Newsservere og spam!
Fra : Nicolai

Dato : 26-12-03 10:17

Er der nogen udbydere som filtrerer indlæg, som bevidst er spam og andre som
ikke gør?

Nic

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-03 10:45

Nicolai skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Er der nogen udbydere som filtrerer indlæg, som bevidst er spam og andre
> som ikke gør?

TDC filtere mod SPAM. Hvad andre gør er jeg ikke sikker på,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : S

Dato : 26-12-03 11:28

Nicolai skrev news:E0TGb.48$ww4.36@news.get2net.dk
> Er der nogen udbydere som filtrerer indlæg, som bevidst er spam og andre
som
> ikke gør?

Hvis du ikke henter filer over usenet bliver du ikke smittet den vej. Jeg
ved ikke om der bliver virusscannet på usenetserverne, men så burde det være
TDC da det er dem som styrer de danske serverer.

Fra : S

Dato : 26-12-03 11:34

> Nicolai skrev news:E0TGb.48$ww4.36@news.get2net.dk
> som ikke gør?

Det ligner ikke at der filtreres spam fra, men enkelte indlæg bliver slettet
af styrer gruppen. og de indlæg slettes på de danske serverer sådan at ingen
kan læse dem.

Fra : Jan Petersen

Dato : 26-12-03 11:58

Den Fri, 26 Dec 2003 11:34:21 +0100, "S" <ugyldig@spammail.indvalid>
skrev:

>Det ligner ikke at der filtreres spam fra, men enkelte indlæg bliver slettet
>af styrer gruppen. og de indlæg slettes på de danske serverer sådan at ingen
>kan læse dem.

Styregruppen har intet at gøre med sletning af diverse indlæg. det
klares alene af udbydernes filtre og de få enkeltpersoner der har sat
sig ind i teknikken.
--

mvh JP

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-03 11:58

S skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Hvis du ikke henter filer over usenet bliver du ikke smittet den vej. Jeg
> ved ikke om der bliver virusscannet på usenetserverne,

SPAM har ikke noget med virusser at gøre, der bliver ikke viruscannet på
news. Men TDC filtere mod bla. SPAM, men også mod mange andre dårlige
postninger f.eks. at nogle MS programmer satte sv. istædet for re. i
starten af subj. når den svarede, sådant et indlæg kan du ikke poste gennem
TDC's newsservere.

> men så burde det
> være TDC da det er dem som styrer de danske serverer.

TDC styre ikke de danske serverer, de styre sine egne og ikke andet.
Det er et organ der beslutter at der skal oprettes/nedlægges grupper i dk.
herakiet, og der gives så besked til TDC's news BOFH som giver komandoen
til den ene af TDC's newsservere, som genere et indlæg i en bestemt gruppe,
som via det normale newsflow når de øvige newsserver rundt omkring i
verden, som så får de forskellige servere til at oprette/nedlægge gruppen.
Da det er et newssindlæg i en bestemt gruppe og med et bestemt format der
får newsserverne til at oprette/nedlægge gruppen, så dur det ikke at flere
newsbofh manuelt opretter en gruppe på deres newsserver. Og det er af
historiske årsager TDC der styre det for dk. herakiet, men ikke dem der
bestemmer det.

Fra : S

Dato : 26-12-03 18:36

Ivar Madsen skrev news:8877960.ppetpDAer4@news.milli.dk
> [...]
> postninger f.eks. at nogle MS programmer satte sv. istædet for re. i
> starten af subj. når den svarede, sådant et indlæg kan du ikke poste

Derfor jeg sendte endnu et svar.

> [...]
> newsbofh manuelt opretter en gruppe på deres newsserver. Og det er af
> historiske årsager TDC der styre det for dk. herakiet, men ikke dem der

"StyreGruppen består af en række aktive usenettere og er udpeget af Tele
Danmark Internet, der bestyrer det danske Usenet-hierarki."
Når TDC vælger alle der skal være i StyreGruppen, og det er TDI som opretter
og sletter de danske grupper styrer de også usenet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-12-03 19:05

"S" <ugyldig@spammail.indvalid> skrev i en meddelelse
> "StyreGruppen består af en række aktive usenettere og er udpeget af Tele
> Danmark Internet, der bestyrer det danske Usenet-hierarki."

Hvor kommer det fra? Der er ikke noget der hedder "Tele Danmark Internet" nu
om dage.

Fra : S

Dato : 26-12-03 19:37

Martin Højriis Kristensen skrev
> Hvor kommer det fra? Der er ikke noget der hedder "Tele Danmark Internet"
nu
> om dage.

http://usenet.dk/otd/redskab.html
Hvad de kalder sig er underordnet. Det er et amerikansk selskab som ejer
hvad der en gang var de regionale danske teleselskaber senere Tele Danmark
og nu mest kendt som TDC.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 26-12-03 12:59

S <ugyldig@spammail.indvalid> wrote:

> Hvis du ikke henter filer over usenet bliver du ikke smittet den vej. Jeg
> ved ikke om der bliver virusscannet på usenetserverne, men så burde det være
> TDC da det er dem som styrer de danske serverer.

Hvad snakker du om?

--
Allan Joergensen

"May you never gag on your GAHK!" -- Klingon Saying

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-12-03 19:21

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Hvor kommer det fra? Der er ikke noget der hedder "Tele Danmark Internet" nu
> om dage.

Mon ikke det kommer fra <http://usenet.dk/styregruppen/>?

At det så slet ikke betyder det 'S' tror det betyder er en anden
sag. TDC styrer jo ganske vist hvilke grupper der bliver oprettet, men
ikke hvad der bliver postet i dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
You never get a second chance to make a first impression.

Fra : S

Dato : 26-12-03 19:58

Jacob Bunk Nielsen skrev news:spamdrop+m3hdznxwxe.fsf@paven.bunk.cc
> Mon ikke det kommer fra <http://usenet.dk/styregruppen/>?

Næsten.

> At det så slet ikke betyder det 'S' tror det betyder er en anden
> sag. TDC styrer jo ganske vist hvilke grupper der bliver oprettet, men
> ikke hvad der bliver postet i dem.

Det var heller ikke meningen at det skulle forstås som TDC bestemmer hvad
der skal skrives, men de styrer nu engang grupperne og StyreGruppens
medlemmer kan slette indlæg på usenet afsendt af andre (og de gør det også)
kendt som censur.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-03 20:22

> [...]

> der skal skrives, men de styrer nu engang grupperne og StyreGruppens
> medlemmer kan slette indlæg på usenet afsendt af andre (og de gør det

Det er ikke censur, censur er at det skal godkendes på forhånd.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-12-03 21:15

In <bsi0cs$222f$1@news.cybercity.dk> "S" <ugyldig@spammail.indvalid> writes:

> [...]

>der skal skrives, men de styrer nu engang grupperne og StyreGruppens
>medlemmer kan slette indlæg på usenet afsendt af andre (og de gør det også)

Vroevl.

1.
Kun spam-email bliver slettet.

2.
Du kender aabenbart ikke betydningen af ordet censur.

3.
Alle der kender teknikken kan slettes indlaeg paa news. Jeg kender teknikken
og kunne godt slette spam-indlaeg og det samme kunne en masse mennesker.
Men kun nogle faa helte giver besvaeret bagefter.

/Martin

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 26-12-03 23:10

On Fri, 26 Dec 2003 19:58:26 +0100, S wrote in dk.edb.internet.udbydere
<bsi0cs$222f$1@news.cybercity.dk>:

> ......... og StyreGruppens
>medlemmer kan slette indlæg på usenet afsendt af andre (og de gør det også)
>kendt som censur.

Styregruppen har intet med afrydning (cancels) at gøre.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Rea721

Dato : 27-12-03 00:07

S wrote:

> (og de gør det også) kendt som censur.

Dagens klaphat !!

FUT Langt Væk

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Dec 2003

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-12-03 20:20

> [...]
> der skal skrives, men de styrer nu engang grupperne og StyreGruppens
> medlemmer kan slette indlæg på usenet afsendt af andre (og de gør det også)

Hvordan styrer de grupperne mere end jeg fx gør? Jeg kører også min
egen newsserver, som fungerer fuldkommen på lige fod med fx TDC's i
det danske usenet-hierarki.

Alle kan slette indlæg - dels kan man slette sine egne, hvis man fx er
kommet til at poste forkert, og dels kan man slette andres. At slette
andres indlæg er kendt som tredjeparts cancels. Det er dog kun velset
at gøre i danske grupper, hvis man følger OSS'en for
news:dk.admin.netikette, og det sker kun for udenlandsk spam. Man
behøver ikke at være medlem af styregruppen for at lave det der også
er kendt som afrydninger. Man skal dog være opmærksom på at ikke alle
newsservere accepterer tredjeparts cancels, eller cancels i det hele
taget.

Giver man sig derimod til at slette danske indlæg i danske grupper, så
er man på kant med hvad der er kendt som god netikette, og så vil en
klage til ens udbyder normalt afføde at man får lukket for sin adgang
til usenet. Den slags ses der heldigvis strengt på.

Jeg er ret sikker på at styregruppen hverken sletter indlæg eller yder
nogen form for censur. At snakke om censur er i denne sammenhæng
absurd alene ud fra hvordan censur er defineret.

Har du nogen form for dokumentation for dine påstande? Fx i form af
message-id'er på indlæg der er blevet slettet i strid den gode
netikette? Eller råber du bare op om noget du ikke virker som om du
har voldsomt meget forstand på?

--
Jacob - www.bunk.cc
Trap full -- please empty.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-12-03 00:42

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Hvordan styrer de grupperne mere end jeg fx gør?

Det er TDC som har udleveret de aluminiumsfoliehatte styregruppen
bruger.

TDC har udleveret hattene for at sikre sig imod påvirkning af styre-
gruppen fra de andre danske internetudbydere.

Angiveligt er hattene foldet i rumraketaluminiumsfolie.

TDC ved naturligvis hvor de svage steder er på de udleverede hatte og
ved derfor også hvordan de skal vinkle deres strålingsudstyr, i forhold
til det enkelte styregruppemedlem, for at opnå det optimale resultat.

Styregruppen er i øjeblikket ved at se på hvordan designet på denne
Open Source aluminiumsfoliehat: http://zapatopi.net/afdb.html kan for-
bedres (i samarbejde med styregruppen for alt-hierarkiet, som har
brugt den længe (man kan godt se på alt-hierarkiet, at deres styre-
gruppe anvender nogle dårligere materialer til deres hatte)).

Dette er ikke en officiel udmelding fra styregruppen, da indlægget ikke
indeholder PGP-nøglen som kan verificeres på:
http://usenet.dk/dk-admin/pubkey.html

Fra : Niels Callesøe

Dato : 27-12-03 09:18

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote in

> Det er TDC som har udleveret de aluminiumsfoliehatte styregruppen
> bruger.

Det synes jeg _bare_ er for ringe. Nu har jeg arbejdet i biksen i flere
år, og jeg har ikke fået sådan en hat! Bare fordi man sidder i en
gruppe der hedder noget med "styre" så er man åbenbart vigtig. Det er
en skandale.

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 28-12-03 17:08

Niels Callesøe skrev:

> Det synes jeg _bare_ er for ringe. Nu har jeg arbejdet i biksen i
> flere år, og jeg har ikke fået sådan en hat!

Tal med din nærmeste chef om det. Svaret fra ham er nok et bedre fin-
gerpeg, end en medarbejdudviklingssamtale, om hvordan koncernen ser på
dig som værdiskabende medarbejder.

Opfølgning sat til dk.snak.offtopic.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-03 01:41

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> writes:

> Det er TDC som har udleveret de aluminiumsfoliehatte styregruppen
> bruger. [ ... ]
> Angiveligt er hattene foldet i rumraketaluminiumsfolie.

Ahhh - vigtig detalje. Jeg kan kun lave foliehatte af almindeligt
aluminiumsfolie fra Netto. Om det så er bedre eller dårligere skal jeg
lade være usagt, men jeg skal gerne forsøge at folde en til dig, hvis
du en dag skulle komme forbi, så du måske lave en test af om den
skulle være bedre end dem af raketfolie.

--
Jacob - www.bunk.cc
If in doubt, mumble.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 28-12-03 17:00

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Ahhh - vigtig detalje. Jeg kan kun lave foliehatte af almindeligt
> aluminiumsfolie fra Netto. Om det så er bedre eller dårligere skal
> jeg lade være usagt,

Sammenlign alt-hierarkiet med dk-hierarkiet og drag din egen konklu-
sion ud fra det. Styregruppen for alt-hierarkiet anvender normal hus-
holdningsaluminiumsfolie til deres hatte.

> men jeg skal gerne forsøge at folde en til dig, hvis du en dag skulle
> komme forbi, så du måske lave en test af om den skulle være bedre end
> dem af raketfolie.

Så skal du huske at koordinere det med OTD om nogle grupper som nor-
malt ikke ville blive oprettet, f.eks. binære grupper, nye grupper i
andet led eller oprettelsen af en ny catch-all gruppe om et givent
emne (f.eks. om forsvaret).