If.. include side
Fra : Martin

Dato : 19-04-01 14:56

<?
if($url == "") {
$url = "start.php3";
}
?>

Tjaaa jeg lavede lige denne lille stump kode...
Det er nok helt forkert... for den skal nemlig KUN includeres...!

<?
if($url == "") {
$url = "include('start.php3');";
}
?>

Prøvede også med dette her, men det funger ik..
Ingen fejl, men heller ingen tekst

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Mads Jensen

Dato : 19-04-01 15:08

> <?
> if($url == "") {
> $url = "include('start.php3');";
> }
> ?>

hvad med dette:

<?php
if($url = ''){
$url = "start.php3";
include($url);
}

--
Med venlig hilsen/ Best regards
Mads Jensen

Fra : Martin

Dato : 19-04-01 15:15

>hvad med dette:
>
><?php
>if($url = ''){
> $url = "start.php3";
> include($url);
>}

AVAV...
Parse error: parse error in index.php3 on line 45, som er den linje !

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 16:25

"Martin" <martini@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
----------^^^^

det går helt galt! - der defineres variablen til at være '' (ingenting), og
så sættes den til...

<?
if($url == ""){
$url = "start.php3";
include "$url";
}

går nok bedre...
- der er også rettet i include tingen.

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Martin

Dato : 19-04-01 18:38

On Thu, 19 Apr 2001 17:25:18 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

> [...]
>----------^^^^
>
>det går helt galt! - der defineres variablen til at være '' (ingenting), og

Jepper det var bedre... nu kører det på glatis, MEN hvis man åbner
http://localhost/disco2/index.php3?menu2_pop=anmeld
så includer den også anmeld.php3 ?
er der nogen der kan løse det så ?
her er koden hvor den definere om url'en skal åbnes eller hvad den nu
skal

<?
if($url == ""){
$url = "start.php3";
include "$url";
}
else {
$url = "$url";
include "$url";
}
?>

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Ghashûl

Dato : 19-04-01 19:49

On Thu, 19 Apr 2001 19:38:04 +0200, Martin <martini@mailme.dk> wrote:

><?
>if($url == ""){
> $url = "start.php3";
> include "$url";
>}
>else {
>$url = "$url";
> include "$url";
>}
>?>

Hvad med:

<?
if (!$url) {$url="start.php";}
include ($url);
?>

Det bruger jeg selv.

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk/

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-01 02:53

On Thu, 19 Apr 2001 20:48:34 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

><?
>if (!$url) {$url="start.php";}
>include ($url);
>?>
>
>Det bruger jeg selv.

Det er dog et potentielt sikkerhedshul at lade brugeren kunne include
enhver fil på din server.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Ghashûl

Dato : 20-04-01 05:55

On Fri, 20 Apr 2001 03:52:43 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Det er dog et potentielt sikkerhedshul at lade brugeren kunne include
>enhver fil på din server.

Jep, det tillader jeg dog heller ikke.
Jeg bruger ikke den eksakte kode jeg postede, det var nærmere som et
eksempel.

Jeg bruger
include ("/path/to/includefiles/".$url)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-01 06:08

On Fri, 20 Apr 2001 06:54:50 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Jeg bruger
>include ("/path/to/includefiles/".$url)

Det ændrer ikke på noget. Så tilføjer jeg blot et passende antal "../"
foran, fx:

.../../../../../../../../etc/passwd

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Ghashûl

Dato : 20-04-01 13:59

On Fri, 20 Apr 2001 07:08:20 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Det ændrer ikke på noget. Så tilføjer jeg blot et passende antal "../"
>foran, fx:
>
>../../../../../../../../etc/passwd

Hvad gør man så når man ikke har lyst til manuelt at skulle indtaste
alle gyldige filer?

Fra : Ghashûl

Dato : 20-04-01 14:00

On Fri, 20 Apr 2001 14:58:55 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Hvad gør man så når man ikke har lyst til manuelt at skulle indtaste
>alle gyldige filer?

Glem det, det er bare mig der vrøvler...
Min kode ser således ud:
<?
include ("/path/to/includes/_$url.inc.php");
?>

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-01 12:14

wrote:

>Hvad gør man så når man ikke har lyst til manuelt at skulle indtaste
>alle gyldige filer?

$url = str_replace("/","", $url);

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Danni Finne

Dato : 21-04-01 10:02

> Det ændrer ikke på noget. Så tilføjer jeg blot et passende antal "../"

Kan du vriste en mere skudsikker metode ud af ærmet?

/dafa

Fra : Ghashûl

Dato : 21-04-01 13:52

On Sat, 21 Apr 2001 11:01:30 +0200, "Danni Finne" <danni@finne.dk>
wrote:

>Kan du vriste en mere skudsikker metode ud af ærmet?

Jeg vil mene at den som jeg rent faktisk bruger (jeg skulle vænne mig
til ikke bare at prøve at huske men rent faktisk checke hvad det er jeg
bruger) er ret sikker:

<?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-04-01 18:37

wrote:

>Kan du vriste en mere skudsikker metode ud af ærmet?

I første omgang sikre, at brugerens henvisning ikke indeholder et
"/"-tegn.

Alternativt en mapping-tabel, hvor det, man ikke angiver, direkte er
et filnavn. Fx:

http://www.domæne.dk/?url=hovedside

<?
switch ($url) {
   case hovedside:
      include("main.php");
      break;

   case adresse:
      include("adresse.php");
      break;

   default:
      include("start.php");
}
?>

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 21-04-01 18:50

On Fri, 20 Apr 2001 06:54:50 +0200, Ghashûl wrote:

> Jeg bruger
> include ("/path/to/includefiles/".$url)

Og hvis jeg så kalder dit script med:
script.php?url=../../../etc/passwd

Hvad sker der så?

--
Søren O.

There are no stupid questions, only inquisitive idiots

Fra : Ghashûl

Dato : 21-04-01 19:10

On 21 Apr 2001 17:50:10 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

>Og hvis jeg så kalder dit script med:
>script.php?url=../../../etc/passwd
>
>Hvad sker der så?

Så bliver 404.php inkluderet.
Det var i virkeligheden slet ikke sådan mit script så ud, jeg tog det
bare fra hukommelsen og den var inkorrekt.

Kode der udpiller variablerne fra PATH_INFO:

<?
$variabler = explode("/",$PATH_INFO);
for ($i = 0; $i <= sizeof($variabler)-1; $i++) {
   if ($variabler[$i]) {
   $vars[] = $variabler[$i];
   }
}
unset($variabler);
if (!$vars[0]) {$page="main";} else {$page=$vars[0];}
if ($vars[1]) {$sub = $vars[1];}
?>

Kode der inkluderer filen:

<?
if (file_exists("/path/to/inc/_$page.inc.php")) {
include ("/path/to/inc/_$page.inc.php");
} else {
include ("/path/to/inc/404.php");
}
?>

Fra : Martin

Dato : 19-04-01 18:31

Jeg forklare lige hvad jeg vil have !
hvis index.php3 kaldes uden parameter så skal start.php3 includes
hvis så der er parameteren $url på index.php3 så skal $url includes !

Fejl jeg får når index kaldes med parameter OG uden parameter
Warning: Failed opening 'c:/apache/htdocs/disco2/' for inclusion
(include_path='') in c:/apache/htdocs/disco2/indhold.inc on line 8

Her er min indhold.inc, hvor fejlen nok skal findes..!

<?
if($url = ''){
$url = "$relativsti/start.php3";
include($url);
}
else {
$url = "$relativsti/$url";
include($url);
}
?>

PS. Relativsti har jeg selvfølgelig angivet *korrekt*

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com