Minister Frode Jacobsen, født hvor?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-12-03 17:28

Jeg ved at Frode Jacobsen (medlem af Frihedsrådet og minister uden
portefølje i Befrielsesregeringen) er født på Mors, men hvor? Der
dæmrer et eller andet med Karby eller Redsted, men....?

Ud over udenrigsminister Peter Munch og den nulevende billedhugger
Erik Heide), kan jeg ikke rigtig komme i tanker om nogle "berømte"
morsingboer. Må jeg få nogle bud?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : isch

Dato : 26-12-03 19:10

Frode Jakobsen blev født den 21.12.1906 i Øster Jølby på Mors ifølge
Kraks blå bog 1969.
Han var søn af friskolelærer Ole Jakobsen og hustru Ane Mette født
Lorentzen.
Venlig hilsen Ingrid Schmidt

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Fischer

Dato : 26-12-03 19:20

Og. Var vistnok elev fra Viborg Katedralskole.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-12-03 19:34

Kurt Hansen skrev:
> Jeg ved at Frode Jacobsen (medlem af Frihedsrådet og minister
> uden portefølje i Befrielsesregeringen) er født på Mors, men hvor?
> Der dæmrer et eller andet med Karby eller Redsted, men....?

Frode Jakobsen er født i 1906 i et friskolehjem i Øster Jelby
på Mors.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kai Eskildsen Møller

Dato : 26-12-03 19:47

> Ud over udenrigsminister Peter Munch og den nulevende billedhugger
> Erik Heide), kan jeg ikke rigtig komme i tanker om nogle "berømte"
> morsingboer. Må jeg få nogle bud?

Aksel Sandemose, det må da være et godt bud

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 26-12-03 21:32

On Fri, 26 Dec 2003 17:27:51 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:
>Ud over udenrigsminister Peter Munch og den nulevende billedhugger
>Erik Heide), kan jeg ikke rigtig komme i tanker om nogle "berømte"
>morsingboer. Må jeg få nogle bud?

Ud over at du selv er berømt, i alt fald her i nyhedsgruppen , kan
du måske bruge:

- tidl. minister Arne Rolighed, født i Flade
- forfatter Poul Ørum, født i Nykøbing
- forfatter Knud Sørensen, født i Hjørring
- fotograf Kirsten Klein, født i Stockholm
- fabrikant Jens Bukh (traktorer og motorer) og broderen,
gymnastikpædagog Niels Bukh i Ollerup. De er ikke født på Mors, men
forældrene var morsingboer

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Jens Eg

Dato : 26-12-03 23:02

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ud over udenrigsminister Peter Munch og den nulevende billedhugger
> Erik Heide), kan jeg ikke rigtig komme i tanker om nogle "berømte"

ja, der var også og er stadig forfatter Knud Sørensen, Nyk. Mors, desuden
var Kennedys mnd Ted. Sorensen slægt også fra Mors, idrætsmanden Buhk fra
HØJSKOLEN var også morsingbo(født), højskolemanden Lars Bækhøj ligeledes,
og vi har violinisten Anker Buck, også på Mors, så var det så det. Hvad med
Thy eller andet sted i DK??
Godt nytår. mvh Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-12-03 23:33

Fri, 26 Dec 2003 17:27:51 +0100, skrev Kurt Hansen:

>Jeg ved at Frode Jacobsen (medlem af Frihedsrådet og minister uden
>portefølje i Befrielsesregeringen) er født på Mors, men hvor? Der
>dæmrer et eller andet med Karby eller Redsted, men....?

Tak for de præcise oplysninger.

>Ud over udenrigsminister Peter Munch og den nulevende billedhugger
>Erik Heide), kan jeg ikke rigtig komme i tanker om nogle "berømte"
>morsingboer. Må jeg få nogle bud?

Ih, jeg er er overvældet Tak for de mange gode bud. Kommer I i
tanker om flere, så bare skriv.

Fra : Per Lilje

Dato : 30-12-03 00:17

Vi har en presteslekt Morsing i Norge som stammer fra en prest fra
Nykøbing, Mors, som kom til Norge før 1600. Flere medlemmer av denne
slekten har blitt verdensberømte i Norge...

Per B. Lilje

Fra : dannebrog

Dato : 10-01-04 11:19

uha da - forfatteren Knud Sørensen bor på Mors. Han er dog ikke født der;
thi han er født i Hjørring i 1928.

Han har dog boet mange år på Mors, hvor han oprindeligt var landmåler.

M.v.h.

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-01-04 12:05

Sat, 10 Jan 2004 11:18:42 +0100, skrev dannebrog:

>uha da - forfatteren Knud Sørensen bor på Mors. Han er dog ikke født der;
>thi han er født i Hjørring i 1928.
>
>Han har dog boet mange år på Mors, hvor han oprindeligt var landmåler.

Knud Sørensen er "en af vore egne" og er accepteret i levende live.
Normalt går der 3-4 generationer