Ang. arkivalieronline.dk
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-12-03 17:39

Jeg forsøgte mig med at kigge på www.arkivalieronline.dk
forleden aften, og kiggede specielt på Odense amt.
Det var bare en gang rod! Ingen systematik i kirkebøgerne,
som vi dog nogenlunde plejer at have ved almindelige kirkebøger.
Så sendte jeg en mail til dem, og fik allerede svar næste dag -
og meddelelse om, at fejlen var rettet.
Så i går aftes gik jeg igen ind og kiggede - og fandt til alt held
at alt var i skønneste orden, og minsandten, om ikke jeg fandt
det, som jeg søgte! Uden at flytte mig fra computeren fik jeg nu
muligheden for at søge efter en slægtning i Odense, og at læse
direkte i kirkebøgerne. Tusind tak for det!
Det er nemlig aldrig lykkedes mig endnu at komme på arkivet
i Odense, så dette opslag var en "overligger" på over 25 år!
Bagefter kiggede jeg på Familysearch - og fandt mindsandten
de samme oplysninger indskrevne som uddrag fra kirkebogen.

Se, det var altså min ekstra lille julegave.

God jul til jer alle.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 24-12-03 20:35

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
> Det er nemlig aldrig lykkedes mig endnu at komme på arkivet
> i Odense, så dette opslag var en "overligger" på over 25 år!

Har du ikke mulighet for å låne mikrofilm med kirkebøker
gjennom ditt nærmeste bibliotek, og sitte der og se kirkebøker?
Det gjør jeg. Mikrofilmer over kirkebøker o.a. som biblioteket
ikke har, kan jeg låne som fjernlån og sitte og se dem der på
biblioteket. Jeg bor ca 50-60 norske mil fra nærmeste arkiv,
og dit kommer jeg meg ca en gang pr. år.

Anne Lise Hovdal

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-12-03 22:46

On Wed, 24 Dec 2003 20:35:02 +0100, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.fjerndette.invalid> wrote:

> [...]
>biblioteket. Jeg bor ca 50-60 norske mil fra nærmeste arkiv,
>og dit kommer jeg meg ca en gang pr. år.

Nej, den mulighed findes ikke i Danmark.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-12-03 23:33

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Nej, den mulighed findes ikke i Danmark.

Det er nu ikke helt rigtigt, for du har altid muligheden for at låne
filmene til det nærmeste "Slægtshistoriske Center" - under
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Men for mig er rejsen
til Århus eller Odense stort set af lige meget besvær, derfor glædede
jeg mig meget over denne nye mulighed.

Mvh.Bodil.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 25-12-03 00:31

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i melding
news:3fea141f$0$9733> > On Wed, 24 Dec 2003 20:35:02 +0100, "Anne Lise
> [...]
> Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Men for mig er rejsen
> til Århus eller Odense stort set af lige meget besvær, derfor glædede

Det er mulig de har noe slikt i større byer i Norge. Jeg begynner
vel å innse hvor heldig jeg er, som bare kan gå til mitt lokale
bibliotek og bestille mikrofilmer for å se der.

De har også noen mikrofilmer for området her omkring, og dem
har de i et skap på biblioteket. Disse har jeg sett både på egne
aner og andres aner. Jeg er uføretrygdet, og har sett ganske
mange kirkebøker for andre etterhvert av det som finnes på
biblioteket her. Har ikke tatt betalt for dette, og jeg liker jo
å gjøre slikt for folk. Slår selvfølgelig også opp i det som
måtte være nødvendig av slektsbøker, bygdebøker og andre
bøker der.

De kjenner meg så godt på det biblioteket etterhvert, at jeg bare
får nøkkelen til skapet når jeg skal se mikrofilmer som er der.
Svarene til andre blir sendt på mail, eller gitt privat til folk som
bor her, eller sendt som svar på nyhetsgruppe eller Digitalarkiv.
"Oppdragene" ser jeg også ofte på de to siste beskrevne forum
her. Tror ikke alle i Norge heller er så heldig som meg her.

Anne Lise Hovdal

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-12-03 07:18

> [...]
>
> De har også noen mikrofilmer for området her omkring, og dem
> har de i et skap på biblioteket. > Anne Lise Hovdal
************
Må Brian se dette og blive inspireret . . . .
God jul & godt nytår!

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 25-12-03 00:01

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i melding

> Nej, den mulighed findes ikke i Danmark.

Da er jeg vel heldig, for det er ikke alle bibliotek i Norge
som har mikrofilmapparat heller. Biblioteket har en oversikt
over hva som finnes av mikrofilmer med nummer, og jeg har
kopiert noen sider fra disse bøkene. Når jeg får filmene kan
jeg bare bestille tid for å se på biblioteket, og siden de fleste
har apparat hjemme er det ikke stor pågang der. Jeg kan
faktisk sitte der på eget rom, og det er to rom med apparater
til dette formålet. Apparatene begynner å bli gamle, så det
er et tidsspørsmål hvor lenge jeg kan nyte godt av dette. Jeg
må vel prøve å skaffe meg et apparat selv før eller senere.
Jeg er jo uføretrygdet, og syns også at det er fint å komme
meg ut av huset på for å se mikrofilm på biblioteket.

Det at det finnes biblioteker i Norge som har slike tilbud har
vel også noe med avstander i til arkivene å gjøre. Veldig
mange i Norge bor svært langt fra noe arkiv.

Anne Lise Hovdal

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-12-03 01:42

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Wed, 24 Dec 2003 22:46:01 +0100

>Nej, den mulighed findes ikke i Danmark.

En del lokalarkiver har mulighed for at låne mikrokort hjem, enten fra
andre lokalarkiver eller fra en indkøbt fællespulje.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-12-03 11:59

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.fjerndette.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> biblioteket. Jeg bor ca 50-60 norske mil fra nærmeste arkiv,
> og dit kommer jeg meg ca en gang pr. år.

Måske var det en helt god idé at holde os til tråden, i stedet
for at vikle os ud og ind i norske forhold......

Jeg er ekstremt begejstret for, at kulturministeriet har givet
denne ekstrabevilling, så alle kirkebøger før 1892 kan blive
digitaliserede før udgangen af 2005, det giver dog langt
flere muligheden for at se på kirkebøgerne end som det er nu,
for slet ikke at tænke på den norske model!

Vi er trods alt mange, som af forskellige årsager (arbejde, børn,
handicaps osv. for bare at nævne nogle!) ikke er i stand til at
komme på arkiverne så ofte, som vi inderst inde gerne vil.
På denne måde kan vi arbejde med slægtsforskningen, når
de andre er gået i seng, og vi har en tid for os selv! )

I virkeligheden kan det jo også afhjælpe det problem, som er
opstået pga. nedsættelsen af åbningstiden hos statens arkiver.

Jeg kan ikke vente, til Viborg amts microkort kommer på nettet!

Mvh.Bodil.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-12-03 17:41

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message news:3feac2ee$0$9807$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> opstået pga. nedsættelsen af åbningstiden hos statens arkiver.
>
> Jeg kan ikke vente, til Viborg amts microkort kommer på nettet!

God Jul

og enig - ogsåi udlland

randers folk kigge her
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/randers/ft-1860/index.html

nu på sidste etape
korrektur ønskes

mvh

Hugh W

--

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 25-12-03 20:04

> [...]
>
> Måske var det en helt god idé at holde os til tråden, i stedet
> for at vikle os ud og ind i norske forhold......

Jeg stilte bare et spørsmål om det var mulig å se mikrofilmer
over kirkebøker på det nærmeste bibliotek, og det har jeg
fått svar på. Jeg burde vel tenkt meg at du forlengst hadde
benyttet deg av den muligheten hvis det var mulig.

> [...]
> I virkeligheden kan det jo også afhjælpe det problem, som er
> opstået pga. nedsættelsen af åbningstiden hos statens arkiver.

Det har jeg jo forståelse for, og selv kommer jeg meg jo ikke på
noe arkiv mer enn en gang pr. år. Det er derfor det er så fint at
jeg kan bestille mikrofilmer gjennom biblioteket. Det er fint med
alt som legges ut på nettet, men det kan være feil i det som legges
ut, og man bør sjekke originalkilden hvis man har mulighet for dette.
Nå skal jeg ikke skrive mer om norske forhold, og beklager at
jeg brøt meg inn her. Jeg burde vel holde meg til norske nyhets-
grupper, for her er jeg tydeligvis ikke velkommen.

Anne Lise Hovdal

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-12-03 20:04

Anne Lise Hovdal wrote:
> Nå skal jeg ikke skrive mer om norske forhold, og beklager at
> jeg brøt meg inn her. Jeg burde vel holde meg til norske nyhets-
> grupper, for her er jeg tydeligvis ikke velkommen.

Hovsa, - du har været her så længe at du nærmest er en slags bestanddel,
og vi andre vil da gerne høre hvad der rører sig i de norske fjelde )
Fortsat en god Jul til dig samt et rigtig godt nytår, hvor vi
forhåbentlig snakkes ved )
Dette gælder også alle andre.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Carsten Fischer

Dato : 25-12-03 22:23

Kan kun tilslutte mig Bent Flerons indlæg.

Selvfølgelig skal og må Anne Lise Hovdal have lov til at deltage i debatten.

Og hvordan norske forhold fungere er vi vel altid en stor skare som er
interesseret i at høre hvordan fungere.

Måske særligt mig med den hjælp jeg har fået fra f. skel. nordmænd igennem
tiderne. Men også sørget for at hjælpe nordmænd hvis de havde problemer her
i Danmark.

Med dette indlæg ønsker jeg en fortsat God Jul.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-12-03 23:40

> [...]
> jeg brøt meg inn her. Jeg burde vel holde meg til norske nyhets-
> grupper, for her er jeg tydeligvis ikke velkommen.

Hov, hov, det var da en overfortolkning, der vil noget.
Det eneste, jeg anfægter, er, at du drejer tråden fra
det, som det handler om, nemlig www.arkivalieronline.dk

- og her vil jeg stadig gerne høre andres reaktion på
denne side.....

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-12-03 13:15

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev:
Thu, 25 Dec 2003 23:40:12 +0100 i
dk.videnskab.historie.genealogi

>- og her vil jeg stadig gerne høre andres reaktion på
>denne side.....
(arkivalieronline.dk)

Gerne.
Den tekniske kvalitet er så elendig, at mange sider slet ikke kan
læses, og andre kun med besvær og usikkerhed.
Det er spild af tid og af sparsomme bevillinger, som kommer fra
skatteydernes penge, - det er vel noget, der desværre sker ret så
ofte.
Det er næsten værre end ingenting, for vi risikerer at dette
håbløse og mislykkede tiltag vil blokere for noget bedre og
brugbart i utallige år fremover.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-12-03 20:18

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er næsten værre end ingenting, for vi risikerer at dette
> håbløse og mislykkede tiltag vil blokere for noget bedre og

Hvornår har du sidst set på siden? Jeg fatter ikke, at du synes, at
det er spild af penge? De sider, jeg læste, var af fuldt ud lige så høj
kvalitet, som når jeg sidder på LAV med en microfich.

Mvh.Bodil.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-12-03 22:01

On Fri, 26 Dec 2003 20:18:11 +0100, "Bodil Grove Christensen"
> [...]

>det er spild af penge? De sider, jeg læste, var af fuldt ud lige så høj
>kvalitet, som når jeg sidder på LAV med en microfich.

Jeg må sige, at den opfattelse overrasker mig en del. Fra DIS-Danmark
har vi faktisk lige rettet officiel henvendelse til Statens Arkiver,
fordi vi mener, at kvaliteten er så dårlig, at hele projektet bør
tages op til fornyet vurdering.

Jeg ser to alvorlige problemer i projektet. Det ene er, at man scanner
i sort/hvid istedet for gråtoner. Resultatet er, at masser af detaljer
går tabt. Se f.eks. på kirkebogen for Sandby sogn, Maribo amt
1872-1891, første side:

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkebøger/581/2/008/01a02.tif

Er der nogen, der kan tyde faddernes navne på den side?

Det andet problem er valget af tif-formatet. For mange almindelige
brugere er installationen af det nødvendige plugin en uoverstigelig
hindring. Jeg mener nok jeg kan bruge en computer, men jeg har faktisk
selv haft problemer med det, fordi det kolliderer med Apple Quick
Time.

Hvis det så var nødvendigt, så kunne jeg da acceptere det; men det er
det altså ikke. Man kunne have gemt billederne i (bedste valg)
gråtoner og jpg-format eller (dårligere valg) sort/hvid og
GIF-format). I begge tilfælde kunne filstørrelsen have været den
samme, kvaliteten ville ved gif-format have været den samme og ved
gråtone-jpg mærkbart bedre - og brugerne ville være sluppet for dette
besværlige plugin.

Vi har lavet en hjemmeside, som illustrerer problemerne:

http://www.dis-danmark.dk/ao/

Bortset fra det, så indebærer den nye interface en klar forringelse på
to punkter:

For det første er det blevet meget mere besværligt, at finde den side,
man skal bruge. Hvis man f.eks. søger et dødsfald i omtalte Sandby
sogn 1882, så kunne man med det gamle interface vælge "døde mandkøn
1882", så fik man tilbudt nogle få sider (som regel 3 - 6), som så
skulle kigges igennem.

I det nye interface kan man kun vælge ind til en hel kirkebog. D.v.s.
man kan vælge kirkebogen for Sanby sogn 1872-1891, som omfatter både
fødte, konfirmerede og døde fordelt på 211 opslag - og dem må man så
bladre igennem manuelt. Da de fleste brugere stadig sidder med et
almindeligt modem, er denne forringelse helt uacceptabel.

For det andet er det blevet meget mere besværligt, at kopiere den
direkte adresse til det enkelte opslag, idet pop-up-vinduet af helt
uforklarlige grunde ikke har noget adressefelt. Det er vigtigt, når
man vil spørge andre om hjælp til at tyde teksten - f.eks. her i
gruppen.

Så hævder Hugh Watkins, at "prisen passer". Det er jeg meget uenig i.
Prisen for projektet er nemlig, at vi har mistet næsten 100
åbningsdage på landsarkivernes læsesale. Det er en meget høj pris, så
længe kvaliteten ikke er bedre.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-12-03 22:16

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 26 Dec 2003 22:00:41 +0100

> [...]
>har vi faktisk lige rettet officiel henvendelse til Statens Arkiver,
>fordi vi mener, at kvaliteten er så dårlig, at hele projektet bør

Det glæder mig meget at du og DIS-Danmark omsider er kommet til den
erkendelse. Det var jo lige præcist en sådan henvendelse jeg slog til
lyd for for mere end et år siden - hvilket du dengang meget håndfast
afviste.

Men bedre sent end aldrig, initiativet har min fulde støtte.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-12-03 11:20

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message news:
snip

> [...]
> uforklarlige grunde ikke har noget adressefelt. Det er vigtigt, når
> man vil spørge andre om hjælp til at tyde teksten - f.eks. her i

URL

: http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K01-01-A.Tif

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K04-06-A.

mvh

Hugh W

correktur ønskes
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

tak til Flemming, Korsør
er retted nu HOVMEDEN x 18

============ techie stuff hvordan ========================

højre click

ELLER

http://www.arkivalieronline.dk/kirkeboeger/Kirkeboeger.aspx

auning hent sogn

javascript:__doPostBack('dgBoeger:_ctl2:Linkbutton1','')

det sidste dimse

===============

side med hent oplsag 1

<option selected="selected" value="K01-01-A.Tif">Opslag 1</option>
<option value="K01-01-B.Tif">Opslag 2</option>
<option value="K01-02-A.Tif">Opslag 3</option>
snip

set URL: http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/

K01-01-A.Tif skal væk

<option value="K04-05-A.Tif">Opslag 106</option>
<option value="K04-06-A.Tif">Opslag 107</option>
<option value="K04-05-A.Tif">Opslag 106</option>
<option value="K04-06-A.Tif">Opslag 107</option>

bliver URL: http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K04-06-A.Tif

opslag 1 in alternate tif

menu about

copy text
------ AlternaTIFF TIFF Image Viewer ------
Version 1.6.0 (ActiveX control) -- Jul 7 2003
Copyright © 1998-2003 Medical Informatics Engineering, Inc.
http://www.alternatiff.com/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-12-03 11:31

> [...]
> Prisen for projektet er nemlig, at vi har mistet næsten 100
> åbningsdage på landsarkivernes læsesale. Det er en meget høj pris, så

jeg betale US$ 100 a year for access to one census 1891 England and Wales
http://www.ancestry.co.uk/search/rectype/census/1891uk/main.htm

and it costs more on a monthly plan

in USA it can easily reach $500 a year

GRATIS in DENMARK
heldigt vis jeg har venner i USA
SKS at lave Look Ups for me

strumsholt
føde pederesen
strømsholt efterKgl bevilling
gift bobo

Hugh W
--

correktur ønskes
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

tak til Flemming Korsør
er retted nu

==================== examples ==================00

http://www.ancestry.co.uk/main.htm

prov U.K. Census Free Sample

to find the Duchess - hertuginde
prøv
place of birth
new york

Name: Duchess of Marlborough
Marlborough
Age: 36
Where Born: America, New York
Relationship: Head <<manden er i London ? eller i France with Queen Victoria ???????

County: Oxfordshire
Civil Parish: Blenheim Park
Gender: Female
ED: 2 <<<<<<<<<< enumeration district

Piece: RG12/1173 << arkiv pakke i Kew PRO http://catalogue.pro.gov.uk
Folio: 24 << folio eller ark
Page: 21 << side recto (22 er verso det ark)

================================0

http://catalogue.pro.gov.uk
go to reference
rg12/1173 click

Registration Sub-District 2 Woodstock click

Browse the catalogue from here click

Catalogue Browser versgå

RA og LAK LAV ogsåfra
strørste mangle er et ordeligt catalogue
DAISY er ikke on line endnu

http://ancestry.com/

U.S. Census Records & Images
.1930* .1890* .1850* .1810*
..1920* .1880* .1840* .1800*
..1910 .1870* .1830* .1790*
..1900 .1860* .1820* all years

====

* indexed censuses

Annual U.S. Records Collection only $79.95
$39.95
Annual U.S. Census Images and Indexes only $99.95
$39.95
Annual Historical Newspapers only $79.95
$39.95
Annual U.S. Immigration Collection only $79.95
$39.95

total US $260 a year

ellers $360 for you Lars

http://www.ancestry.co.uk/search/rectype/census/1891uk/main.htm

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-12-03 15:00

On Sat, 27 Dec 2003 10:31:14 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@msn.com> wrote:

>GRATIS in DENMARK

Det er noget sludder.

Arkivalieronline er bestemt IKKE gratis. Det koster 6,5 millioner
taget af Statens Arkivers budget - eller for at være helt præcis fra
en særbevilling til SA.

Da bevillingerne til SA er under hårdt pres for tiden (de er skåret
ned med en tredjedel), så er der tale om en hård prioritering. Vi
betaler altså bl.a. med nedskæringer på arkivernes åbningstider.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Sven Trønning

Dato : 27-12-03 16:57

Jeg er helt og aldeles enig med LJH. Jeg har nu tre gange forsøgt at se en
side og det er emdnu ikke lykkes. Det gamle opslagsmetode var bedre.

Svenn Chr. Trønning

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-12-03 19:06

"don't look a gift horse in the mouth !!!"

how do you say that in Danish

the image server is slow today
sunday is often upload day in the archives

Hugh W

Fra : Valdemar Lund

Dato : 28-12-03 20:48

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev i en meddelelse
> "don't look a gift horse in the mouth !!!"
>
> how do you say that in Danish
>
> Hej Hugh.

Se ikke given hest i munden.

mvh.
Valdemar Lund.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-12-03 08:10

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev Sun, 28 Dec 2003 18:06:25
-0000

>"don't look a gift horse in the mouth !!!"

Mundheldet udtrykker det forhold, at hvis man får en ting foræret så kan
man ikke tillade sig at klage over kvaliteten.

Det synspunkt kan du evt. anlægge overfor de scanninger som feks. Helbo
og undertegnede lægger frem til fri afbenyttelse.

Men du kan ikke bruge det overfor Statens Arkiver. Uanset at materialet
ligger til fri afbenyttelse, og dermed er gratis for den enklelte at
bruge, så er det absolut ikke gratis set i en lidt større sammenhæng.

Projektet koste adskillige milioner kroner - penge som så ikke kan
bruges til andre og måske mere givtige formål.

Eller måske skulle man bare (som jeg selv lige fra starten har slået til
lyd for) indenfor den samme beløbsramme indscanne knapt så mange sider,
men til gengæld i en bedre kvalitet.

Jeg synes det er meget positivt at DIS-Danmark nu er gået aktivt ind i
debatten og overfor SA har givet udtryk for en holdning til tingene.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-12-03 22:27

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fec8973$0$9752$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> det er spild af penge? De sider, jeg læste, var af fuldt ud lige så høj
> kvalitet, som når jeg sidder på LAV med en microfich.

Jeg kan forstå, at jeg har gået glip af noget debat ang. dette
fænomen, men det var da godt, at I kom ud af busken her også.

Er det virkelig et problem med tiff?

Er kvaliteten virkelig så dårlig, at det er værre end at læse
microfich på læsesalene på arkiverne?

Ser I slet ikke den forbedrede mulighed for alle os andre?

Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 28-12-03 22:58

On Sun, 28 Dec 2003 22:27:00 +0100, "Bodil Grove Christensen" wrote:

>Er kvaliteten virkelig så dårlig, at det er værre end at læse
>microfich på læsesalene på arkiverne?

Hvis du dermed mener, at kvaliteten på læsesalenes microfiche heller
ikke altid er værd at skrive hjem om, så har du sandt for dyden ret
deri: En del af de microfiches jeg - i tidens løb - har siddet med,
har været helt og aldeles ulæselige pga. dårlig affotografering af
originalerne. Og, der siger det sig selv, at der ikke kan trækkes en
god kvalitet ud af et mikrokort, der i forvejen er ubrugeligt.

Men, i forbindelse med en højnelse af kvalitetsniveauet, må det vel
også være et kriterie, at mikrokort af for ringe kvalitet erstattes af
direkte genscanninger af disses originale kilder.

>Ser I slet ikke den forbedrede mulighed for alle os andre?

Det spørgsmål kan jeg ikke besvare, men en bedre kvaliteten må vel
betyde forbedrede muligheder for endnu flere, og herunder også folk
med lille eller ingen erfaring i tydning af den gamle skrift.

mvh
Arne

Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 28-12-03 23:53

> [...]
> microfich på læsesalene på arkiverne?
>
> Ser I slet ikke den forbedrede mulighed for alle os andre?

Hei Bodil,
Har du vært inne på siden til DIS-Danmark og sett sammenligningene
av forskjellige scanningmetoder der? http://www.dis-danmark.dk/ao/
Synes du virkelig at 1. og 2. spalte gir et godt nok resultat sammenlignet
med 3. og 4. spalte?
Mvh Elin

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-12-03 05:22

"Elin Galtung Lihaug" <elin.lihaug.nospam@chello.no> wrote in message news:_8JHb.5228$7U1.65098@amstwist00...

> [...]
> av forskjellige scanningmetoder der? http://www.dis-danmark.dk/ao/
> Synes du virkelig at 1. og 2. spalte gir et godt nok resultat sammenlignet

Local file: (in memory)
Size: 131351 bytes
Dimensions: 1590 x 2240 pixels

http://www.dis-danmark.dk/ao/01817.jpg

170108 bytes

585 x 798

LDS quality is even better

Hugh W

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-12-03 04:02

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message news:3fef4aa3$0$9827$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> microfich på læsesalene på arkiverne?
>
> Ser I slet ikke den forbedrede mulighed for alle os andre?

Bodil

jeg har arbejdede meget med Randers FT
og FT-1860 har store skade og er lige så darligt på film
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01112.tif
darligt opbevaring ?

delvis det har vere genskriven af en eller anden arkivist
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01121.tif

og hvad betyder det 14 ? (efter1860)
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01111.tif
13 tabt ark ?

ellers Præsto ?

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01104.tif
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01105.tif

http://www.rootsweb.com/~dnkcen/randers/ft-1860/index.html

det store list fra opslag 1 til page / s. 757- Opslag 716 Udenfor Vesterport

http://www.rootsweb.com/~dnkcen/randers/ft-1860/xx.html

jeg lave København Udenbys Klædebo Kvarter FT-1860 næste

starten

http://www.rootsweb.com/~dnkcen/brumleby/index.html

mvh

Hugh W

--
OG Se ikke given hest i munden

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

bedste indgang
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/sitemap.html

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-12-03 08:10

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev Sun, 28
Dec 2003 22:27:00 +0100

>Er det virkelig et problem med tiff?

Ja, ihvertfald et problem med tiff-2 som man har valgt at bruge her.

>Er kvaliteten virkelig så dårlig, at det er værre end at læse
>microfich på læsesalene på arkiverne?

I og med at man har valgt at scanne fra mikrokort (i stedet for fra de
originale arkivalier) kan det jo ihverfald aldrig blive bedre, og alt
andet lige vil det nærmere blive ringere.

Og ulykkeligvis har man valgt at scanne i en meget høj opløsning men i
sort/hvidt i stedet for i gråtoner. Der giver ganske vist nogle pæne
store billeder, men alle de fine detaljer mangler.

>Ser I slet ikke den forbedrede mulighed for alle os andre?

Jo helt klart. Men penge er jo nu engang en begrænsende faktor både her
og andre steder, og de kan desværre kun bruges een gang.

Så spørgsmålet er *ikke* om det er en god ide at SA scanner kirkebøger
og lægger dem frem på nettet - hvis vi ikke skulle tage andre hensyn
kunne vi jo nok alle blive enige om at det er en god ide.

Spørgsmålet er derimod, om det beløb det koster kunne bruges bedre til
andre ting. Og om hele projektet er så dårligt at pengene faktisk er
direkte spildt, fordi det alligevel skal gøres om inden for en kortere
årerække.?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-12-03 10:45

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sort/hvidt i stedet for i gråtoner. Der giver ganske vist nogle pæne
> store billeder, men alle de fine detaljer mangler.

Ja, så kan jeg bedre forstå jeres vrede over projektet.

Nu skal vi jo ikke blive politiske i denne sammenhæng,
men det er nu lidt betegnende for denne regering, at det
må godt se ud af noget, bare kvaliteten ikke er i orden.....
ØV

Jeg havde virkelig forventet, at man scannede fra originalmaterialet -
scannekvaliterne er da væsentligt forbedrede siden, microfich'erne
blev indscannede.

Mvh.Bodil.

Fra : Jan Tuxen

Dato : 26-12-03 14:30

On Thu, 25 Dec 2003 11:58:53 +0100, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

>Måske var det en helt god idé at holde os til tråden, i stedet
>for at vikle os ud og ind i norske forhold......

Måske var det en helt god idé at have et åbent sind for, hvordan
tingene foregår i vore nabolande. I betragtning af, hvor megen glæde
vi i de nordiske lande kunne have af at dele metoder, erfaringer og
teknologi inden for slægtsforskning med hinanden, så forstår jeg ikke
din bemærkning.

Og jeg synes slet ikke, at en positiv bidragyder som Anne Lise Hovdal
fortjener at blive verfet af på denne måde.

--
Jan Tuxen
http://www.tuxen.info/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-12-03 20:17

"Jan Tuxen" <jan.tuxen@get2net.dk5300> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og jeg synes slet ikke, at en positiv bidragyder som Anne Lise Hovdal
> fortjener at blive verfet af på denne måde.

Træk venligst vejret dybt og tag det roligt..... Hun bliver ikke verfet
af - men hun kunne jo begynde en anden tråd, hvis hun ønsker det.
Jeg ønsker i stedet reaktioner på www.arkivalieronline.dk
og indtil videre har kun Erik Helmer givet mig respons på mit indlæg.

Mvh. Bodil.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-12-03 20:38

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message news:3fec8921$0$9734$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg ønsker i stedet reaktioner på www.arkivalieronline.dk
> og indtil videre har kun Erik Helmer givet mig respons på mit indlæg.

det er vidunderligt Bodil

som alle store databases skal brugs as is

and the price is right

Hugh W

Fra : twinie

Dato : 26-12-03 23:31

> og indtil videre har kun Erik Helmer givet mig respons på mit indlæg.

Tja der er jo en del nidder i gruppen, men det er måske også et bredt
spørgsmål, med mange indfaldsvinkler. Jeg vil dog gerne give mit besyv
med...

Initiativet er fantastisk dejligt for sådan nogen som os som har problemer
med at nå arkiverne i åbningstiden, - og jeg glæder mig også til det hele er
indscannet. Et stort tak herfra, for al den tid og de resourcer der bliver
lagt i projektet. Det må vel også give lidt pusterum på arkiverne.

Ang. kvaliteten, så er der en del sogne der er problemer med, og
gråtoneformat kunne nok hjælpe i de fleste tilfælde. Umiddelbart tror jeg at
jpg-format også vil være mere anvendeligt. Det er i dag muligt at komprimere
jpg meget, uden at det går særligt ud over billedkvaliteten.

Så er der søgeredskaberne..., har forslået på arkivalieronline@saf.sa.dk
<arkivalieronline@saf.sa.dk, at man lægger lidt dybere søgninger ind ved
kirkebøgerne, så man efter amt, herred og sogn, også kan vælge mellem
F/K/V/D/J/A/T, det er MANGE sider, man kan risikere at kigge igennem for et
sogn, - og med den nye søgefunktion, er det ikke så nemt at se, hvad man har
været i gennem. Det bliver nok et mareridt når man kommer til København...
Det ser ud til at filerne allerede ligger i opdelte biblioteker, så det
burde ikke være svært at ændre.

Umiddelbart synes jeg at Bibliotekerne har fundet en bedre visningsform (se:
http://www.statsbiblioteket.dk/digibooks/ (statsbblioteket), eller
http://www.illustrerettidende.dk (Det kongelige bibliotek), men det kræver
formodentligt ekstra resourcer til arbejde og licenser. Jeg må indrømme, jeg
har ikke sat mig ind i hvilke programmer det kræver, for at lægge billeder
på, men jeg er ret imponeret over de scanninger der ligger på nævnte
adresse. Og når man kigger på visningshastighed, kan det ikke være den helt
store opløsning det er lavet i. Muligvis kan løsningen slet ikke bruges til
det antal filer, der skal bruges på arkivalieronline.dk

mvh Jette.

Fra : twinie

Dato : 26-12-03 23:33

> mvh Jette.

Hov det var ikke for at spille anonym....blot glemsomhed...

mvh Jette Jørgensen