Brunkartofler
Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:32

Jeg har prøvet, at lave det en gang og det var ærlig talt ikke særlig
vellykket. Vi har så sprunget de brune kartofler over, i et par år.
Jeg vil gerne forsøge mig igen, i morgen og har så fundet dette link:

http://home6.inet.tele.dk/jg/jul/brunkartofler.htm

Ser det nogenlunde rigtigt ud ?
Har i ellers nogen gode tips, så det hele ikke ender i en karamel /
kartoffelmasse ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jørgen

Dato : 23-12-03 18:38

Hejsa det vigtigste er at kartoffelne er tørre når de vældtes i den varme
magarine sukker blanding og så høj varme. Brun en fast kartoffel til det.
Elller køb nogle på daåse, hæld dem op, lad dem tørre og gå så igen ..
hilsen jørgen

normalt er jeg ikek til dåser

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:42

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
>
> Ser det nogenlunde rigtigt ud ?
> Har i ellers nogen gode tips, så det hele ikke ender i en karamel /

Hejsa

Lige modsat hvad linket siger, så kommer jeg kartoflerne våde på panden (dog
ikke sjaskvåde, men afdryppede) Dette gør at det hele ikke bliver til en
stor karamel.

Fra start smider jeg sukker på panden, et pænt lag som dækker hele panden.
Når sukkeret er smeltet kommes der en smørklat på panden og når det hele har
"brust" af kommes de afdryppede kartofler på. De steges så til de er
færdige. Så skulle du gerne ende op med flotte gyldne kartofler som ikke er
helt klistret sammen.

Mvh og god jul
HP

Fra : Nette

Dato : 23-12-03 23:23

<BogH> skrev i en meddelelse
> Lige modsat hvad linket siger, så kommer jeg kartoflerne våde på panden
(dog
> ikke sjaskvåde, men afdryppede) Dette gør at det hele ikke bliver til en
> stor karamel.

Det gør jeg også! Min mor har altid lært mig at de skal være fugtige, og det
virker fint her, uden der kommer alt for meget karamel på.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-12-03 20:15

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ser det nogenlunde rigtigt ud ?

Nogenlunde, men ikke helt.

> Har i ellers nogen gode tips, så det hele ikke ender i en karamel /
> kartoffelmasse ?

Hvis det ender i en masse, har det ikke været varmt nok

Citat.
< Brunkartofler

< Ingredienser: < 1 kg. kartofler, små
< 75 g. smør
< 75 g. sukker, eller brun farin

- Mængderne ser rimelige ud i indbyrdes forhold - men jo mere sukker og
smør, du bruger, jo nemmere er det at have med at gøre. Og kartoflerne
opsuger ikke mere af den grund.

< Skræl og kog kartofler i ca. 12-13 minutter - mærk med en stegenål.
Kartoflerne må ikke være < færdigkogte. Lad kartofler køle af og sørg for at
de er helt tørre - ellers vil sukkeret ikke hænge < fast.

- Det er ikke rigtigt. Det eneste, du får ud af helt tørre kartofler, er at
de bliver uldne. Tværtimod skal de skylles under den kolde hane i f.eks. et
dørslag, lige inden de kommes i sukkerblandingen - så bliver de blanke og
fine og er lettere at have med at gøre. Nogle kommer oven i købet en sjat
vand i sukkerblandingen.

< Sukkeret smeltes ved lav/middel varme. Når det er helt smeltet og begyndt
at tage farve <kommes smørret på panden.

- Nej, først når sukkeret generelt er smeltet og nøddebrunt. Balancen her er
det sværeste ved de brunede kartofler - er sukkeret ikke varmt nok, bliver
det en kage, og er det for varmt, branker det.

< Sørg for at der er god varme men pas på - sukkeret karamelliserer hurtigt.

- Sukkeret SKAL karamellisere, det er det, der er meningen - men det skal
ikke branke.

> Når smørret er smeltet kommes de tørre kartofler på panden.

- Nej - smørret skal også være brunt - men ikke branke.

<Vend kartofler ofte

- Jo mere, du roder rundt med dem, jo nemmere bliver de uldne - men igen,
det bliver MEGET nemmere at styre med rigeligt sukker og smør. Vend dem bare
det nødvendige for at undgå, at de brænder på.

> og hold øje med dem under hele bruningen.

- Enig.

Held og lykke med projektet - måske var det en ide at øve dig med et glas
kartofler i morgen formiddag - så dyre er de jo heller ikke...

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 21:21

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Held og lykke med projektet - måske var det en ide at øve dig med et glas
> kartofler i morgen formiddag - så dyre er de jo heller ikke...

Puha - sikke en smøre

Det kan da godt være, at jeg skal øve mig med glaskartofler først.
Jeg har fundet ud af min fejl sidst var, at jeg puttede smør på først,
derefter sukker.

Har lige snakket med min farmor, der siger, at man kan bruge sirup i stedet.
Det lyder nemmere, men smager det af det samme ?

Nå, men vi forsøger med ikke færdigkogte, skyllede, kolde kartofler +
rigeligt med smør og sukker. Sukkeret først...

Jeg gemmer lige dette her, til senere udskrift, så kan det vel ikke gå helt
galt.

Tak for jeres hjælp og god jul !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jørgen Hess

Dato : 24-12-03 00:00

> [...]
>
> Det kan da godt være, at jeg skal øve mig med glaskartofler først.
> Jeg har fundet ud af min fejl sidst var, at jeg puttede smør på

Det kan du gøre med fedt: Altså sukker og fedt på med det samme fra
kold pande, varm op og når sukkeret bruser godt, kom kartoflerne på.
Hvis du smelter smørret først kan du ikke styre bruningen, for du kan
ikke se om det er smørret eller sukkeret der er brunet.
Hvis du bruger smør eller margarine skal det først på når sukkeret
bruser.
Fedtet kommer fra flæske/ande/gåsestegen.
Problemet er at smør/margarine branker før sukkeret bruner, derfor må
det først komme på i sidste øjeblik.
Fedt kan bedre tåle behandlingen, her er det sukkeret der vil branke
først. Så du må ikke vente til sukkeret er færdigt med at bruse før
kartoflerne kommes på, så får det en meget bitter sukkerkulør smag..
Og ja - jeg har også lært at kartofler lige skal være våde før de
styrtes på panden.
mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 20:56

> Held og lykke med projektet -

Kan lige meddele, at projektet lykkedes....

Mvh. www.tjekmig.dk