Dåbsudstryk
Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 25-12-03 10:58

I Sct. Knuds kirkebog, Odense har jeg fundet en del forslægt i 1700-tallet.
Ved dåbsindførslen er der bestemte vendinger, jeg simpelthen ikke kan læse -
eller gætte mig til:
"Maria Christensdatter for Monsr Johannes Hyllerup bar det, for ?? stod Anna
Marie for Monsr. Petersen Kok, fadderne...."

For det første: de to gange for efterfulgt af et navn - hvad betyder det?
Det kan måske være kvindernes mænd - fædre - arbejdsgivere?

Og ?? - hvad kan det være?
--
mvh.
Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-12-03 13:08

"Jette Toftegaard Pedersen" <jetteSLET@nebrot.dk> skrev Thu, 25 Dec 2003
10:57:55 +0100

>For det første: de to gange for efterfulgt af et navn - hvad betyder det?
>Det kan måske være kvindernes mænd - fædre - arbejdsgivere?
>
>Og ?? - hvad kan det være?

Det var jo nok mennere at svare på, hvis du gav et link eller en
henvisning til et eksempel. )

Men skud i blinde kunne være at det du læser som 'for' skulle være
'hos', altså:

"Maria Christensdatter hos Monsr Johannes Hyllerup bar det, hos hende
stod Anna Marie hos Monsr. Petersen Kok, fadderne...."

Frit oversat: "Johannes Hyllerups pige Marie Christensdatter bar barnet
og Petersen Koks pige Anna Marie holdt huen."

Men som sagt, uden et eksempel at gå ud fra må det blive rent gætværk.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 25-12-03 14:03

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Jeg tror, du har ret - og et eksempel kan ses på Arkivalieonline, Sct Knud,
Odense 1742-1797 opslag 214 med Barbara Marias dåb.

Fra : Hans Poulsen

Dato : 25-12-03 17:06

"Jette Toftegaard Pedersen" <jetteSLET@nebrot.dk> wrote in message news:<3feab4a3$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> For det første: de to gange for efterfulgt af et navn - hvad betyder det?
> Det kan måske være kvindernes mænd - fædre - arbejdsgivere?

Kære Jette

Det første "for", mellem Christensdatter og Monsr., er måske et "hos"?

Havd siger du til det gæt?

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C