.

(hvor det første 6 måneder er sælgeren der skal bevise at fejlen ikke
var der, hvilket han nok ikke kan)

Fra : Jimmy

Dato : 27-12-03 08:30

> [...]
> "100 % tilfredshed - eller pengene er spildt".
> "Hvis det går i stykker, så skulle du ikke have stolet på os - tough

I mine ører kunne det lyde som om at forhandleren tror man kan lave "købt
som beset" aftaler, eller også tror forhandleren de kan være heldige at
sælge den til en som ikke kender til købeloven, og ikke kommer igen med
varen hvis den går i stykker, når de jo ikke yder garanti hvilket de jo ikke
gør eller skal :)... Meget snedigt.

Fra : Rune Wold

Dato : 27-12-03 12:17

Henning Sørensen wrote:

[klip]

> Er det mon tilladt for en butik, at sælge en vare som
> "100% OK" og efterfølgende ingen garanti give ??

Ja selvfølgelig.

[klip]

> Er det i det hele taget tilladt at sælge på forudsætninger og
> i samme åndedrag undslå sig ethvert ansvar for, at forud-
> sætningerne holder ??

Det gør de heller ikke. De sælger blot uden garanti, men der løber stadig en
2-årig reklamationsperiode for mangler.

[klip]

> Hvis man køber sådan én, og den går i stykker (eller slet ikke
> virker...), kan man så påberåbe sig garanti baseret på butikkens
> tekst i reklamen ?

Nej. (Men jeg tror, din opfattelse er baseret på en misforståelse af ordet
garanti)

[klip]

> Jeg har da tidligere købt demo modeller (edb, tv osv), men aldrig
> hørt om at der sælges sådanne uden garanti.

Udgangspunktet er vel, at man sælger uden garanti

[klip]

Dine ører hører forkert.

/Rune Wold

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-12-03 15:12

"Rune Wold" <none@none> skrev i en meddelelse

> [...]
> garanti)
>
> [klip]

> Udgangspunktet er vel, at man sælger uden garanti

Ok - nu har jeg så købt den der kondicykel (juleflæsk...)
De havde 25 stk, så der var kø udenfor butikken da de åbnede kl. 10.
De har været brugt til messer o.lign. og stod til en "førpris" på 4.000,- og
blev solgt for 999,-.

Der står på kvitteringen : Ingen returret - ingen garanti".
Men vi var da flere i køen, der blev enige om, at man naturligvis stadig har
reklamationsret.
Hvilket tidligere i folkemunde (inkl. min...) kaldtes for "garanti".

/Henning.

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 27-12-03 15:32

>Der står på kvitteringen : Ingen returret - ingen garanti".
>Men vi var da flere i køen, der blev enige om, at man naturligvis stadig har
>reklamationsret.

Stod der "ingen reklamationsret"? Nej det gjorde der ikke.
At de ikke yder returret og garanti er fuldt lovligt.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-12-03 16:01

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Stod der "ingen reklamationsret"? Nej det gjorde der ikke.
> At de ikke yder returret og garanti er fuldt lovligt.

Kan man nøjes med mindre end 2 års reklamationsret på brugte varer
(demomodeller) ?
Jeg ville fint kunne forstå, hvis der fx stod "Der ydes 3 mdrs
reklamationsret på denne demonstrations model".

Eller er der altid 24 månedres reklamationsret ?

/Henning.

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-12-03 16:16

Scripsit "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk>

> Kan man nøjes med mindre end 2 års reklamationsret på brugte varer
> (demomodeller) ?

Nej.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : O-V R:nen

Dato : 28-12-03 15:20

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:
> Scripsit "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk>

> Nej.

Men til gengæld vil bedømmelsen af hvad der kan betragtes som en
mangel man kan reklamere for være noget anderledes i og med at
køber har vidst hvad slags varer der er tale om og man har taget
hensyn til det i prisen.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-12-03 18:39

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> [...]
> mangel man kan reklamere for være noget anderledes i og med at
> køber har vidst hvad slags varer der er tale om og man har taget

Mao 2 åres reklamationsret gælder udelukkende på "nye" produkter ?
Hvad kan jeg som køber forvente ?

Et (aktuelt) eksempel :
Da vi kom hjem ned kondicyklen, viste det sig at pedalerne er monteret
forkert,.
Dvs venstre pedal sidder på højre side og omvendt.

Har jeg overhovedet nogle rettigheder i den forbindelse ??

(Jeg har forsøgt at bytte dem rundt, men desværre kræver det en speciel
aftrækker for at afmontere pedal armene...)

/Henning.

Fra : Rune Wold

Dato : 28-12-03 20:07

Henning Sørensen wrote:

[klip]

> Mao 2 åres reklamationsret gælder udelukkende på "nye"
> produkter ?
> Hvad kan jeg som køber forvente ?

Det er lige præcis sådanne betragtninger, der viser, hvor vildledende ordet
reklamations*ret* kan være.
Den 2 årige reklamationsperiode (-ret) løber fra overgivelsen af det købte
og to år frem uanset karakteren af det købte (få undtagelser findes, f.eks.
køb af pantebreve). Reklamationsperioden kan ikke fraviges ved aftale til
ugunst for forbrugeren. Denne periode er helt uafhængig af
mangelsvurderingen samt den kortere reklamationsfrist, der løber fra det
tidspunkt, hvor forbrugeren har opdaget manglen.

[klip]

> [...]
> og omvendt.
> Har jeg overhovedet nogle rettigheder i den forbindelse ??

Ja, hvis pedalerne ikke er ens således, at der reelt ikke er forskel på
højre og venstre, så vil jeg sige, at der foreligger en mangel, hvorved der
erhverves misligholdelsesbeføjelser.

/Rune Wold

Fra : O-V R:nen

Dato : 28-12-03 23:02

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> writes:

> Mao 2 åres reklamationsret gælder udelukkende på "nye" produkter ?

Nej. Perioden er den samme, rettighedens indhold muligvis en anden,
afhængigt af hvor meget brugt varen egentlig er. I det konkrete
tilfælde er der nok ikke megen forskel mellem en helt ny og så den
"brugte" vare (bortset fra at man ikke kan forvente en 100 %
splinterny vare også udseendemæssigt). Når der derimod er tale om
varer der har været i brug gennem en længere tid, skal man tage
hensyn til denne tid når man bedømmer holdbarhed og den slags.

Hvis man fx køber noget der normalt holder i 12 måneder og som har
været i brug i 11 måneder så kan man naturligvis ikke forvente at
varen holder endnu de 6 måneder hvor sælger som udgangspunkt er
ansvarlig. Derimod skal sælger når varen går i stykker efter den
ene måned dvs i løbet af denne periode kunne dokumentere at køber
er blevet oplyst om dette ved handelen.

> Et (aktuelt) eksempel :
> Da vi kom hjem ned kondicyklen, viste det sig at pedalerne er monteret
> forkert,.
> Dvs venstre pedal sidder på højre side og omvendt.

Det er helt klart en mangel uanset om varen er ny eller "brugt".
(Der er ellers normalt højre og venstre gevind på højre hhv
venstre pedal i hvert fald på de mere mobile cykler...)