Regler vedr. vedligeholdelse af tom byggeg~
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 22-12-03 11:44

Hej Gruppe

Er der nogen her der ved noget om ovenstående? Sagen er at vi på vejen har
en tom byggegrund liggende (siden 1999), hvorpå der er meter høj ukrudt og
læhegnet omkring er ikke blevet holdt i al den tid. Grunden har en
udformning som gør, at den nok aldrig bliver solgt. Vi har prøvet at rette
henvendelse til ejendomsmægler der ejer grunden, og han er bedøvende
ligeglad hvor grunden ser ud...

Mvh.

Claus

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-12-03 14:25

In an article of 22 Dec 2003 Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:

> [...]
> udformning som gør, at den nok aldrig bliver solgt. Vi har prøvet at rette
> henvendelse til ejendomsmægler der ejer grunden, og han er bedøvende

Man er vel selv i meget stor udstrækning herre over, hvordan ens grund ser
ud. Og det gælder både dig og din grund og ejendomsmægleren og hans grund.

Så jeg tror ikke, at der er så meget at gøre ved det.

Men er den en torn i øjet på jer, hvorfor slår i jer så ikke allesammen
på vejen sammen om at købe grunden, og dernæst bygger en legeplads til
vejens børn?

Blot et godt forslag.

--
Uffe Holst

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-12-03 14:51

In article <h2.b2.0T2tD2Dagsbi1Nd.NR@post6.tele.dk>, Uffe Holst wrote:

> [...]
>
> Men er den en torn i øjet på jer, hvorfor slår i jer så ikke allesammen
> på vejen sammen om at købe grunden, og dernæst bygger en legeplads til

Et andet foreslag kunne vel være at tage kontakt til ejer og høre
om i må rydde grunden?

JonB

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-12-03 15:03

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe6cad5$0$17628$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> udformning som gør, at den nok aldrig bliver solgt. Vi har prøvet at rette
> henvendelse til ejendomsmægler der ejer grunden, og han er bedøvende

Der mig bekendt ingen lovgivning for området.
Der er to muligheder alligevel for en regulering:
1) Grundejeforeningens vedtægter.
Her kan der stå noget om vedligeholdelse af grunden. Problemet er bare, at I
ikke kan tvinge ejeren til noget med vedtægterne i hånden. Måske de
alligevel kan virke som lidt pression.

2) En evt. lokalplan
Det er meget tvivlsomt om der er en sådan, hvis der er tale om et ordinært
boligområde, men en lokalplan kan fastlægge retningslinjer for grundens
vedligehold. Check evt. i kommunens tekniske forvaltning.

Umiddelbart tror jeg nu nok at I kommer længst med venlige henvendelser, som
forslaget om at I kan rydde og ordne grunden for den modvillige ejer.

/Per

Fra : Villum Sejersen

Dato : 23-12-03 08:54

Per Christoffersen skrev:
> "Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:3fe6cad5$0$17628$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Der mig bekendt ingen lovgivning for området.
Det er nu ikke helt rigtigt, men i praksis alligevel ikke forkert:

Der er ingen lov, som forbyder en grundejer at lade en ejendom springe i
skov! (Landbrugsloven og Skovloven undtaget, men de gælder ikke på en
parcelhusgrund.) - Inde på grunden skal der i praksis være rotter, før
grundejeren kan blive tvunget til at foretage sig noget som helst.

Det bør på tinglysningskontoret undersøges, om der på ejendommen er
tinglyst noget om den ubebyggede grunds vedligeholdelse. Dette er
faktisk tilfældet ved en del parcelhusudstykninger.

I grundens kanter kan i naboskel Hegnsloven og i vejskel den relevante
af vejlovene (Privatvejsloven / Lov om Offentlige veje) bruges. Bemærk,
at det kun er ejerne af de direkte tilgrænsende ejendomme, der kan
begære en hegnssynsforretning, mens håndhævelse af reglerne om beskæring
af beplantning mod vejen er vejmyndighedens, dvs. oftest kommunens opgave.

Så ER der også Byggelovens:

§ 14. Bebyggelse, ejendommes ubebyggede arealer og derpå værende
indretninger skal holdes i forsvarlig stand, således at de ikke
frembyder fare for ejendommens beboere eller andre eller på anden måde
er behæftet med væsentlige mangler. Endvidere skal ejendommen holdes i
en under hensyn til beliggenheden sømmelig stand.
Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1 gælder, uanset hvornår bebyggelsen er
opført. I bebyggede områder gælder de også for ubebyggede grunde.

MEN der skal meget til, før en overbebyrdet teknisk forvaltning lader
sig overtale til at bringe denne i anvendelse. Der findes endda en ældre
vejledende udtalelse om denne paragraf, som siger at bestemmelsens
placering i byggeloven betyder, at den ikke kan bruges som generel
hjemmel til at forlange oprydning på grunde.

> [...]
> Her kan der stå noget om vedligeholdelse af grunden. Problemet er bare, at I
> ikke kan tvinge ejeren til noget med vedtægterne i hånden. Måske de

Det er kun rigtig virkningsfuldt, hvis vedtægterne er baseret på et krav
om vedligeholdelse, som direkte er tinglyst servitutstiftende på selve
ejendommen, sammen med pligten for ejeren til medlemskab af foreningen.

> 2) En evt. lokalplan ...
En lokalplan indebærer ingen handlepligt, så dér er ikke noget at hente.

> Umiddelbart tror jeg nu nok at I kommer længst med venlige henvendelser, som
> forslaget om at I kan rydde og ordne grunden for den modvillige ejer.
Enig!

--
med venlig hilsen Villum Sejersen
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/