tv-tuner til mac´en?
Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 22-12-03 12:09

Kære NG,

PC-folket kan købe tv-tunere for 400-500 kr og opefter, men så vidt jeg
kan se, er de ikke mac-kompatible. Kan det være rigtigt, at man skal
spendere et par tusind på Apples EyeTV?

Jeg kører G5 og 10.3.2

Med venlig hilsen

Tom

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-03 13:53

On 2003-12-22, Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:
> [...]
>
> PC-folket kan købe tv-tunere for 400-500 kr og opefter, men så vidt jeg
> kan se, er de ikke mac-kompatible. Kan det være rigtigt, at man skal

Til PC'en får du ikke noget til meget under 1500-2000 kr hvis
det skal være ekstern med hardware komprimering.

Du kan under Linux bruge de billige PC kort til 300 kr.

Og som jeg umiddelbart fik indtryk af her:
http://www.xlr8yourmac.com/OSX/os_x_tv_tuner_drivers.html

Så kan alle bt848 / bt878 kort også bruges på Mac.
Det includerer kortene fra 300 kr og op.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-03 18:03

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> PC-folket kan købe tv-tunere for 400-500 kr og opefter, men så vidt jeg
> kan se, er de ikke mac-kompatible. Kan det være rigtigt, at man skal

Jeg har lige kastet penge efter et AlchemyTV DVR kort som for mig virker
som en god løsning. Jeg bestilte det i sidste uge, så jeg har endnu ikke
modtaget det og det kommer nok først i starten af næste år, hvis jeg er
uheldig:

http://www.miglia.com/products/video/alchemytvdvr/index.html

Til G5'erne skal du være opmærksom på, at de kører med 3,3 volt på deres
PCI-slots og G4'erne kører med 5 volt. Derfor er det ikke alle gamle
PCI-kort som virker i G5'erne. Miglia har netop annonceret deres
opdaterede versioner af Alchemey-kortene til G5 og det er dem du skal
have, hvis du er interesseret:

http://www.miglia.com/store/alchemytvg5.htm

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-12-03 00:42

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> PCI-kort som virker i G5'erne. Miglia har netop annonceret deres
> opdaterede versioner af Alchemey-kortene til G5 og det er dem du skal

Jeg svarer lige på mit eget indlæg:

Jeg har nu modtaget mit AlchemyTV kort og det er G5-versionen de har
sendt mig, men den fungerer altså også i G4'ere. Desværre har den
version ikke FM-modtager, så jeg skal lige finde ud af om jeg gider at
brokke mig.

Kortet fungerer helt fint, men vejledningen kunne godt være bedre. Den
er ret kortfattet og misser enkelte features i programmerne. Den
omhandler også G4-versionen af kortet, så der er lidt småting der ikke
stemmer.

Billedkvaliteten er generelt i orden, men jeg har dog et par kanaler,
deriblandt TV3 og 3+, som har ret meget støj på billedet. Jeg skal have
testet med et andet kabel, for at se om det er kortet eller kablet der
skaber støj. Der ligger jo også et kabelrod uden lige bag min computer,
så måske det har noget at sige. Man kan optage fra AlchemyTV programmet,
men hvis man vil programmere optagelser skal man over i programmet
AlchemyTV DVR, hvor man kan programmere langt ud i fremtiden og vælge om
programmeringen skal gentages, akkurat som på de fleste videoer.

Programmeringen bliver synkroniseret med iCal, så alle programmeringer
kan ses som en ekstra kalender i iCal. Man kan også programmere
programmet fra iCal, hvis man opretter en aftale og skriver den på en
bestemt måde. Optagelser kan ske med alle QuickTime codecs, men de
anbefaler MPEG4 til hurtige maskiner og MJPEG til lidt langsommere
maskiner, eller hvis optagelsen skal bruges i f.eks. iMovie eller
brændes til VideoCD eller DVD.

AlchemyTV programmet som bruges til at se TV med er OK, men er anelse
buggy. Man kan få det til at lagre alle kanaler automatisk, og herefter
navngiver man dem og lægger dem i den rette rækkefølge. Første gang jeg
prøvede at ændre rækkefølgen crashede programmet dog, med tab af alle
indstillinger til følge. Efterfølgende virkede det dog fint og man kan
også eksportere indstillingerne, så man kan hente dem ind igen ved
problemer eller hvis man har reinstalleret systemet.

Jeg har netop afsluttet en 30 minutters optagelse og i MPEG4 med
standardindstillingen fylder det 1,35 GB. Den kører dog med 750 KB/s,
hvilket er ret voldsomt, så jeg tror nok jeg kan sætte kvaliteten på
kodningen ned, uden at jeg vil kunne se det på billedet, for det er ikke
krystalklart i forvejen. Den har også lavet optagelsen med 23
billeder/sek, hvilket er forkert, da PAL er 25 billeder/sek, så det kan
godt være derfor, at der var lidt ryk i billedet her og der.

Min maskine er en dual 867 Mhz og den var ganske pænt belastet under
optagelsen, men det var dog ikke noget jeg kunne mærke ved normalt brug
(iTunes, Safari, MacSOUP osv.). Jeg tror dog ikke man skal have en meget
mindre maskine, hvis man har tænkt sig at optage i MPEG4 i fuld
størrelse, for så vil det enten hakke eller også kan man ikke bruge
maskinen i mellemtiden.

Jeg skal gerne vende tilbage senere når jeg har fået flere erfaringer
med AlchemyTV DVR:

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 25-12-03 11:18

On 24/12/03 0:42, in article 1g6g39w.1i4m56qyw28wN%spam02@tdcadsl.dk, "René
> [...]

> maskinen i mellemtiden.
>
> Jeg skal gerne vende tilbage senere når jeg har fået flere erfaringer

Hej René

Tillykke med kortet. Jeg overvejede også dette kort, men endte med at vælge
en Formac Studio TVR (ekstern firewire boks) istedet.

Min primær årsag til valget var at jeg ikke vil have et internt TV kort, da
jeg fra mine PC dage har erfaring med at der ofte er støj på billede pga.
dårlig isolering fra chassis.

Min Studio TVR fungerer fint. Det eneste ankepunkt er selvfølgelig at den
optager i DV kvalitet, dvs. 13 gb pr. times optagelse. Det kan så
efterfølgende komprimeres, hvilket tager lang tid, selv på min dual 867.
Jeg har dog investeret i en 160 gb harddisk for at få plads til lidt
optagelser.

Scheduler funktionen fungerer også fint. En anden fed funktion er
integrationen med iMovie. Dvs det optaget kan hentes direkte ind i iMovie og
redigeres ( fjernelse af reklamer mv).

Jeg købte den hos www.cyberport.de for 333 €, ialt med forsendelse blev det
351€. Dertil skal så lægges 150 kr. i gebyr for bankoverførelsen, da de ikke
accepterer kort udstedt uden for tyskland. Servicen har været meget fin.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-12-03 13:32

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.invalid> wrote:

> [...]
> jeg fra mine PC dage har erfaring med at der ofte er støj på billede pga.

Jeg har også lidt problemer med støj på billedet, men det er underligt
nok kun på nogen af kanalerne. DR1 og TV2 står faktisk meget flot, men
med en smule uro i farveflader, men det er nok meget normalt når man ser
et TV-billede på en skarp computerskærm.

> [...]
> efterfølgende komprimeres, hvilket tager lang tid, selv på min dual 867.
> Jeg har dog investeret i en 160 gb harddisk for at få plads til lidt

Jeg har også luret meget på Studio TVR, men der var en her i gruppen,
som havde dårlige erfaringer med den og prisen var også ret høj.

Hvor meget er din computer belastet under optagelse? Kan du arbejde på
den uden at det går ud over optagelsen? Jeg er lige nu ved at optage et
program, som jeg har programmeret ind og det kører ganske fint. Jeg
optager i MPEG4, da det fylder mindst.

> Scheduler funktionen fungerer også fint. En anden fed funktion er
> integrationen med iMovie. Dvs det optaget kan hentes direkte ind i iMovie og
> redigeres ( fjernelse af reklamer mv).

Jeg kan gemme i MJPEG og så skulle jeg også kunne hente det ind i
iMovie, men så fylder det også mere. Jeg har dog ikke fået afprøvet det
endnu. Jeg kan selvfølgelig også vælge DV-kvalitet, for der kan vælges
alle QuickTime codecs, men nogen er vist for CPU-krævende til at de kan
gøres i realtime i fuld størrelse. Der er fordelen ved Studio TVR, at
den laver noget af arbejdet, såvidt jeg har forstået.

AlchemyTV DVR er integreret med iCal, så planlagte optagelser kan ses i
iCal, men jeg har problemer med den funktion, for den vil kun gemme den
først planlagte optagelse i iCal og resten kommer ikke med. Det betyder,
at når jeg starter DVR programmet igen, så synkroniserer det med iCal og
sletter alle de andre optagelser! Derfor jeg har slået iCal
synkroniseringen fra indtil videre.

> [...]
> accepterer kort udstedt uden for tyskland. Servicen har været meget fin.

Det er ellers en god pris, når man sammenligner med, hvad den koster
herhjemme. Det er dog det dobbelte af hvad jeg har betalt, men
kvaliteten er måske også bedre. Vi burde måske aftale et bestemt program
som vi begge skulle optage i en vis kvalitet, så vi kan sammenligne. Det
vil jo være en god reference for andre, som overvejer at købe lignende
løsninger.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 26-12-03 23:26

On 25/12/03 13:32, in article 1g6iyku.eo9vkg1l34yn8N%spam02@tdcadsl.dk,
> [...]

> den uden at det går ud over optagelsen? Jeg er lige nu ved at optage et
> program, som jeg har programmeret ind og det kører ganske fint. Jeg

Jeg har ingen problemer med at læse emails, surfe etc. Har dog ikke prøvet
så meget andet. CPU overvågning viser 30-40% på begge CPU´er.

> [...]
> gøres i realtime i fuld størrelse. Der er fordelen ved Studio TVR, at
> den laver noget af arbejdet, såvidt jeg har forstået.

Ja, jeg ved nu ikke om det om DV er fordel til daglig. Det fylder jo enormt.
Men okay, med dagens priser på harddiske er det jo ikke det store problem.

> Det er ellers en god pris, når man sammenligner med, hvad den koster
> herhjemme. Det er dog det dobbelte af hvad jeg har betalt, men
> kvaliteten er måske også bedre.

Ja, prisen er rigtig god, og en af grundene til at jeg valgte den. Desuden
giver det jo en vis frihed, hvis jeg skulle finde på at skifte mac igen

> [...]
> som vi begge skulle optage i en vis kvalitet, så vi kan sammenligne. Det
> vil jo være en god reference for andre, som overvejer at købe lignende

Lyder som en fin ide.

Jeg kan brænde det på en DVD, men ukomprimeret bliver det kun til 20 min.
udsendelse.

Skal det komprimeres skal vi bruge samme codec og indstillinger.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-12-03 01:32

> Jeg har ingen problemer med at læse emails, surfe etc. Har dog ikke prøvet
> så meget andet. CPU overvågning viser 30-40% på begge CPU´er.

Det er omtrent det samme, som når jeg gemmer i MJPEGA. Jeg kan ikke
mærke det på maskinen, men jeg tror der kommer hak i videoen, hvis jeg
belaster maskinen for meget i mellemtiden.

> Ja, jeg ved nu ikke om det om DV er fordel til daglig. Det fylder jo enormt.
> Men okay, med dagens priser på harddiske er det jo ikke det store problem.

Det er dog voldsomt meget det fylder. Jeg kan også gemme i rå Composite
Video format og det tager 22 MB/sek, så maskinen har nok at se til, men
kvaliteten er til gengæld også i top.

Med MJPEGA i 50% kvalitet er jeg nede på 2 MB/sek. og det er svært at se
forskel. Med MPEG4 i 50% kvalitet er jeg nede på 1 MB/sek., men min
maskine kan tilsyneladende ikke følge med, for det hakker lidt og filmen
er kun gemt med 22-23 fps, hvilket nok giver den hakken, fordi alle
frames ikke er med. Jeg ved ikke om det er en QuickTime fejl, eller om
maskinen er overbelastet, men det virker bare ikke sådan.

> Ja, prisen er rigtig god, og en af grundene til at jeg valgte den. Desuden
> giver det jo en vis frihed, hvis jeg skulle finde på at skifte mac igen

Ja, jeg er jo afhængig af en PCI-plads, men da de har sendt mig
G5-versionen er den også ret fremtidssikret. Hvis altså softwaren
fortsat er kompatbiel, men det har man jo aldrig nogen garanti for.
Formac er jo lidt berygtede hvad det angår og dem der laver softwaren
til AlchemyTV er jo ikke det største firma, så man ved aldrig hvor længe
de eksisterer.

> Lyder som en fin ide.
>
> Jeg kan brænde det på en DVD, men ukomprimeret bliver det kun til 20 min.
> udsendelse.
>
> Skal det komprimeres skal vi bruge samme codec og indstillinger.

Jeg forestillede mig at vi kunne nøjes med et par minutter eller højst
5, så det var til at downloade. Jeg har som sagt problemer med MPEG4, så
jeg vil nok forestå MJPEGA i 50% og 100%. Ukomprimeret video fylder jo
helt vildt, så det er nok ikke realistisk.

Så skal vi bare blive enige om, hvad der skal optages! Jeg har bedst
signal på DR1 og TV2 (mærkeligt at det svinger på kabel-tv - på alm. TV
er der ikke den store forskel, men computeren har problemer med nogle
kanaler), så det er nok bedst hvis det bliver på de kanaler.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 27-12-03 01:46

On 27/12/03 1:31, in article 1g6lqk4.1mokjo5vinvtuN%spam02@tdcadsl.dk, "René
Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

er.

> [...]
> er der ikke den store forskel, men computeren har problemer med nogle
> kanaler), så det er nok bedst hvis det bliver på de kanaler.

Jeg kan ikke se et codec der hedder MJPEGA i min QuickTime, arkiv, eksporter
menu.

Er det AVI ?

Lad os tage TV2, nyhederne kl 19.00 til 19.03 imorgen.

MVH

tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-12-03 02:23

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.invalid> wrote:

> Jeg kan ikke se et codec der hedder MJPEGA i min QuickTime, arkiv, eksporter
> menu.

Nej, du skal vælge "Film til Quicktime Film" og her kan man vælge Motion
JPEG A. Slideren skal stå til Medium (50%) og husk 25 billeder/sek.

> Lad os tage TV2, nyhederne kl 19.00 til 19.03 imorgen.

Det er programmeret ind...

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 27-12-03 19:32

On 27/12/03 2:23, in article 1g6lt58.18zripe2nof9eN%spam02@tdcadsl.dk, "René
Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, du skal vælge "Film til Quicktime Film" og her kan man vælge Motion
> JPEG A. Slideren skal stå til Medium (50%) og husk 25 billeder/sek.

> Det er programmeret ind...

Hej René

Programmet er optaget og konverteret til MJPEGA med ovenstående settings.
Men, jeg endte med en fil på 410 mb. Den er lidt svær at maile

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-12-03 19:57

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.invalid> wrote:

> Programmet er optaget og konverteret til MJPEGA med ovenstående settings.
> Men, jeg endte med en fil på 410 mb. Den er lidt svær at maile

Ja, vi må nøjes med 1 minut, min fylder dog "kun" 350 MB. Desværre gik
der kuk i mine indstllinger så den optog det med kun 20 fps, hvilket ser
forfærdeligt ud.

Vi må finde et nyt program at optage. Hvad med TV-Avisen kl. 12.00
søndag? Bare det første minut.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 27-12-03 21:05

On 27/12/03 19:57, in article 1g6n5yg.3dejz6jkocy8N%spam02@tdcadsl.dk, "René
> [...]

> forfærdeligt ud.
>
> Vi må finde et nyt program at optage. Hvad med TV-Avisen kl. 12.00

Lad os bare optage Tv-Avisen på DR1 kl. 12.00 istedet.

MVH

Tommy

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 02-01-04 12:34

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.invalid> wrote:

> Hej René
>

> Lad os bare optage Tv-Avisen på DR1 kl. 12.00 istedet.
>

> MVH
>
> Tommy

Kære NG,

det var mig der startede diskussionen og er meget glad for de mange
brugbare oplysninger. Jeg havde på egen hånd fået opsnuset formacs
løsning og syntes det lød fornuftigt med en Firewire- fremfor en
USB-løsning (som f.eks. Hauppauges tv-tuner), men er dog kommet lidt i
tvivl igen efter jeres indlæg. Jeg tror, jeg ser tiden lidt an, men tak
igen - jeg glæder mig til at se, hvem der "vinder"...

Tom

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-01-04 15:27

> [...]

> tvivl igen efter jeres indlæg. Jeg tror, jeg ser tiden lidt an, men tak
> igen - jeg glæder mig til at se, hvem der "vinder"...

Tommy og jeg udveksler en DVD med lidt optagelser og så finder vi lige
ud af, om vi kan se nogen forskel i kvaliteten.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikael Kern

Dato : 16-01-04 14:24

Tommy Bernholm wrote:
> Jeg kan brænde det på en DVD, men ukomprimeret bliver det kun til 20 min.
> udsendelse.

Det er ALTID komprimeret i større eller mindre grad.

mvh Mikael Kern
--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Se også min annonce på dk.marked.privat.bolig

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-12-03 12:04

> [...]

> PCI-kort som virker i G5'erne. Miglia har netop annonceret deres
> opdaterede versioner af Alchemey-kortene til G5 og det er dem du skal

Hvor har du købt kortet og til hvilken pris?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-03 12:37

> Hvor har du købt kortet og til hvilken pris?

Lige præcist der hvor jeg linkede til, direkte hos Miglia.

Den samlede pris med forsendelse blev 175 Euro = 1300 kr.

Man kan vist købe software separat et sted og bruge alm. PC TV-tuner
kort, men jeg gad ikke tage chancen, så jeg købte deres Mac-specifikke
kort.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-12-03 15:01

> Lige præcist der hvor jeg linkede til, direkte hos Miglia.

Kunne ikke lige finde noget webshop, men blev henvist til at finde
forhandlere hvoraf der ingen er i danmark.

> Den samlede pris med forsendelse blev 175 Euro = 1300 kr.

Ganske udemærket pris.

> Man kan vist købe software separat et sted og bruge alm. PC TV-tuner
> kort, men jeg gad ikke tage chancen, så jeg købte deres Mac-specifikke
> kort.

Et bestemt PC Tuner kort?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-03 15:32

http://www.miglia.com/store/alchemytvdvr.htm

> Ganske udemærket pris.

Ja, det er ihvertfald til at leve med.

> Et bestemt PC Tuner kort?

Du kan se et par af de understøttede her:

<http://mst.meilenstein.de/meilenstein_en/2_AlchemyTV/2_Support/inhalt.h
tml#3>