Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedre zoomobjektiv til EOD 300D
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-03 17:07

Jeg sidder og kigger lidt på hvad man skal købe af zoom objektiv
til Canon EOS 300D. Hvad kan gruppen her anbefale ?

Sigma har både en 28-200 mm model, samt en 28-300 mm model,
med F3.5-5.6 hhv F3.5-6.3. Det ligner allround objektiver, og de
koster hhv £159 og £170 i England. Tamron laver også en 28-300 mm,
dog lidt billigere (£155).

Skal man købe en af disse ? Eller skal man tage en 70-300 mm, og
dermed skifte oftere ? 28-200 / 28-300 er jo allround objektiver.

Kan man købe sådan noget brugt ? Og hvor ?
Hvad med at købe i DK ?

Fra : Frenjon

Dato : 22-12-03 19:20

Jeg har nøjagtig samme spørgsmål som Povl..

Jeg kan dog lige tilføje dette jeg har fundet på nedenstående side omkring
Sigma's 28-200 objektiv:
http://www.marius.org/fom-serve/cache/61.html

What lenses do not work with the 300D?
Sigma 28-200mm f/3.5-5.6 Compact Hyperzoom Aspherical.
It works fine when wide-open aperture is specified, but if you (or the
camera) sets any other aperture, the camera will issue Error 99 and not save
the picture. This lens has really soft images on the 300D at wide-open
apertures. Sigma reportedly can re-chip the lens to make it work with the
10D and 300D.

Lidt trist - det er ellers nævnt tidligere i gruppen og er på tilbud her:
http://www.foto-oehling.com/ til 160 euro (siden er nogle gange fransk -
nogle gange tysk ?!?)

-Frenjon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-03 20:37

On 2003-12-22, Frenjon <Ingen@spam.tak> wrote:
> [...]
> 10D and 300D.
>
> Lidt trist - det er ellers nævnt tidligere i gruppen og er på tilbud her:

Jeg gpr ud fra, at såfremt det er nyt nok, så har det den nye
kompatible chip. Det er jo netop et produkt der appelerer til
300D brugere.

Jeg har nu i stedet været på ebay, og budt på Canon EOS 75-300mm
USM. Har p.t. højeste bud på en med £80.01 som er under minimumspris.
Det skulle være ca. 1000 kr. Den rækker desværre ikke helt nede fra
28mm, men til gengæld skulle billedet være bedre i disse
objektiver der ikke rækker helt så langt. Der er forskel på
4x og 11x forskel på min og max zoom.

Så jeg er lidt i tvivl mht om det skal være 28-200, 28-300
eller en 70/75-300.

Fra : Jan F.

Dato : 22-12-03 22:37

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man købe sådan noget brugt ? Og hvor ?

Du kan købe en Tamron 70-300 af mig, den er kun brugt en gang (45 dage
gammel).

Jan F.

Fra : Mic Holm

Dato : 23-12-03 01:54

Jeg tror at alle de objektiver du nævner er for dårlig kvalitet til at give
skarpe billeder på et 300D. 300D er meget høj opløsning, og det stiller
store krav til objektiverne.

Du kan finde kvalitative anmeldelser af objektiver på mit
objektiv-link-site, http://gizwiz.dunu.com/owbase/ow.asp?LinksTilObjektiver

Der kan du bla. finde MTF chats, som giver et billedet af objektivers
opløsning (skarphed). De skal score omkring 4.0 for at være lige så høj
opløsning som dit 300D. Læs særligt linket
http://www.photo.net/equipment/canon/300D/EOS_300D_lenses.html

--Michael

Fra : Frenjon

Dato : 23-12-03 10:48

Domain DUNU.COM/OWBASE/OW.ASP?LINKSTILOBJEKTIVER not found

Fra : Mic Holm

Dato : 24-12-03 08:47

Øv....

http://gizwiz.dynu.com/owbase/ow.asp?LinksTilObjektiver

--M

Fra : Morten Bull

Dato : 23-12-03 11:39

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message news:<bs83ml$nln$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> opløsning (skarphed). De skal score omkring 4.0 for at være lige så høj
> opløsning som dit 300D. Læs særligt linket

Husk nu at have i tankerne at du skal gange med 1.6(så vidt jeg
husker)...
Dvs at en 28 mm bliver til 45 mm. Og så er der jo ik noget vidvinkel
at gøre godt med. Så uanset hvad, kommer du til at skifte til din 18
mm hvis du vil ha vidvinkel

Venlig hilsen
Morten
www.bull.frac.dk

Fra : Thomas Rybak

Dato : 23-12-03 13:13

> [...]
> Dvs at en 28 mm bliver til 45 mm. Og så er der jo ik noget vidvinkel
> at gøre godt med. Så uanset hvad, kommer du til at skifte til din 18

Nemlig, og netop derfor er kantskarpheden af full frame objektiver af mindre
betydning. Selv objektiver af ringere kvalitet kan give gode billeder.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Rybak

Dato : 23-12-03 13:16
Fra : Thomas Rybak

Dato : 23-12-03 13:27

Jeg har købt dette objektiv til mit 300D. Jeg er meget tilfreds med det,
prisen taget i betragtning.
http://www.sigma-photo.com/html/pages/70_300_ms2.htm
http://www.thomasrybak.com/index.php?img=equipment/IMG_1873.jpg&list=equipme
nt&filename=IMG_1873.jpg&counter=0&total=3

Det er købt hos www.photoshop.dk

Du kan se eksempler på billeder her:
http://www.thomasrybak.com/index.php?list=wildlife (og undermapper)
http://www.thomasrybak.com/index.php?list=places/EKCH

Du skal sørge for at få version 2 (MK II), da der vist er problemer med
chippen på 1'eren ved brug med 300D (Sigma opgraderer dog gratis)

Ellers søg i EOS 300D forumet på www.dpreview.com. Der er masser af indlæg
og tests af denne linse.

Mvh Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-12-03 11:56

On 2003-12-23, Thomas Rybak <private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:
> [...]
> http://www.thomasrybak.com/index.php?img=equipment/IMG_1873.jpg&list=equipme
> nt&filename=IMG_1873.jpg&counter=0&total=3

De virker dyre sammenlignet med udlandet. Canons 50mm f/1.8 koster
over 1000 kr, og ligger på $70 i USA = 420 kr + moms.

Kan ikke lige finde Sigma objektiver hos dem.

> [...]
>
> Du skal sørge for at få version 2 (MK II), da der vist er problemer med
> chippen på 1'eren ved brug med 300D (Sigma opgraderer dog gratis)

Det er jeg klar over. Jeg overvejer denne eller en 28-300mm.

Fra : Thomas Rybak

Dato : 26-12-03 22:16

> De virker dyre sammenlignet med udlandet. Canons 50mm f/1.8 koster
> over 1000 kr, og ligger på $70 i USA = 420 kr + moms.
>
> Kan ikke lige finde Sigma objektiver hos dem.

Sigma er nederst. Du kan godt købe fra USA, men du skal højst sandsynligt
betale told OG moms oveni. Det kan stadig være lidt billigere i alt, men
spørgsmålet er, om det er umagen værd. Så heller købe fra Tyskland.

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-12-03 22:49

On 2003-12-26, Thomas Rybak <private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

> Sigma er nederst. Du kan godt købe fra USA, men du skal højst sandsynligt
> betale told OG moms oveni. Det kan stadig være lidt billigere i alt, men
> spørgsmålet er, om det er umagen værd. Så heller købe fra Tyskland.

Det er også det jeg overvejer. Leger lidt på eBay i Tyskland/England for
tiden.