Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til nybegynder - Ixus 400
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-12-03 22:07

Hejsa

Jeg er næsten total nybegynder inden for faget, og har tidligere haft et
Kodak DC-215 1 mpix uden særlige indstillingsmuligheder. Nu har jeg så været
ude at købe et Ixus 400 uden dansk manual...

Jeg aner ikke hvad lukketid, hvid balance, iso mm. skal bruges til?? Er det
ikke fint nok det bare står på auto, eller får man bedre billeder hvis det
indstilles manuelt?

Har I evt. et godt link til en side, som forklarer de forskellige manuelle
indstillinger?

På forhånd tak
Hans Mouridsen

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 24-12-03 09:37

Du kan sagtens nøjes med at bruge autoindstillinger i starten. Hvis du gerne
vil lære mere om indstillinger, kan jeg anbefale dig at købe Politikkens bog
'Digital Fotografering'.

Rigtig god jul
Hilsen Hans - homepage: www.fotofritid.dk
klik på Coppermine logoet for at se nyeste billeder.

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 24-12-03 09:39

Hvis du kan bruge en engelsk manual, kan den downloades her.
http://www.powershot.com/powershot2/customer/pdf/S400_CUGe.pdf

Fra : Will Bill

Dato : 24-12-03 11:50

> Hvis du kan bruge en engelsk manual, kan den downloades her.
> http://www.powershot.com/powershot2/customer/pdf/S400_CUGe.pdf

Ja, hent ovenstående manuel på engelsk og lån Digital fotografering af
forlaget Politiken på biblioteket - læs og lær dit kamera at kende. Du får
meget bedre billeder med manuel indstilling.

Et par ideer:

Anvend "manuel", iso 50, uden flash og alt andet på auto (inkl. AWB (auto
white balance))
Sæt iso op, hvis øverste diode blinker, efter du har trykket halvt ned.
Når diode ikke blinker længere, så passer iso (højere iso, hvis dårlige
lysforhold).

Brug kun flash, hvor det er nødvendigt, f.eks. hvis der eksempelvis er
skygger på ansigter (i udendørs sol).

I aften ved juletræet, så stil evt. kameraet på bord eller trefod for at
undgå rystede billeder.
Brug ikke blitz for så går pærerne på juletræet ud.
ISO skal nok op på 200 eller 400.

/WB

Fra : Pico

Dato : 24-12-03 15:51

Will Bill wrote:

> [...]
> at undgå rystede billeder.
> Brug ikke blitz for så går pærerne på juletræet ud.

Det har de da aldrig gjort når jeg bruger blitz, er det specielt for Ixus 400 ?
der hvor vi skal være i aften
har de et Ixus 400 så jeg må advare dem om ikke at blitze, vi vil da helst
have lys på træet når vi går rundt om det

Rigtig god jul til alle.
Pico

Fra : Mark

Dato : 24-12-03 16:23

> [...]
> har de et Ixus 400 så jeg må advare dem om ikke at blitze, vi vil da helst
> have lys på træet når vi går rundt om det

Nej det er det ikke.
Men, lysne kan godt forsvinde med blitz, ihvertfald bliver de meget flottere
uden blitz.

Mvh
Mark