Ny pc - hvad gør jeg med den gamle?
Fra : Tove Pedersen

Dato : 26-12-03 12:59

Hej
Jeg har en del spørgsmål, jeg har kigget tilbage i div.grupper, men har ikke
lige fundet svar. Hvis det er forkert gruppe så undskyld på forhånd.

Jeg vil gerne have en ny pc, og har tænkt på hvordan jeg bedst beholder det
gamle guf jeg har.

1. Er det muligt at få en ny bygget med win-xp og få en partition, hvor hele
det gamle styresystem=win95 sr-2 (det er 32-bit) bliver lagt ind, og kan det
overhovedet køre med den nye og meget hurtigere hardware? Der er jo sket
mange ting siden 1997 da jeg købte den jeg har nu og som faktisk kan hvad
den skal, undtagen at nuværende hd er for lille, 2,1 gb, skærmen er for
lille, for få ram, 32, osv.osv. Det der trækker, er at jeg kan få en billig
net-forbindelse over antenneforeningen, men jeg tror ikke det kan oprettes
og køre under win95?? min browser er for gammel, ver. 4.0, men maskinen
låser når jeg har prøvet med ver.5 af internet explorer. Så der er mange
sider jeg slet ikke kan komme ind på, og net-banking er heller ikke mulig.
Hvis det kan lade sig gøre, er det meningen at hd skal tilbage i den gamle
maskine og så har jeg allerede en køber til den.

2. Eller er jeg bedre tjent med at købe en hel ny færdigbygget og ikke for
dyr pc og så en switch til en 5-600 kr. som jeg har set i Zitechs katalog og
så have 2 pc'ere, 1 skærm, 1 tastatur og 1 mus? Og skal jeg så installere
noget eller skal de bare sættes i switchen? Og hvad med den printer jeg har,
hp 660C, kan den sluttes til den nye pc når den kører på parallel-porten,
det er der vel ikke i nye pc'er? Ulempen ved det er så at de programmer,
office97 og andet ikke kan bruges i den nye. Plus at det vil fylde vildt
meget i min stue = se hæsligt ud.

Jeg bruger min pc til lidt af hver, tekst, surf, spiller lidt by-byggespil,
jeg har ikke prøvet de vilde skydespil endnu, men det kunne være sjovt, hvis
maskinen ville være med.:), billedbehandling vil den slet ikke den hvæser og
stønner når jeg forsøger.
Jeg skal så også have en ny skærm, fladskærm og 17", og har tænkt på en Acer
732 eller en Medion, som vist er 18".

Jeg håber nogen ved og vil fortælle mig, hvad der er bedst af ovennævnte
muligheder og hvis der er andre muligheder også komme frem med dem.

Venlig hilsen
Tove
..

Fra : Aksel

Dato : 26-12-03 17:03

Du kan sætte den gamle harddisk i den nye PC som ekstra HD "slave" og
installere en boot manager så du kan vælge mellem de to styresystemer, så
har du alt fra den gamle tilgængeligt, det kan måske give problemer med at
din win95 ikke kan arbejde med det nye grafikkort.

Hilsen Aksel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-12-03 22:02

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-12-03 22:05

"Tove Pedersen" <tvp@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg vil gerne have en ny pc, og har tænkt på hvordan jeg bedst beholder det
>gamle guf jeg har.

Send den gamle computer på pension...

En maskine fra -97 med 32 Mb RAM og 2.1 Gb disk kan ikke bruges til
noget fornuftigt idag.

<mlr>

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 26-12-03 22:41

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Send den gamle computer på pension...
>
> En maskine fra -97 med 32 Mb RAM og 2.1 Gb disk kan ikke bruges til
> noget fornuftigt idag.

Vrøvl.

Evt med en ny disk, og en linux-instalation kan den blive til en fin
firewall/web/mail/fil/printer-server. Har sel kørt flere år den en
tilsvarende maskine indtil bundkortet døde.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-12-03 22:43

> [...]
> det er der vel ikke i nye pc'er? Ulempen ved det er så at de programmer,
> office97 og andet ikke kan bruges i den nye. Plus at det vil fylde vildt

Hejsa

Køb du blot en færdigsamlet maskine, den gamle du har vil alligevel ikke
være til at opgradere for rimelige penge, kig evt. på www.midtdata.dk de er
ret billige med deres maskiner.
Så kan du overføre dokumenter osv. fra den gamle til den nye, enten vha.
seriel, parallel eller endnu bedre gennem netværk, det sidste kræver dog et
netværkskort i begge maskiner, så kan den gamle maskine pænt pensioneres og
du sidder med lidt mindre fyld i stuen

Du kan sagtens installere Office97 på den nye maskine selvom du bruger
Windows XP.
Køber du en bundlet maskine med programmer til, får du tit noget der er
bedre end Office97 og sagtens kan læse dokumenter der er oprettet deri.
Hvad din printer angår, så frygt ej, den kan også bruges sammen med en ny
maskine, parallelporten er ikke udgået endnu.

Når du så kigger på fladskærme, er en af tingene du skal se efter, er hvor
mange pixelfejl producenten tillader inden garantien dækker, på nogle er det
f.eks 3 pixles, andre er det f.eks. 7 pixels, og så er det ikke ligegyldigt
om de er spredt eller sammenhængende.. Som du nok kan regne ud er det altså
lidt af et gedemarked at hitte rundt i. En anden ting er responstid, jo
lavere desto bedre og her er det et spil mellem pris og kvalitet og hvor
krævende du er.

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Tove Pedersen

Dato : 26-12-03 23:40

..
> [...]
>lidt af et gedemarked at hitte rundt i. En anden ting er responstid, jo
>lavere desto bedre og her er det et spil mellem pris og kvalitet og hvor

Hej igen
Og tak tak for alle svarene. Det var godt jeg spurgte, jeg havde ikke lige
tænkt på at jeg kunne overføre vha portene. Og at jeg ikke behøver ny
printer.
Så virker det ikke helt så besværligt nu. Og med hensyn til den gamle så
kører den såmænd godt nok, selv om tallene er små, jeg vil bare ha' noget
større, og min evt. køber vil sagtens kunne bruge den som skrivemaskine.

Jeg har set en skærm i Zitechs katalog med 14ms responstid, kan det virkelig
passe? Det er da lavere end alt andet hidtil.

Venlig hilsen
Tove

Fra : Tove Pedersen

Dato : 26-12-03 23:55

Jeg sender den lige igen, mit svar er nederst, det kom med på Sunsite men
ikke på teledk's. mystisk!!!