|
| Forbrugerkøb Fra : Sturm |
Dato : 23-12-03 14:29 |
|
Hej NG!
I forbindelse med julegavehandlen har jeg brug for et godt råd.
I søndags var jeg i den lokale expert for at købe ringenes herre special
edition som skal være julegave til min mand. De havde 1'eren hjemme, men
ikke 2'eren. De kunne imidlertid se, at de ville få den hjem tirsdag (i
dag), og var endda så skråsikre på det, at de godt mente jeg kunne betale
for den søndag og hente den i dag. Det sagde jeg, at jeg gerne ville, hvis
de lovede med 100 %'s sikkerhed at den var der i dag - og det gjorde jeg. Så
jeg betalte i alt 900 kr for begge film - selvom jeg kun fik den første.
Nu har jeg så lige ringet derned og uha, de har søreme ikke fået den fra
leverandøren. Og når heller ikke at få den inden jul, da de har lukket i
morgen.
Lige nu er jeg temmelig SUR på expert og jeg lovede chefen, at de for det
første har mistet en kunde og for det andet, at jeg ikke bare har tænkt mig
at slippe. Min holdning er, at jeg har en aftale med butikken om at få min
film i dag og at hvad der foregår mellem dem og deres leverandør overhovedet
ikke vedkommer mig og må være deres eget problem.
Men hvordan griber jeg sagen bedst an? Skal jeg klage til
forbrugerstyrelsen? Han tilbød mig at jeg kunne få pengene tilbage, men det
sagde jeg at jeg ikke ville, for jeg forventede at få min film inden jul -
og det må de så finde ud af, hvordan de vil klare.
Nogen meninger og gode råd? På forhånd af hjertet tak!
Mvh Inger Sturm
| |
Rune Wold (23-12-2003)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 23-12-03 15:11 |
|
Sturm skrev:
[klip]
> Men hvordan griber jeg sagen bedst an?
Fasthold kravet om naturalopfyldelse indtil juleaften er forløbet, og
dernæst må du vel vælge, om du stadig fastholder eller om du vil hæve.
[klip]
> Skal jeg klage til forbrugerstyrelsen?
Hvis klagebetingelserne er opfyldte, så er det vel enhver ordentlig danskers
pligt at klage sin sag, så hvorfor ikke?
[klip]
> Han tilbød mig at jeg kunne få pengene tilbage, men det sagde jeg
> at jeg ikke ville, for jeg forventede at få min film inden jul -
> og det må de så finde ud af, hvordan de vil klare.
Ja, du har antagelig retten på din side, idet sælger næppe skal præstere
større opofrelse, end hvad den såkaldte offergrænse tillader.
Men jeg ville ikke sætte mine forhåbninger op efter, at du får filmen til
tiden.
/Rune Wold
| |
Lars Ladingkaer (23-12-2003)
| Kommentar Fra : Lars Ladingkaer |
Dato : 23-12-03 22:59 |
|
"Rune Wold" skrev:
>> Skal jeg klage til forbrugerstyrelsen?
> Hvis klagebetingelserne er opfyldte, så er det vel
> enhver ordentlig dansker pligt at klage sin sag,
> så hvorfor ikke?
Minimumsgræsen er 500 kr. Jeg ved ikke hvad Expert tager for Ringenes Herre
2 special, men den plejer at være billigere.
--
Mvh, Lars
www.recordere.dk
Guide til HDD & DVD Recordere
| |
Rune Wold (23-12-2003)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 23-12-03 23:06 |
|
Lars Ladingkaer skrev:
[klip]
> Minimumsgræsen er 500 kr. Jeg ved ikke hvad Expert tager for
> Ringene Herre 2 special, men den plejer at være billigere.
Det blev oplyst, at begge film kostede 900 kr. Hvis hun hæver købet i sin
helhed, vil den gamle minimumsgrænse være opfyldt.
Den ny minimumsgrænse som er 800 kr., og som træder i kraft 1.1.04., vil
også være opfyldt, men jeg kender ikke de øvrige klagebetingelser (hvis der
er andre).
/Rune Wold
| |
Jess Møller (24-12-2003)
| Kommentar Fra : Jess Møller |
Dato : 24-12-03 00:18 |
|
--
Jess Møller
"Rune Wold" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
news:bsae8q$70$1@sunsite.dk...
>
> Lars Ladingkaer skrev:
>
> [klip]
>
> > Minimumsgræsen er 500 kr. Jeg ved ikke hvad Expert tager for
> > Ringene Herre 2 special, men den plejer at være billigere.
>
> Det blev oplyst, at begge film kostede 900 kr. Hvis hun hæver købet i sin
> helhed, vil den gamle minimumsgrænse være opfyldt.
> Den ny minimumsgrænse som er 800 kr., og som træder i kraft 1.1.04., vil
> også være opfyldt, men jeg kender ikke de øvrige klagebetingelser (hvis
der
> er andre).
>
> /Rune Wold
>
Men hvad vill hun få ud af at klage til Forbrugerstyrelsen, dagen før
Juleaften???
At de skal levere varen til tiden, det kan næppe nås...
Eller at købet skal hæves, som de har tilbudt hende...
| |
Rune Wold (24-12-2003)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 24-12-03 11:28 |
|
Jess Møller skrev:
[klip]
> Men hvad vill hun få ud af at klage til Forbrugerstyrelsen, dagen før
> Juleaften???
Det ved jeg heller ikke, det var også derfor jeg prøvede at lyde ironisk i
mit første indlæg.
/Rune Wold
| |
Jess Møller (25-12-2003)
| Kommentar Fra : Jess Møller |
Dato : 25-12-03 00:42 |
|
Jess Møller
"Rune Wold" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
news:bsbpod$j1r$1@sunsite.dk...
> Jess Møller skrev:
>
> [klip]
>
> > Men hvad vill hun få ud af at klage til Forbrugerstyrelsen, dagen før
> > Juleaften???
>
> Det ved jeg heller ikke, det var også derfor jeg prøvede at lyde ironisk i
> mit første indlæg.
>
> /Rune Wold
>
Det var mere rettet til Sturm
| |
Ulrik (23-12-2003)
| Kommentar Fra : Ulrik |
Dato : 23-12-03 18:35 |
|
"Sturm" <sturm@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe84318$0$69990$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> I forbindelse med julegavehandlen har jeg brug for et godt råd.
>
> Så jeg betalte i alt 900 kr for begge film - selvom jeg kun fik den første.
>
HVORNÅR lærer danskerne IKKE at betale forud
| |
Jess Møller (23-12-2003)
| Kommentar Fra : Jess Møller |
Dato : 23-12-03 19:53 |
|
"Ulrik" <Ubolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bs9ud8$hpg$2@sunsite.dk...
>
> HVORNÅR lærer danskerne IKKE at betale forud
>
>
Hvad er der så galt med at betale forud i dette tilfæle?!?
| |
// Overby (27-12-2003)
| Kommentar Fra : // Overby |
Dato : 27-12-03 10:42 |
|
> HVORNÅR lærer danskerne IKKE at betale forud
Jeg kan ikke relevans af din påstand i dette tilfælde, idet Expert har
tilbudt at hæbe handlen. I øvrigt, som en sidebemærkning, kan jeg heller
ikke se problematikken i at betale forud. Men det er en helt anden sag.
/Daniel
| |
N.O.Svendsen (24-12-2003)
| Kommentar Fra : N.O.Svendsen |
Dato : 24-12-03 11:30 |
|
"Sturm" <sturm@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe84318$0$69990$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> I forbindelse med julegavehandlen har jeg brug for et godt råd.
>
Se købelovens § 26 subsidiært § 27
§ 26. Er leveringstiden forløbet, og har levering ikke fundet sted, må
køberen, om han vil fastholde købet, på forespørgsel fra sælgerens side uden
ugrundet ophold give meddelelse derom. Undlader han dette, taber han sin ret
til at kræve levering. Det samme gælder, selv om han ikke har modtaget nogen
forespørgsel, dersom han ikke inden rimelig tid meddeler, at han vil
fastholde købet.
§ 27. Har levering fundet sted efter leveringstidens udløb, må køberen, når
det ved genstandens fremkomst eller underretning fra sælgeren viser sig, at
leveringen er sket for sent, i handelskøb straks og ellers uden ugrundet
ophold meddele sælgeren, at han vil påberåbe sig forsinkelsen. Undlader han
dette, kan han ikke senere påberåbe sig forsinkelsen. Vil køberen benytte
sin ret til at hæve købet, må han under denne rets fortabelse uden ugrundet
ophold meddele sælgeren dette.
Venlig hilsen
Niels Svendsen
| |
N.O.Svendsen (24-12-2003)
| Kommentar Fra : N.O.Svendsen |
Dato : 24-12-03 11:39 |
|
"N.O.Svendsen" <nosmob@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:0WdGb.133$5V3.84@news.get2net.dk...
>
> "Sturm" <sturm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fe84318$0$69990$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej NG!
> >
> > I forbindelse med julegavehandlen har jeg brug for et godt råd.
> >
> Se købelovens § 26 subsidiært § 27
Nææ, der var jeg vist lidt for hurtig
det er nok nærmere §74:
§ 74. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, og skyldes dette ikke
køberen eller en omstændighed, som han bærer risikoen for, foreligger der
forsinkelse.
Stk. 2. I tilfælde af forsinkelse kan køberen hæve købet, såfremt
forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham og sælgeren måtte forudsætte
dette. Det samme gælder, hvis sælgeren ikke efter påkrav leverer
salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har fastsat,
eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.
> Venlig hilsen
>
> Niels Svendsen
>
>
| |
Jess Møller (25-12-2003)
| Kommentar Fra : Jess Møller |
Dato : 25-12-03 00:44 |
|
Jess Møller
"N.O.Svendsen" <nosmob@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:M0eGb.138$mX3.131@news.get2net.dk...
>
> "N.O.Svendsen" <nosmob@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:0WdGb.133$5V3.84@news.get2net.dk...
> >
> > "Sturm" <sturm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3fe84318$0$69990$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Hej NG!
> > >
> > > I forbindelse med julegavehandlen har jeg brug for et godt råd.
> > >
> > Se købelovens § 26 subsidiært § 27
>
> Nææ, der var jeg vist lidt for hurtig
>
> det er nok nærmere §74:
>
> § 74. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, og skyldes dette ikke
> køberen eller en omstændighed, som han bærer risikoen for, foreligger der
> forsinkelse.
>
> Stk. 2. I tilfælde af forsinkelse kan køberen hæve købet, såfremt
> forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham og sælgeren måtte
forudsætte
> dette. Det samme gælder, hvis sælgeren ikke efter påkrav leverer
> salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har
fastsat,
> eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.
>
> > Venlig hilsen
> >
> > Niels Svendsen
> >
> >
>
>
Ja, ´men hun er da blevet tilbudt at få pengene igen, så jeg ved ikke
hvorfor KbL § 74 skal tages i brug?
| |
N.O.Svendsen (25-12-2003)
| Kommentar Fra : N.O.Svendsen |
Dato : 25-12-03 12:04 |
|
"Jess Møller" <jess.moeller@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:kxpGb.1060$Yb3.116@news.get2net.dk...
> >
> Ja, ´men hun er da blevet tilbudt at få pengene igen, så jeg ved ikke
> hvorfor KbL § 74 skal tages i brug?
>
Kun for at præcisere at forretningen har opfyldt lovens krav; nemlig at
såfremt der ikke kan leveres indenfor den fastsatte tidsfrist, at give
kunden mulighed for at hæve købet.
Det er jo lidt svært at levere en vare man ikke har eller ikke kan skaffe.
Venlig hilsen
Niels Svendsen
| |
Sturm (27-12-2003)
| Kommentar Fra : Sturm |
Dato : 27-12-03 14:29 |
|
Hej alle!
Tak for svarene. Nu har jeg hidset mig ned og været nede og få mine penge
tilbage. (De havde stadig ikke fået filmen hjem...)
Venlig hilsen Inger Sturm
| |
|
|