Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon a70 - Uden blitz dårlige billeder ?
Fra : Hagman

Dato : 26-12-03 01:25

Hejsa.

Hvergang jeg tager billeder UDEN blitz med mit Canon A70, så bliver
billederne uskarpe, medmindre jeg holder kamera'et 100% stille mens jeg
tager billedet, og jeg mener VIRKLIG 100% stille.
Sådan synes jeg det er med alle indstillinger, også i "Auto"-mode.

Med blitz synes der ikke være nogen problemer.

Er dette normalt ?

Fortsat God Jul.
....og ta' bare et Godt Nytår med også ;)

Fra : Mark

Dato : 26-12-03 02:15

"Hagman" <michael@FJERNmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sådan synes jeg det er med alle indstillinger, også i "Auto"-mode.
>
> Med blitz synes der ikke være nogen problemer.

Ja, hvis det er mørkt, og ingen blitz til at lyse op, så har den brug for
større lukkertid, og derved er der større mulighed for rystede/uskarpe
billeder.

Det ville ikke være nogen problem i dagslys, udendørs eksempelvis.

Mvh
Mark

Fra : HCS [4000]

Dato : 26-12-03 10:36

Er det ikke fordi du bruger for lange lukkertider? I denne tid hvor det er
halvmørkt det meste af tiden er der stor mulighed for lang lukkertid. Prøv
at sætte kameraet på stativ (eller fast underlag) og brug selvudløseren, så
du ikke selv skal holde kameraet, og se hvad der sker. Vi er meget
forskellige, nogen kan holde kameraet stille ved 1/30, jeg selv vil helst
have en 1/125 for at være sikker på ikke rystede billeder.

Hilsen Hans - homepage: www.fotofritid.dk
klik på Coppermine logoet for at se nyeste billeder.

Fra : Hagman

Dato : 26-12-03 11:27

Hvordan justere jeg lukkertiden på kamera'et ?
Det er dansk display på Cam'et, men min manuel er på tysk :(

Så er der et andet ord for lukkertid ???

Fra : H.Kragelund

Dato : 26-12-03 19:37

> Hvordan justere jeg lukkertiden på kamera'et ?
Ved at sætte dit kamera på Tv (på drejeknappen)
Her kan du også ændre iso tallet til f.eks 200 eller 400
som så vil give dig lov til at gå højer op i lukker hstighed
uden at du under eksponere billedet!

> Det er dansk display på Cam'et, men min manuel er på tysk :(

Du kan på www.powershot.com hente en engelsk udgave af din manual, hvis det
da er bedre.

> Så er der et andet ord for lukkertid ???
shutter speed på engelsk: Tysk ved jeg ikke lige, måske
geshlosser hastigheit...heh

mvh
henrik

Fra : H.Kragelund

Dato : 26-12-03 19:46

> Ved at sætte dit kamera på Tv (på drejeknappen)
> Her kan du også ændre iso tallet til f.eks 200 eller 400
> som så vil give dig lov til at gå højer op i lukker hstighed
> uden at du under eksponere billedet!

Jeg formulerede mig lidt dårligt! Du kan ikke ændre iso indstilling på
drejeknappen. Men i Tv mode kan du gå ind i en menu og ændre den !

mvh
henrik

Fra : Hagman

Dato : 26-12-03 21:08

"H.Kragelund" <hkragelund@xxc.dk> skrev
> Ved at sætte dit kamera på Tv (på drejeknappen)
> Her kan du også ændre iso tallet til f.eks 200 eller 400
> som så vil give dig lov til at gå højer op i lukker hstighed
> uden at du under eksponere billedet!

Takker, men hvad er ISO-tingen der ?
Skal jeg bare lade den være eller hvad ?

Men har pillet lidt med det, og den tager kanon mørke billeder, faktisk helt
sorte billeder ?

Fra : H.Kragelund

Dato : 26-12-03 21:23

"> Takker, men hvad er ISO-tingen der ?
ISO-tingen er et udtryk filmens lysfølsomhed. Jo højer jo mere lysfølsom er
filmen og des mere støj kommer der på billedet!
> Skal jeg bare lade den være eller hvad ?
Nej. Det er en af de muligheder du har for at få en lidt hurtigere lukker!

Prøv at sætte kameraet i Tv mode. Sæt iso til 50, lukkeren til 1/60 og tag
et billede uden blitz. Gør det samme igen, men denne gang sætter du iso til
400.

Når du har gjort det og sammenligner billederne, så er jeg sikker på du
forstår hvad jeg mener:

> Men har pillet lidt med det, og den tager kanon mørke billeder, faktisk
helt
> sorte billeder ?
Ja det er noget pis!!
Men jeg er sikker på du kan gøre bedre :)

Prøv evt. at sætte lysmåling til spot når du tager billeder i dårlig
belysning!

mvh
henrik

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 26-12-03 10:51

> [...]
> Sådan synes jeg det er med alle indstillinger, også i "Auto"-mode.
>
> Med blitz synes der ikke være nogen problemer.

Hej

Igen og igen

Gaverne kommer ikke væltende ned fra himlen, bare fordi man har fået et
digitalkamera. Grundlæggende fototeori er grundlaget for at forstå hvad der
sker i processen, det er derfor en god ide at læse et par "fotobøger", gerne
fra 1950 eller der før, dengang omhandlede det nemlig kun grundreglerne.

Men svaret på dit spørgsmål er, at du ved brug af blitz "fryser" motivet, da
blitzen har meget kort udladningstid. Og uden brug af blitz bliver dine
billeder rystede pga. den for lange lukkertid.

Og godt nytår !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-03 11:13

Hagman wrote:

> Hvergang jeg tager billeder UDEN blitz med mit Canon A70, så bliver
> billederne uskarpe, medmindre jeg holder kamera'et 100% stille mens jeg
> tager billedet, og jeg mener VIRKLIG 100% stille.

Det lyder dog mærkeligt, tænk at dine billeder bliver rystede,
hvis du ikke holder dit kamera stille under eksponeringen...!

Må jeg foreslå, at du går på biblioteket og låner nogle bøger
om fotografi for begyndere...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hagman

Dato : 26-12-03 11:22

> [...]
> hvis du ikke holder dit kamera stille under eksponeringen...!
>
> Må jeg foreslå, at du går på biblioteket og låner nogle bøger

Øhh, hvis alle folk gjorde det, hvad skulle disse NG'er så være til ?

Godt nytår.

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 26-12-03 11:52

Jadav!

Det er altid dejlig med et brugbart svar, nu kan vi jo ikke alle sammen være
prof. (det er jeg heller ikke selv)!

Kan du ikke et eller andet sted på kamerate læse lukketiden ????
Ellers kan du når du lægger dine foto over i PC'eren højreklikke med musen
og vælge engskaber, her kan jeg på mit 300D og IXUS V se data som bælnde og
lukke tid.

Alt under "langsommer end" 1/60 sek. vil blive rystet hvis du holder det i
hånden!

--
M.v.h.
Hans Nikolajsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-03 12:22

Hans Nikolajsen wrote:

> Alt under "langsommer end" 1/60 sek. vil blive rystet hvis du holder det i
> hånden!

Sludder - hvis man har øvet sig, så kan man sagtens fotografere
håndholdt på tider under 1/60 sek. uden at ryste...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 26-12-03 12:54

"Hans Nikolajsen" <h67test@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Alt under "langsommer end" 1/60 sek. vil blive rystet hvis du holder det i
> hånden!

Sludder, jeg har taget masser af billeder på 1/30 med alm. objektiv, uden at
de bliver rystede, og hvis du f.eks. har et IS objektiv kan man godt gå ned
på 1/10.

PS.
Kan du ikke lige kigge på citatteknik, så man kan følge med i diskussionen.

Deaster

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-12-03 13:20

Deaster skrev:

> [...]
> de bliver rystede, og hvis du f.eks. har et IS objektiv kan man godt gå ned

Kan du ikke forklare mig hvordan det bliver relevant i forhold til Canon
A70?

Da vi jo ydermere har en vis indikation på at den som rådet er givet til
netop ikke er meget rutineret sådan som fx. du nok er det, kan jeg da
ikke se andet end at det er en udemærket tommelfingerregel til en start.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Deaster

Dato : 26-12-03 14:37

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke forklare mig hvordan det bliver relevant i forhold til Canon
> A70?

Nææ. Hans Nikolajsen skriver vist om sine erfaringer med sit 300D og Ixus:

[...]

Så det kan jeg ikke umiddelbart da jeg ikke ejer et A70.

> Da vi jo ydermere har en vis indikation på at den som rådet er givet til
> netop ikke er meget rutineret sådan som fx. du nok er det,

Det tror jeg faktisk ikke, jeg er ikke ret rutineret.

>kan jeg da
> ikke se andet end at det er en udemærket tommelfingerregel til en start.

Tjjaaa, man kan jo også vælge at give en tommelfingerregel på 1/125 hvis man
ryster meget på hånden, det bliver det ikke mere korrekt af.

Deaster

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-03 15:08

Jesper Brunholm wrote:

> Kan du ikke forklare mig hvordan det bliver relevant i forhold
> til Canon A70?

Det er da bedøvende ligegyldigt, Hagman har indledt denne tråd
med at spørge, hvorfor han får rystede billeder, hvis han ikke
holder kameraet helt stille under eksponeringen.

Og så er vi nogen som påpeger, at det er ret naturligt, at man
skal holde kameraet helt stille under eksponeringen.

Og der er også nogen som bemærker, at man godt kan håndholde et
kamera på temmelig lange eksponeringstider, hvis man har øvet
sig...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-03 14:55

Deaster wrote:

> Sludder, jeg har taget masser af billeder på 1/30 med alm. objektiv, uden at
> de bliver rystede, og hvis du f.eks. har et IS objektiv kan man godt gå ned
> på 1/10.

Og når man er øvet, så kan man faktisk godt komme endnu længre
ned, jeg har taget håndholdte billeder på 1/1 sek., digicam's
og analoge kameraer med centerlukker er særligt gode til hånd-
holdte optagelser ved lange eksponeringstider, da kameraets
lukker ikke selv genererer en rystelse...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hagman

Dato : 26-12-03 15:11

Bliver kvaliteten af billedet dårligere hvis man har en lukketid på 1/30 end
på 1/90 etc... ?

Fra : Mark

Dato : 26-12-03 15:18

> Bliver kvaliteten af billedet dårligere hvis man har en lukketid på 1/30
end
> på 1/90 etc... ?

Det er forskelligt, alt efter hvor meget lys der er til stede.

Prøv dig lidt frem, det gjorde jeg, indtil mit A60 gik i stykker :'(

Mvh
Mark

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-03 15:34

Hagman wrote:

> Bliver kvaliteten af billedet dårligere hvis man har en lukketid på 1/30 end
> på 1/90 etc... ?

Det kan man ikke besvares entydigt, eksponeringstiden og blænden
bruges til at sikre den korrekte belysning af motivet, men hvis
der ikke er ret meget lys, så kan det ved største blændeåbning
stadig være nødvendig at gå ned på en lang tid.

Men da blænden også bruges til at styre dybdeskarphedden, så er
man også nødt til at overveje hvilken blænde man vælger, og man
kan jo ønske at foretage en nedblænding for at få større dybde-
skarphed, og så må man acceptere en længre eksponeringstid.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 27-12-03 21:02

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> de bliver rystede, og hvis du f.eks. har et IS objektiv kan man godt gå

Joo, men er det ikke interessant om objekter i motivet bevæger sig ? Det er
vel ofte mennesker i bevægelse man tager billeder af indendørs.

rAnders.

Fra : Deaster

Dato : 27-12-03 21:25

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3fede548$0$9807> >
> [...]
er
> vel ofte mennesker i bevægelse man tager billeder af indendørs.

1/30 synes jeg sjældent er det helt store problem indendørs, mht. til
bevægelser medmindre vi snakker om sport.

Deaster

Fra : rAnders

Dato : 30-12-03 15:51

> uden

> er
>
> 1/30 synes jeg sjældent er det helt store problem indendørs, mht. til
> bevægelser medmindre vi snakker om sport.

Måske, men jeg kan nu bedst lide når folk kan dreje hovedet eller bevæge
hånden uden at det ødelægger billedet. Men måske er du også bare en bedre
fotograf end jeg. Jeg optager ikke under 1/50 sec. hvor der er levende
mennesker

rAnders.

Fra : Richard

Dato : 31-12-03 17:15

rAnders wrote:

> [...]
> hånden uden at det ødelægger billedet. Men måske er du også bare en bedre
> fotograf end jeg. Jeg optager ikke under 1/50 sec. hvor der er levende

Prøv at finde et fast anlæg for kameraet; A70 er jo - i modsætning til
mange andre af de mindre digi-cams - velsignet med både flad bund og
rette sideflader, så det er let at finde støtte for. En lille stof-
eller plastpose fyldt med ris el. lign kan udjævne underlaget - en god
ting at tage med, hvis du ikke gider slæbe et stativ

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-12-03 12:13

Hagman skrev:
> Hvergang jeg tager billeder UDEN blitz med mit Canon A70, så bliver
> billederne uskarpe, medmindre jeg holder kamera'et 100% stille mens jeg
> tager billedet, og jeg mener VIRKLIG 100% stille.

Ja da - selv med blitz kan du få uskarpe billeder hvis du bevæger dig nok.

Lukkertiden sænker risikoen for at man når at bevæge sig i takt med at
den bliver hurtigere, og blitzen hjælper yderligere ved i ultrakort tid
at belyse.

> Sådan synes jeg det er med alle indstillinger, også i "Auto"-mode.

i Auto kan du vist slet ikke slå blitzen fra, men brug Display knappen
til at få oplysninger om lukkertid osv frem på skærmen når du
fotograferer, og slå blitzen til når du nærmer dig 1/60 eller 1/50 og
nedefter, der er her det typisk begynder at være for svært at holde
kameraet stille uden blitz medmindre man har en del rutine.

Jeg holder med de par stykker som skriver at det er rigtigt smart at
vide lidt om hvad foto og digitalkamera går ud på, og hvordan det
virker. Nyhedsgruppen kan sagtens gøre det ud for de digitale bøger, men
da vi andre også sidder her og skriver uden at få noget for det, gider
vi ikke skrive en bog sammen til dig - du må søge tilbage i gruppen, det
kan du gøre med http://groups.google.com

Grunden til at vi anbefaler bøger er at der er den viden du leder efter
altså samlet på væsentlig mindre tekst end her i nyhedsgruppen.

Photocare har udgivet en gratis bog som du med lidt held skulle kunne
finde online som pdf. Nederst på siden her kan du komme til
pdf-versionen: <http://www.photocare.dk/?side=27>

Manualen til A70 er tilgængelig online på engelsk
(http://www.powershot.com/powershot2/customer/manual.html) - download
den og læs den igennem, du får _meget_ mere glæde af dit kamera når du
har været manualen igennem! .
(Hvis ikke dit engelsk er godt nok heller vil jeg kraftigt foreslå at
anskaffe den danske manual på den ene eller den anden måde).

Mvh, pøj pøj og Godt Nytår til alle

Jesper Brunholm

Fra : Chr. L.

Dato : 26-12-03 13:25

> [...]
> Sådan synes jeg det er med alle indstillinger, også i "Auto"-mode.
>
> Med blitz synes der ikke være nogen problemer.

På mit A80 er der en 'shake warning' dvs at den lyser og viser et ikon på
skærmen!.

Chr.