Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle objektiver på Nikon D100
Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 10:59

Hej NG,

Jeg er ved at købe et objektiv Sigma 70-210 f2.8 APO, en gammel model, ikke
EX type, som jeg tænker mig at bruge med mit Nikon D100. Jeg vil lige høre
om er der noget problem med uskarpe billeder når det tages med bl. 2.8? Der
er en der påstår at de gamle objektiver ikke kan bruges på digital kameraer,
er det korrekt?

Hør gerne fra jer...

Tom

Fra : Jacob

Dato : 26-12-03 11:29

"Tom" <pdt(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg vil lige høre
> om er der noget problem med uskarpe billeder når det tages med bl. 2.8?

Ved blænde 1:2.8 er dybdeskarpheden minimal og det kan være ganske svært at
styre = stort spild. Nu ved jeg ikke, hvad du skal fotografere. Håndbold i
sportshaller kræver blænde 1:2.8 og højt iso-tal, typisk 3200iso.

Objektiver tegner altid skarpest 2-3 blænder fra max-blænden. Det originale
Nikon- og Canon-objektiver udmærker sig dog ved også at tegne knivskarp på
max-blænden. Det er ikke altid tilfældet med Sigma og andre fabrikanter.

> Der
> er en der påstår at de gamle objektiver ikke kan bruges på digital
kameraer,
> er det korrekt?

Har prøvet en Nikkor 300mm 1:2.8 med manuel fokus på mit D100. Lysmåling og
elektronisk styring af blænde fungerer ikke, men det kan godt lade sig gøre
at lave fine billeder.

Håber, at du kan bruge det til noget :)

Hilsen
Jacob