Temp. på XP1700 vs. XP2400
Fra : Peter Holm

Dato : 22-12-03 18:20

Hejsa
Jeg overvejer at opgradere min xp1700 til en xp2400, men er i tvivl om
hvorvidt jeg kan benytte min nuværende køler - Silint Viking første
generation med Papst12db.
Jeg har en temp. på max 43°c med min xp1700 oc til xp1900.

Blir en xp2400 MEGET varmere eller hvordan??

Mvh
Peter

Fra : Peter Pan

Dato : 23-12-03 21:44

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> generation med Papst12db.
> Jeg har en temp. på max 43°c med min xp1700 oc til xp1900.
>
> Blir en xp2400 MEGET varmere eller hvordan??

En XP 1700 bruger 64 Watt, en XP1900 bruger 68 Watt. Hvis du har hævet
volten på processoren under OC'ningen, er det mere.

En XP 2400 bruger bruger, afhængig af om det er 1,6 eller 1,65 volt
versionen 65,3 eller 68,3 Watt. Så det er ca. det samme varme du skal fjerne
fra processoren. Men da kernen er fysisk mindre, er der en mindre overflade
at overføre denne varme fra kernen til køleren. Det gør at AMD har som krav
at den flade som har kontakten til kernen er lavet af kobber. Jeg kender
ikke lige din køleblok godt nok til at vide om det gælder for din, men tag
et kig...

Mvh
Anders

Fra : Peter Holm

Dato : 23-12-03 23:00

Peter Pan wrote:
> [...]
> lavet af kobber. Jeg kender ikke lige din køleblok godt nok til at
> vide om det gælder for din, men tag et kig...

ok, jeg tror ikke min Silent Viking er en copperprofil. Det er den der blå
model, som vist er den allerførste Silint Viking der kom.
Men hvis den kan holde en max temp på 43°c nu, så burde det vel ikke give
anledning til problemer med en xp2400 udfra de oplysninger du giver.
Jeg tror sgu jeg tager chancen Det er alligevel en fin upgrade for kr.
579,- synes jeg.

Mvh
Peter

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-12-03 00:27

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> anledning til problemer med en xp2400 udfra de oplysninger du giver.
> Jeg tror sgu jeg tager chancen Det er alligevel en fin upgrade for kr.

Den første Silent Viking har et kobber indlæg i bunden af profilen.
Det er ikke verdens bedste køler.
Jeg bruger en lige nu til at køler min 1800+ @ 2.0 Ghz ved 1.7v
Den er ved belastning ca. 53 grader varm.
Skal snart have min SV skiftet til en Thermalright SLK-9xx.
SV kan ikke rigtigt følge med længere.

Fra : Peter Holm

Dato : 24-12-03 08:09

Martin Johansson wrote:
> [...]
> Den er ved belastning ca. 53 grader varm.
> Skal snart have min SV skiftet til en Thermalright SLK-9xx.

Ja, Thermalright SLK-947U med Papst 12 ell. 19 er også mit valg hvis det
viser sig, at Vikingen ikke kan klare det.

Er en Athlon Thoroughbred XP 2400+ forresten låst på multiplieren eller kan
jeg uden videre justere på den?

Mvh
Peter

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-12-03 11:36

> [...]
> viser sig, at Vikingen ikke kan klare det.
>
> Er en Athlon Thoroughbred XP 2400+ forresten låst på multiplieren eller

Det kommer an på hvilket bundkort du har?
Men den kan godt låses op i modsætning til de nyeste Bartons.