Højreklik i dock
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 24-12-03 02:38

Hej

Jeg kan ikke vælge emnerne (f.eks. "Slut") i den menu der dukker op når
man højreklikker på et ikon i docken.
Er der nogen der har et bud på hvad der er årsagen?

Jeg kører OSX 10.2.8
- og jeg har repareret disktilladelser efter at jeg sidst installerede
noget på maskinen.

På forhånd tak, og god jul til alle

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Morten Lind

Dato : 25-12-03 17:48

Henrik Rasmussen <henrikrfjernes@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kører OSX 10.2.8
> - og jeg har repareret disktilladelser efter at jeg sidst installerede

jeg kan ikke gøre mig klog på en mangeknapsmus, men skal du ikke
venstreklikke/holde nede>pop-up menu>makere SLUT>venstreklikke????
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst[M.L.]

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-12-03 20:29

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> jeg kan ikke gøre mig klog på en mangeknapsmus, men skal du ikke
> venstreklikke/holde nede>pop-up menu>makere SLUT>venstreklikke????

Der var engang en bug i den danske udgave af OS X, så det ikke virkede,
når man control-klikker (højreklik er kun for uoriginale mus) i Dock'en.
Men jeg kan godt nok ikke huske, hvornår det blev ordnet. Jeg havde vist
en eller anden lille tingest, man kunne hente på nettet, som ordnede
det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : lama

Dato : 25-12-03 21:56

On 25/12/03 20:28, in article 1g6jhsv.v1xkpkxigcd1N%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Men jeg kan godt nok ikke huske, hvornår det blev ordnet. Jeg havde vist
> en eller anden lille tingest, man kunne hente på nettet, som ordnede

Prøv "Hide From Dock"
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15917

Vedligeholdelsesprogrammet "Onyx" kan vist også gøre jobbet.

Vh. Lasse

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 26-12-03 19:56

Jo, og det er også det jeg hele tiden har gjort, men pludselig virkede
det ikke.

> Der var engang en bug i den danske udgave af OS X, så det ikke virkede,
> når man control-klikker (højreklik er kun for uoriginale mus)

uha-uha, tilgiv mig hvis jeg synder.

>i Dock'en.
> Men jeg kan godt nok ikke huske, hvornår det blev ordnet. Jeg havde vist
> en eller anden lille tingest, man kunne hente på nettet, som ordnede
> det.

Problemet har løst sig selv - eller rettere; det virker igen (så længe
det varer). Men tak for svarene

PS! Når jeg alligevel sidder med hånden på musen, så er det da bedre at
højreklikke, frem for at skulle flytte venstre hånd til tastaturet - og
så kan man også pille næse mens man bruger computeren.

Fortsat glædelig bagjul og godt nytår!

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Morten Lind

Dato : 26-12-03 20:50

> [...]

> højreklikke, frem for at skulle flytte venstre hånd til tastaturet - og
> så kan man også pille næse mens man bruger computeren.

Selv glædelig bagjul og et godt nyt år, Henrik.....

.........men når vi nu er ved det med musene, hvorfor bruger du ikke bare
venstre hånd til musen......som jeg gør.....så har man altid højre hånd
fri til tastaturet og til at pille næse.....eller til at trykke på
taster, når man nu "kun" har en "en-knaps-mus"

Hej fra
Morten, der IKKE har andre mus end de rotter, der roterer i hovedet*LOL*
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst[M.L.]

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 26-12-03 23:39

> [...]

> ........men når vi nu er ved det med musene, hvorfor bruger du ikke bare
> venstre hånd til musen......som jeg gør.....så har man altid højre hånd

Det er ikke noget jeg tænker nærmere over, men det skyldes nok gammel
vane - at jeg er vant til at bruge højre hånd til lidt af hvert, og
venstre hånd til de mere private ting

Fornemmer jeg at der er nogle venstrehåndede og ...øh nogle énhåndede,
der føler sig lidt stødt hver gang man taler om at bruge
toknapsmus/højreklik?

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-03 00:54

> [...]

> Fornemmer jeg at der er nogle venstrehåndede og ...øh nogle énhåndede,
> der føler sig lidt stødt hver gang man taler om at bruge

Hæ, hæ.....Henrik.......jeg fornemmer i hvert fald, at du har en god
fornemmelse........

du har lidt ret.......- .......sådan én som jeg har hele mit liv kunnet
bruge begge hænder/fingre til alting.......fra blyanter over
skruetrækkere til mus/tastatur.......og det mere private.......og sådan
én som jeg forstår ikke rigtigt, hvad alle de knapper og hjul på en mus
skal gøre godt for.........men jeg er selvfølgelig også miljøskadet
(læs:Machintosh)........for den smukkeste mus, der ekstisterer er og
bliver (bortset fra den hvide cirkusmus) Apples PROmus.......og
ergonomien i Apples mus eliminerer samtlige museskader, da det er en
"hånd"bevægelse og ikke "fingre"bevægelser.....

Jeg kan godt følge folks facination af et scrollhjul,
meeeeeeeeen.......???????.........hvis venstre hånd er på musen og højre
hånd på piltasterne.........så er vi lige hurtige.......

.......det samme gælder dit "højre"klik.......det er ikke hurtigere end
min finger på "ctrl"tasten.......

Men jeg medgiver dig gerne, at de fleste mennesker bruger højre hånd til
musen, men det gør dem vel ikke nødvendigvis til de bedste
"muse"brugere, endsige de mest effektive brugere......??????......min
teori er faktisk, at vi, der bruger venstre hånd til musen, er
laaaaaaaangt mere effektive og får laaaaaaangt færre "muse"skader end I
andre.........men jeg har ikke noget at have det i, så spring bare
over.......

Et velsignet nyt år til dig - uden museskader -

Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst[M.L.]