Hjemmets ukrænkelighed
Fra : Adam Nørregaard

Dato : 21-12-03 12:48

Davs,

Hvilken paragraf er det der beskriver hjemmets ukrænkjelighed (jeg
tænker blot på hvis en person prøver attiltvinge sig adgang) + hvad
strafferammen for at bryde ind i et hjem er (det må være
fredskrænkelse)(

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-12-03 12:59

"Adam Nørregaard" skrev 21.12.2003 12:47:

> [...]
> tænker blot på hvis en person prøver attiltvinge sig adgang) + hvad
> strafferammen for at bryde ind i et hjem er (det må være

Straffeloven:

§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt
sted,
2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.
Stk. 2. Begås det i stk. 1, nr. 1, nævnte forhold med forsæt til at skaffe
sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds
erhvervshemmeligheder eller under andre særlig skærpende omstændigheder, kan
straffen stige til fængsel indtil 4 år.

Bestemmelsen er undergivet betinget offentlig påtale jf. § 275 stk. 2. Det
vil sige at man skal anmode anklagemyndigheden om at rejse påtale - de gør
det ikke af sig selv, som ved de fleste andre straffelovsovertrædelser.

/kristian

P.s. Hvis du skal have den forkromede udgave, så skal du lige have fat i
grundloven også:

§ 72. Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse
af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og
telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene
ske efter en retskendelse.

Den gælder dog kun statens forhold til borgerne.

Fra : Mcisten

Dato : 22-12-03 10:27

Hvad så hvis man forhindres adgang til sin bolig.

Jeg var selv ude for en Nabo der (efter en diskussion) spærrede for min
adgang til min bolig mens han råbte , jeg blot kunne slå ham ned.

Jeg havde da også lyst til at slå ham ned, men overvejede lige konsekvensen
(3 måneders hæfte - han er politmand) og valgte at narre ham væk i stedet
(lod som om jeg var på vej ind i hans lejlighed - så fik han travlt med at
lukke døren og så kunne jeg smutte forbi ham imens

Men måtte jeg slå ham ned for at få adgang til min lejlighed ?

Ville jeg blive straffet når han selv opfordrede til jeg slog ham ?

Umiddelbart er det jo ikke nødværge

Mvh Mcisten

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC0B499B.299B9%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...